«Libertad sin ira», indignación en (la) Transiciónreapropiaciones políticas y relatos sonoros de un himno para la España democrática (1976-2017)
-
1
Universidad de Granada
info
ISSN: 1575-0361, 1989-063X
Year of publication: 2020
Issue: 43
Pages: 361-385
Type: Article
More publications in: Historia y política: Ideas, procesos y movimientos sociales
Abstract
«Libertad sin ira» («Freedom without anger») is probably one of the most emblematic songs related to Spanish transition to democracy. Recorded and performed by the band Jarcha, this track has managed to articulate, over the last forty years, opposed discourses and practices which are linked with important political and social events. Following methodological approaches from music analysis and politics, intertextuality in recorded popular song, as well as theoretical approaches to the cultural construction of the idea of Transition to democracy and its different narratives, this paper examines examples of musical re-appropriation and musical instrumentalization of this song since its release in 1976. After dealing with the principles of a political analysis of music in «Libertad sin ira», it is summarized the main continuities and ruptures in its presence in different contexts, such as the mobilizations against the kidnap and murder of Miguel Ángel Blanco by ETA to the demonstrations against the anti-terrorist policies of ex-president J. L. Rodríguez Zapatero’s two terms, the 15M movement or the so-called Catalan procés. There is no consensus, however, around the interpretation of the song ideologies, since «Libertad sin ira» has been also criticized from the point of view of contra-hegemonic narrations of the so-called cultura de la Transición. This paper shows, through a plural range of memories and discourses around «Libertad sin ira»—which include from re-appropriations and intertextual strategies to denials and exclusions—the central role of this song as an «anthem» of democracy Spanish in a constant negotiation of meanings.
Bibliographic References
- Alonso, C. (2010). Creación musical, cultura popular y construcción nacional. En C. Alonso et al. Creación musical, cultura popular y construcción nacional en la España contemporánea (pp. 39-56). Madrid: Instituto Complutense de Ciencias Musicales.
- Ayats, J. (1997). Dos situaciones de expresión sonora colectiva: las manifestaciones en la calle y en los estadios deportivos. Trans: Revista Transcultural de Música, 1. Disponible en: https://bit.ly/3bwxWOH.
- Baby, S. (2018). El mito de la transición pacífica: Violencia y política en España (1975-1982). Madrid: Akal.
- Balfour, S. y Quiroga, A. (2007). The Reinvention of Spain: Nation and Identity since Democracy. Oxford: Oxford University Press. Disponible en: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199206674.001.0001.
- Benedicto, J. A. (2015). «Y en esto llegó la crisis». Transformaciones y quiebra de la matriz cultural de la democracia española. En M. Pérez Ledesma e I. Saz Campos (coords.). Del Franquismo a la Democracia: 1936-2013 (pp. 175-204). Madrid: Marcial Pons.
- Buch, E. (2001). La Novena de Beethoven. Historia política del himno europeo. Barcelona: Acantilado.
- Buch, E. y Donin, N. (eds.). (2013). Du Politique en Analyse Musicale. Paris: VRIN. , Contreras, I. y Deniz Silva, M. (eds.).
- Buch, E. (2016). Composing for the State: Music in Twentieth-Century Dictatorships. New York: Ashgate. Disponible en: https://doi. org/10.4324/9781315573236.
- Collado Seidel, C. (2016). Himnos y canciones: símbolos de identidad colectiva. En C. Collado Seidel (ed.). Himnos y canciones. Imaginarios colectivos, símbolos e identidades fragmentadas en la España del siglo xx (pp. 1-7). Granada: Comares.
- Contreras, I. (2016). El Concierto de la Paz (1964): Three Commissions to Celebrate 25 Years of Francoism. En E. Buch, I. Contreras y M. Deniz Silva (eds.). Composing for the State: Music in Twentieth-Century Dictatorships (pp. 168-186). New York: Ashgate.
