Investigación evaluativa de visitas escolaresHacia la profesionalización en la educación museística

  1. Suárez Suárez, Miguel Ángel 1
  2. Calaf Masachs, Roser 1
  3. Gutiérrez Berciano, Sué 1
  4. Urbano Contreras, Antonio 1
  1. 1 Facultad de Formación del Profesorado y Educación. Universidad de Oviedo
Journal:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Year of publication: 2021

Volume: 32

Issue: 4

Pages: 515-524

Type: Article

DOI: 10.5209/RCED.70725 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista complutense de educación

Abstract

In the last decade in Spain, a major boost in the Heritage Education has been developed in the evaluative research applied to educational programs of museums and other heritage institutions. Nevertheless, one of the fields that are not yet fully developed is related to the professionalization of museum educators. In this respect, this study aims to inquire into the guided visits and the interaction between educator-school public. The objective of the study is to identify factors involved in its development to contribute towards the definition of a group that, even though it is key, is not fully recognized at a professional level. Therefore, and with 3 non-participating observers, 40 guided visits have been monitored in 7 Asturian museums of History. The participants who took part in the study were students from 1st year of Primary School to 2nd year of Higher Secondary Education (843 students) and 18 educators. The results highlight the importance of a) the initial training of educators and its consistency with the museum; b) the professional experience in the museum and the employment stability; c) the school year of students and the relationship with the classwork and the museum theme. These findings can help to create new lines of research that may delve into the professionalization of educators and improve the educational quality in non-formal contexts.

