De cómo los tiempos COVID sacudieron los muros de la atención primaria

  1. Aldecoa Landesa, Susana 1
  2. García Velasco, Guillermo 2
  1. 1 Centro de Salud Beiramar. Vigo (España)
  2. 2 Centro de Salud La Calzada. Gijón (España)
Journal:
Revista de medicina y cine

ISSN: 1885-5210

Year of publication: 2020

Volume: 16

Issue: 1

Pages: 91-104

Type: Article

DOI: 10.14201/RMC202016E91104 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de medicina y cine

Abstract

The COVID pandemic has presented an exceptional challenge to Primary Care, with unexpected scenarios. Despite being used to move in the uncertainty, this situation has made us rethink multiple organizational, assistance, and competence aspects, discovering weaknesses but also strengths and opportunities. It has been necessary to reorganize, to make quick decisions, in a context of enormous stress and concern. Essential aspects of our practice are based on communication and the principles of bioethics. We have translated into film script format situations experienced with patients and with our colleagues in health centers, in family doctor's offices, in homes, to reflect the value of communication facing the difficulties experienced in the COVID-19 pandemic. We have also raised situations that confronted us regarding ethical conflicts facing highly demanding decision making cases, within a scenario of absolute exceptionality. Communication skills and bioethics are essential tools for dealing with such complex situations where we feel so vulnerable.

Bibliographic References

  • Back A, Tulsky JA, Arnold RM. Communication Skills in the Age of COVID-19. Ann Intern Med. 2020;172(11):759-60.
  • Borrell F. Entrevista Clínica. Manual de estrategias Prácticas. Barcelona: semFYC ediciones; 2004.
  • CAPC COVID-19 Response Resources.
  • Comisión Asesora de Bioética del Principado de Asturias. Reflexiones éticas para una situación de emergencia: COVID-19. [Internet]. CIBIR. 2020.
  • Coronavirus disease (COVID-19) outbreak: rights, roles and responsibilities of health workers, including key considerations for occupational safety and health [Internet]. WHO. 18 de marzo de 2020.
  • Crisis sanitaria causada por el covid-19. Algunas consideraciones éticas. Consello de bioética de Galicia. 26 de marzo 2020.
  • Fratkin M. Telemedicine: Virtual Connection in an Age of Social Distancing. Center to Advance Palliative Care [Internet]. 13 de julio de 2020.
  • García Granja N, García Ramón E, Hidalgo Benito A, Hernández Carrasco M, de la Fuente Ballesteros SL, García Álvarez I. Implantación de una consulta telefónica a demanda en atención primaria. Med Gen Fam. 2018;7(2):51-4.
  • González E, Feltrer J. Aspectos éticos en la toma de decisiones de COVID-19 en Atención Primaria. AMF 2020; 16 (Número extraordinario Marzo-Junio 2020)
  • Guía de estrategias para la comunicación preparada para la enfermedad del coronavirus (COVID) VitalTalk [Internet]. 25 de marzo de 2020.
  • Informe del Comité de Bioética de España sobre los aspectos bioéticos de la priorización de recursos sanitarios en el contexto de la crisis del coronavirus. Comité de Bioética de España. 25 de marzo de 2020.
  • Mehrotra A, Ray K, Brockmeyer DM, Barnett ML, Bender JA. Rapidly converting to “virtual practices”: outpatient care in the era of Covid-19. [Internet]. Catal Non-Issue Content 2020;1(2). [Consultado el 29 de abril de 2020].
  • Melguizo M, Hortal J, Padilla J. Medicina basada en las «existencias» o soporte ético para las decisiones difíciles. AMF 2020; 16 (Número extraordinario Marzo-Junio 2020)
  • Muñoz Seco E. Las llamadas telefónicas han llegado para quedarse. AMF 2020; 16 (Número extraordinario Marzo-Junio 2020).
  • Rodríguez Sanz J, Kurtz Luna V, Álvarez-Ude Cotera F. Aspectos clave de la comunicación no verbal en la consulta. FMC. 2011;18(7):401-9
  • Rubinelli S, Myers K, Rosenbaum M, Davis D. Implications of the current COVID-19 pandemic for communication in healthcare. Patient Educ Couns. 2020;103(6):1067-9.
  • Ruiz Moral R. Relación clínica. Guía para aprender, enseñar e investigar. Barcelona: semFYC ediciones; 2004.