- Fernández, F. (2017). «Voy a empeñar la Edad de Oro»: historia, música y política en la crisis española (2011-2016). Romance Quarterly, 64 (3), 135-146. Disponible en: https://doi. org/10.1080/08831157.2017.1321344.
- Fornaro Bordolli, M. (2012). Diálogos y resistencia: la presencia de la música española en la creación popular uruguaya. Cuadernos de Música Iberoamericana, 24, 63-89.
- Fornaro Bordolli, M. (2014). Músicas y proyectos de país durante la dictadura uruguaya (1973-1985). Resonancias: Revista de Investigación Musical, 18, 49-67. Disponible en: https://doi. org/10.7764/res.2014.34.4.
- Fouce, H. (2006). El futuro ya está aquí. Música pop y cambio cultural. Madrid: Velecío.
- Fouce, H. (2009). De la agitación a la Movida. Políticas culturales y música popular en la Transición española. Arizona Journal of Hispanic Cultural Studies, 13, 143-153. Disponible en: https://doi.org/10.1353/hcs.0.0066.
- Fouce, H. y Del Val, F. (2013). La Movida: Popular Music as the Discourse of Modernity in Democratic Spain. En H. Fouce, Héctor y S. Martínez (eds.). Made in Spain. Studies in Popular Music (pp. 125-134). New York: Routledge.
- García, A. C. (2017). Libertad sin ira: Secretos y Curiosidades Martianas. Caracas: Letras Latinas.
- García Peinazo, D. (2012). La Nueva Canción Latinoamericana en El Socialista y Mundo Obrero. Música y discurso político durante la transición (1973-1982). Cuadernos de Música Iberoamericana, 24, 113-142.
- García Peinazo, D. (2014). Música, prensa y argumentaciones políticas de la transición española en los órganos de expresión del PCE y el PSOE (1977-1982). Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 29 (2), 95-113.
- García Peinazo, D. (2017). Rock andaluz: Significación musical, identidades e ideología en la España del tardofranquismo y la Transición (1969-1982). Madrid: Sociedad Española de Musicología. Disponible en: https://doi.org/10.2307/24878588.
- García Salueña, E. (2017). Música para la libertad. Nuevas tecnologías, experimentación y procesos de fusión en el rock progresivo de la España de la Transición: el eje noroeste. Avilés: Norte Sur.
- Grau Rebollo, J. (2015). «Oh, That’s So Typical!». Discussing Some Spanish «Authentic» Essential Traits. En T. Fillitz y A. J. Saris (eds.). Debating Authenticity. Concepts of Modernity in Anthropological Perspective (pp. 91-107). New York; Oxford: Berghahn.
- Holguín, S. (2017). Music and Nationalism. En J. Moreno-Luzón y X. M. Núñez Seixas (eds.). Metaphors of Spain: Representations of Spanish National Identity in the Twentieth Century (pp. 219-238). New York: Berghahn. Disponible en: https://doi.org/10.2307/j. ctvw04dd1.14.
- Labrador, G. (2014). ¿Lo llamaban democracia? La crítica estética de la política en la transición española y el imaginario de la historia en el 15-M. Kamchatka: Revista de Análisis Cultural, 4, 11-61. Disponible en: https://doi.org/10.7203/KAM.4.4296.
- Lacasse, S. (2018). Toward a Model of Transphonography. En L. Burns y S. Lacasse (eds.). The Pop Palimpsest: Intertextuality in Recorded Popular Song (pp. 9-60). Michigan: University of Michigan Press.
- López-Cano, R. (2012). Lo original es la versión: covers, versiones y originales en la música popular urbana. ArtCultura: Revista de História, Cultura e Arte, 14 (24), 81-98.
- López-Cano, R. (2018). Música Dispersa: Apropiación, influencias, robos y remix en la era de la escucha digital. Barcelona: Musikeon Books.