Bibliographic References

  • Allen, L. y Crowley, K. (2013). Challenging beliefs, practices, and content: How museum educators change. Science Education, 98(1), 84-105. https://doi.org/10.1002/sce.21093.
  • Angrosino, M. (2012). Etnografía y observación participante en investigación cualitativa. Morata.
  • Asensio, M. (2017). “Como el agua que fluye”: formar para lo informal. Informació psicològica, 113, 70-84. https://doi.org/10.14635/ipsic.2017.113.7.
  • Ash, D., Lombana, J. y Alcala, L. (2012). Changing practices, changing identities as museum educators. En E. Davidsson y A. Jakobsson (Eds.), Understanding interactions at Science Centers and Museums. Approaching sociocultural perspectives (pp. 23-44). Sense.
  • Ates, A. y Lane, J. (2020). Analysing school-museum relations to improve partnerships for learning: a case study. Education and Science, 45, 231-246. https://doi.org/10.15390/EB.2019.8017.
  • Atil, H. y Unver, Y. (2001). Multiple Comparisons. OnLine Journal of Biological Sciences 1(8), 723-727.
  • Bailey, E. (2006). Researching museum educators’ perceptions of their roles, identity and practice. Journal of Museum Education, 31(3), 175-197. https://doi.org/10.1080/10598650.2006.11510545.
  • Briggs, A. (2019). Embracing individualism and encouraging personal style in gallery teaching. Journal of Museum Education, 44(2), 147-154. https://doi.org/10.1080/10598650.2019.1594566.
  • Calaf, R. y Suárez, M. Á. (2016). Acción educativa en museos: su calidad desde la evaluación cualitativa. Trea.
  • Calaf, R., Gutiérrez, S. y Suárez, M. Á. (2020). La evaluación en la Educación Patrimonial. 20 años de investigaciones y Congresos de ICOM. Aula Abierta, 49(1), 55-64.
  • Calaf, R., San Fabián, J. L. y Gutiérrez, S. (2017). Evaluación de programas educativos en museos: una nueva perspectiva. Bordón. Revista de Pedagogía, 69(1), 45-65. https://doi.org/10.13042/bordon.2016.42686.
  • Cooper, H. (2019). Didáctica de la historia en la Educación Infantil y Primaria. Morata.
  • Cuenca, J., Martín, M., Ibáñez, A. y Fontal, O. (2014). La educación patrimonial en las instituciones patrimoniales españolas. Situación actual y perspectivas de futuro. Clío: History and history teaching, 40. http://clio.r¬edi¬ri-s.es/n40/articulos/mono/MonCuencaetal2014.pdf.
  • Cuenca, J., Molina, S. y Martín, M. (2018). Identidad, ciudadanía y patrimonio. Análisis comparativo de su tratamiento didáctico en museos de Estados Unidos y España. Arbor, 194(788), 1-13. https://doi.org/10.3989/arbor.2018.788n2007.
  • De Miguel, M. (2015). Ideología y pedagogía empírica: cuestiones para un debate. Revista de Investigación Educativa, 33(2), 269-287. http://doi.org/10.6018/rie.33.2.226611.
  • Del Rincón, D., Arnal, J., Latorre, A. y Sans, A. (1995). Técnicas de investigación en Ciencias Sociales. Dykinson.
  • Denzin, N. (2009). The Research Act. A theoretical introduction to sociological methods. Aldine Transaction.
  • Escudero Escorza, T. (2019). Evaluación del profesorado como camino directo hacia la mejora de la calidad educativa. Revista de Investigación Educativa, 37(1), 15-37. http://dx.doi.org/10.6018/rie.37.1.342521.
  • Estepa, J. (2017). Otra didáctica de la Historia para otra escuela. Editum.
  • Fontal, O. e Ibáñez, A. (2017). La investigación en Educación Patrimonial. Evolución y estado actual a través del análisis de indicadores de alto impacto. Revista de Educación, 375, 184-214. https://doi.org/10.4438/1988-592x-re-2016-375-340.
  • Fontal, O., García, S., Arias, B. y Arias, V. (2019). Evaluación de la calidad de programas de educación patrimonial: construcción y calibración de la escala Q-Edutage. Revista de Psicodidáctica, 24(1), 31-38. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2018.07.003.
  • George, D. y Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. 11.0. Allyn & Bacon.
  • Hooper-Greenhill, E. (1998). Los museos y sus visitantes. Trea.
  • Ji, J., Anderson, D. y Wu, X. (2015). Motivational factors in career decisions made by chinese science museum educators. Adult Education Quarterly, 66(1), 21-38. https://doi.org/10.1177/0741713615609993.
  • Jhonson, B. y Christensen, L. (2014). Educational Research: Quantitative, Qualitative, and mixed Approaches. SAGE.
  • Kirk, R. E. (1996). Practical significance: A concept whose time has come. Educational & Psychological Measurement, 56, 746-759.
  • Kley, R. (2009). Recessionary layoffs in museum education. Survey results and implications. Journal of Museum Education, 34(2), 123-128. https://doi.org/10.1179/jme.2009.34.2.123.
  • Lima, G. da S. y Rocha, J. N. (2021). Discursive interactions between museum educators and students: a case study in a science museum based on the contributions of Bakhtin and the Circle. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 21, 1-32. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2021u6596.
