Experiencias activas, espacios pasivos. Una propuesta de Educación Artística contemporánea en espacios tradicionales

  1. Inés Fombella Coto 1
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Journal:
Tercio creciente

ISSN: 2340-9096

Year of publication: 2020

Issue Title: Lugares y No Lugares para la creación artística

Issue: 4

Pages: 47-58

Type: Article

DOI: 10.17561/RTC.EXTRA4.5767 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Tercio creciente

Sustainable development goals

Abstract

While teaching methodologies have been moving towards an active approach, the educational space has remained unchanged over the last century, in response to an organizational system that is part of an obsolete educational paradigm. Although this anachronism between teaching practice and educational space is prevalent in the case of contemporary Artistic Education, the lack of correspondence is particularly noticeable.From the course of Didactic of Artsin the Bachelor's Degree in Primary Education of the University of Oviedo, it is proposed, within the initial training of future teachers, to awaken their conscience and develop their sensitivity towards the physical space in which they will carry out their professional work as part of their learning.Through artistic educational proposals in which the space is a fundamental factor on an aesthetic, structural and conceptual level, students will experience the possibilities of the physical environment, which will have an impact on their future teaching practice.

Bibliographic References

  • Atrio, S., Raedó, J., & Navarro, V. (2016). Educación y Arquitectura: ayer, hoy, mañana. Crónica del III Encuentro Internacional de Educación en Arquitectura para la Infancia y la Juventud. Tarbiya, revista de Investigación e Innovación Educativa, (44), 131-148. Disponible en https://revistas.uam.es/tarbiya/article/view/6809
  • Bonastra, Q., Farrero, M., Jové, G., & Llonch, N. (2014). Arte, arquitectura y docencia. Los espacios de libertad. En el cubo blanco y la disciplina. Scripta Nova, 18(493), 1-31. Disponible en http://hdl.handle.net/10459.1/48731
  • Escofet, A., Gros, B., López, M. & Marimon-Martí, M. (2019). Percepción del profesorado sobre la integración de la tecnología en el espacio escolar. RIITE. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 6, 37-47. doi: https://doi.org/10.6018/riite.360631
  • Mingorance, A.C., Trujillo, J.M., Cáceres, P., & Torres, C. (2017). Mejora del rendimiento académico a través de la metodología de aula invertida centrada en el aprendizaje activo del estudiante universitario de ciencias de la educación. Journal of Sport and Health Research, 9(1), 129-136. Disponible en https://bit.ly/2OeppGj
  • Palacios, A. (2015). Inventando mundos. Diálogos creativos con David Gamella. Alcalá de Henares: Centro Universitario Cardenal Cisneros.
  • Picó, J. (2016). Un profesor llamado espacio. Relacionando los espacios de aprendizaje y las metodologías educativas del SXX. Revista ruta maestra, 17.