- Martí, J. (2013). Claves del pensamiento martiano. Ensayos políticos, sociales y literarios. Madrid: Editorial Verbum.
- Martinelli, D. (2017). Give Peace a Chant. Popular Music, Politics and Social Protest. Vilna: Springer. Disponible en: https://doi.org/10.1007/978-3-319-50538-1.
- Medina, A. (2010). Acotaciones musicales a la transición democrática en España. En C. Alonso et al. Creación musical, cultura popular y construcción nacional en la España Contemporánea (pp. 267-282). Madrid: Instituto Complutense de Ciencias Musicales.
- Moore, A. F. (2012). Song Means: Analysing and Interpreting Recorded Popular Song. Surrey y Burlington: Ashgate.
- O’Connell, J. M. (2010). An Ethnomusicological Approach to Music and Conflict. En J. M. O’Connell y S. E. Castelo-Branco (eds.). Music and Conflict (pp. 1-16). Springfield: University of Illinois Press.
- Ogas, J. (2010). El texto inacabado: tipologías intertextuales, música española y cultura. En C. Alonso et al. Creación musical, cultura popular y construcción nacional en la España contemporánea (pp. 233-252). Madrid: Instituto Complutense de Ciencias Musicales.
- Pasamar, G. (2018). Los relatos escépticos sobre la Transición española: origen y claves políticas e interpretativas. Les Cahiers de Framespa, 27. Disponible en: https://doi. org/10.4000/framespa.4738.
- Pérez-Villalba, E. (2007). How Political Singers Facilitated the Spanish Transition to Democracy, 1960-1982. The Cultural Construction of a New Identity. New York: The Edwin Mellen Press.
- Petit, J. M. (1983). Crónica de un «Obeliscazo». Jaque: Revista Semanario, 1 (3), 16-17.
- Piedras Monroy, P. (2015). Verdad sin ira. Repensar el silenciamiento del genocidio franquista. En F. Godicheau (ed.). Democracia Inocua. Lo que el posfranquismo ha hecho de nosotros (pp. 33-52). Madrid: Postmetrópolis. Disponible en: https://bit. ly/37qmW2k.
- Pinch, T. y Bijsterveld, K. (2012). The Oxford Handbook of Sound Studies. New York: Oxford University Press. Disponible en: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/978019 5388947.001.0001.
- Sábada Garraza, T. (2004). Enfoques periodísticos y marcos de participación política. Una aproximación conjunta a la teoría del encuadre. Política y Sociedad, 41 (1), 65-76.
- Sehrt, J. y Reckling, T. (2013). Democracy in the Museum. The Fundation and Permanent Exhibition of the Museo Adolfo Suárez y la Transición. International Journal of Iberian Studies, 26 (1), 103-111. Disponible en: https://doi.org/10.1386/ijis.26.1-2.103_3.
- Solís Marquínez, A. T. (2018). La figura de Gustav Mahler en la España de la Transición: un ejemplo de construcción cultural ligada al guerrismo. En M. López-Fernández (ed.). Música en Sevilla en el siglo xx. Granada: Libargo.
- Tagg, P. (2013). Music’s Meanings. A Modern Musicology for non-Musos. New York; Huddersfield: The Mass Media Music Scholars’ Press.
- Urbain, O. et al. (2008). Music and Conflict Transformation. Harmonies and Dissonances in Geopolitics. London: I. B. Tauris.
- Val, F. del (2017a). Rockeros insurgentes, modernos complacientes: un análisis sociológico del rock en la Transición (1975-1985). Madrid: Datautor; Fundación de la Sociedad General de Autores y Editores.
- Val, F. del (2017b). Sing as you talk: politics, popular music and rock criticism in Spain (1975- 1986). Journalism, 1, 1-20. Disponible en: https://doi.org/10.1177/1464884917719586.
- Valenzuela, E. T. (2014). Dios, Marx… y el MAPU. Santiago: LOM Ediciones.