Masticating multiculturalismculinary discourses in the works of asian-australian authors

  1. Schwegler Castañer, Astrid Marie
Dirigida per:
  1. Paloma Fresno Calleja Director/a

Universitat de defensa: Universitat de les Illes Balears

Fecha de defensa: 30 de d’octubre de 2020

Tribunal:
  1. María Dolores Herrero Granado President/a
  2. Aurora García Fernández Secretària
  3. David Callahan Vocal

Tipus: Tesi

Teseo: 674513 DIALNET

Resum

Sota un enfocament gastrocrític, aquesta tesi examina la producció literària de la diàspora asiàtica a Austràlia i la seva relació amb el menjar. Mitjançant una anàlisi dels discursos culinaris emprats per autors asiàtic-australians, la tesi explora les dimensions gastronòmiques i lúdiques del multiculturalisme estatal, així com la reacció crítica cap a les articulacions oficials d’aquest, en particular el trop del consum de “l’altre asiàtic.” El primer capítol comença amb una breu introducció als estudis culinaris (Food Studies), destacant el paper del simbolisme alimentari en la nostra comprensió del món i de les fronteres nacionals en particular, en relació amb l’ús del llenguatge figuratiu i les metàfores conceptuals. L’impacte d’aquesta interconnexió culinària i lingüística guia la visió general de l’imaginari gastronòmic d’Austràlia: des dels seus orígens colonials fins als temps contemporanis. El segon capítol se centra en Behind the Moon (2005) de Hsu- Ming Teo i Sustenance (2010) de Simone Lazaroo i les seves crítiques al consum de l’altre asiàtic mercantilitzat, ja sigui per al gaudir escapista del turista australià a Àsia o en els processos d’identitat nacional. A més de desafiar les creences neo-orientalistes, totes dues novel·les brinden esperança en emfatitzar les similituds humanes que suggereixen la possibilitat d’una comprensió intercultural. En el tercer capítol, es centra en el gènere de ficció juvenil i analitza la novel·la Laurinda (2014) d’Alice Pung i la sèrie de televisió The Family Law (SBS, 2017–9) de Benjamin Law, textos que es resisteixen a la noció que Austràlia ha aconseguit una realitat post-racial i, al mateix temps, normalitzen l’experiència australiana dels asiàtic-australians. El capítol final examina la col·lecció de contes satírics Portable Curiosities (2016) de Julie Koh i els llibres il·lustrats de Shaun Tan The Lost Thing (2000), The Arrival (2006), Tales from Outer Suberbia (2008) i Tales from the Inner City (2018). Les obres d’aquests autors apunten a les ideologies dominants del capitalisme global i el neocolonialisme, i reivindiquen el paper vital de la imaginació i la humanitat com a remei per a problemes socials com el racisme que estan ocults després de l’aparent harmonia del multiculturalisme estatal. El menjar es converteix en un significant flotant i ambivalent que permet a aquests autors participar en diverses discussions sobre models multiculturals superficials o imperfectes i polítiques oficials, a més de diverses formes de racisme explícit o casual. La presència ubiqua dels aliments en aquestes discussions no és accidental, ja que la cadena alimentària està en el centre de la nostra conceptualització del món, exercint un paper clau en els processos de deshumanització que determinen les agressions racials. La tesi demostra que el menjar s’utilitza per a encarnar les abstraccions que subjuguen en les desigualtats i conflictes racials, i també per a qüestionar de manera visceral l’ordre dominant amb l’esperança de guanyar terreny comú pel desenvolupament de comprensió i solidaritat entre éssers humans.