  • López, E. (2012). Profesionalidad y formación frente a invisibilidad y recortes: cómo (querer) seguir siendo educadora de museos en tiempos de precarización. Her&Mus (Heritage and Museography), 11(3), 33-44.
  • Martín, M. y Cuenca, J. (2011). La enseñanza y el aprendizaje del patrimonio en los museos: la perspectiva de los gestores. Revista de Psicodidáctica, 16(1), 99-122. https://www.ehu.eus/ojs/index.php/psicodidactica/article/view/1114/792.
  • Martín, M. y Cuenca, J. (2013). ¿Qué piensan los gestores patrimoniales del patrimonio y su enseñanza?. En J. Estepa (Ed.), La educación patrimonial en la escuela y el museo: investigación y experiencias (pp. 81-103). Universidad de Huelva.
  • Martín, M. y Cuenca, J. (2015). Educomunicación del patrimonio. Educatio Siglo XXI, 33(1), 33-54. https://doi.org/10.6018/j/222491.
  • Martín, M. y Cuenca, J. (2016). Communicating heritage in museums: Outlook, strategies and challenges through a SWOT analysis. Museum Management and Curatorship, 31(3), 1-18. https://dx.doi.org/10.1080/09647775.2016.1173576.
  • Matas, A. (2018). Diseño del formato de escalas tipo Likert: un estado de la cuestión. Revista electrónica de investigación educativa, 20(1), 38-47. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1347
  • McLain, B. (2017). Informal science educator identity construction. En P. Patrick (Ed.), Preparing informal science educators (pp. 127-150). Springer.
  • Munley, M. y Roberts, R. (2006). Are museum educators still necessary?. Journal of Museum Education, 31(1), 29-39. http://doi.org/10.1080/10598650.2006.11510527.
  • Nolan, T. (2009). The museum educator crisis. Journal of Museum Education, 34(2), 117-121. https://doi.org/10.1080/10598650.2009.11510624.
  • Pagès, J. (2019). Enseñar historia, educar la temporalidad, formar para el futuro. El Futuro del Pasado, 10, 19-56. https://doi.org/10.14516/fdp.2019.010.001.001.
  • Pérez Juste, R. (2016). ¿Quo vadis, evaluación? Reflexiones pedagógicas en torno a un tema tan manido como relevante. Revista de Investigación Educativa, 34(1), 13-30. http://dx.doi.org/10.6018/rie.34.1.239381.
  • Prats, J. (2010). En defensa de la historia como materia educativa. Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación, 9, 8-18. https://redined.mecd.gob.es/xmlui/handle/11162/28923.
  • Reid, N. (2013). Carving a strong identity: Investigating the life histories of museum educators. Journal of Museum Education, 38(2), 227-238. https://doi.org/10.1080/10598650.2013.11510773.
  • Rodéhn, C. (2017). The job that no one wants to do? Museum educators’ articulations about guided tours. Museum & Society, 15(1), 1-15. https://doi.org/10.29311/mas.v15i1.658.
  • Roldi, M., Silva, M. y Campos, C. (2019). Diálogo com mediadores de Museus de Ciência. Ciência & Educação, 25(4), 983-998. https://doi.org/10.1590/1516-731320190040009.
  • Sánchez, I., Fontal, O. y Rodríguez, J. (2019). La evaluación de aprendizajes: una práctica pendiente en Educación Patrimonial. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 94 (33.2), 163-186.
  • Schep, M., van Boxtel, C. y Noordegraaf, J. (2018). Competent museum guides: defining competencies for use in art and history museums. Museum Management and Curatorship, 33(1), 2-24. https://doi.org/10.1080/09647775.2017.1387590.
  • Shaby, N., Assaraf, B. y Tal, T. (2018). An examination of the interactions between museum educators and students on a school visit to science museum. Journal of Research in Science Teaching, 56(2), 211-239. https://doi.org/10.1002/tea.21476.
  • Suárez, M. Á. (2017). Aprender historia con el patrimonio: evaluación cualitativa en museos de Asturias. Tesis Doctoral. Universidad de Oviedo.
  • Suárez, M. Á., Calaf, R. y San Fabián, J. L. (2014). Aprender historia a través del patrimonio. Los casos del Museo del Ferrocarril de Asturias y del Museo de la Inmigración de Cataluña. Revista de Educación, 365, 38-66. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2014-365-264.
  • Talboys, G. (2005). Museum educator’s handbook. Ashgate Publishing.
  • Tejedor Tejedor, F. J. (2018). Investigación educativa: la utilidad como criterio social de calidad. Revista de Investigación Educativa, 36(2), 315-330. https://doi.org/10.6018/rie.36.2.326311.
  • Tran, L. (2006). Teaching science in museums: The pedagogy and goals of museum educators. Science Education, 91(2), 278-297. https://doi.org/10.1002/sce.20193.
  • Tran, L. y King, H. (2007). The professionalization of museum educators: The case in science museums. Museum Management and Curatorship, 22(2), 131-149. https://doi.org/10.1080/09647770701470328.
  • Tran, L., Gupta, P. y Bader, D. (2019). Redefining professional learning for museum education. Journal of Museum Education, 44(2), 135-146. https://doi.org/10.1080/10598650.2019.1586192.
  • Tran, L., Werner-Avidon, M. y Newton, L. (2013). Successful professional learning for informal educators. What is it and how do we get there?. Journal of Museum Education, 38(3), 333-348. https://doi.org/10.1080/10598650.2013.11510785