Fortunato de Selgas y San Julián de los Prados.La síntesis del debate de la restauración monumental en España a principios del siglo XX

  1. María Pilar García Cuetos 1
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Revue:
Archivo español de arte

ISSN: 0004-0428 1988-8511

Année de publication: 2021

Tomo: 94

Número: 373

Pages: 33-50

Type: Article

DOI: 10.3989/AEARTE.2021.03 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Archivo español de arte

Résumé

The restoration by Fortunato de Selgas in San Julián de los Prados summarises the debate about heritage restoration in Spain at the beginning of the 20th century. It integrates a combination of elements from restoration in style limited by archaeological rationalism, the progress of Italian historical and Boitian theories, and the influence of Ruinist aesthetics together with the so-called archaeological sincerity. Several unpublished photographs dated in 1932 return the lost image of the church after the intervention and allow us to know one of the most interesting examples of Spanish restoration at the beginning of the 20th century, unfortunately altered by following interventions

Références bibliographiques

  • Arrechea de Miguel, Julio (1989): Arquitectura y Romanticismo. Valladolid: Universidad de Valladolid.
  • Ashworth, Gregory / Howard, Peter (1999): European Heritage, Planning and Management. Exeter, Intellect Books.
  • Bryon, Hilary (2009): “Measuring the qualities of Choisy’s oblique and axonometric projections”. En: Girón Sierra, Francisco Javier / Huerta Fernández, Santiago (eds.): Auguste Choisy (1841-1909). L’architecture et l’art de bâtir: actas del Simposio Internacional celebrado en Madrid, 19-20 de noviembre de 2009. Madrid: Instituto Juan de Herrera, pp. 31-62.
  • Capellán de Miguel, Gonzalo (2002): “Intelectuales, universidad y opinión pública. El grupo de Oviedo”. En: Historia y Política, 8, pp. 9-37.
  • Chueca Goitia, Fernando (1984): “John Ruskin, un mito olvidado”. En: Cuenta y razón, 17, pp. 15-21.
  • Gallego Fernández, Pedro Luís (2000): “Vicente Lampérez. Arquitecto entre la arqueología y la modernidad”. En: Restauración & Rehabilitación, 45, pp. 56-61.
  • García Cuetos, M.ª Pilar (1999): El prerrománico asturiano. Historia de la arquitectura y restauración (1844-1976). Oviedo: Sueve.
  • García Cuetos, M.ª Pilar (2011): “La renovación de la Historia de la Arquitectura y del Arte en las primeras décadas del siglo XX. Manuel Gómez-Moreno”. En: Biel Ibáñez, Pilar / Hernández Martínez, Ascensión (eds.): Lecciones de los maestros aproximación histórico-crítica a los grandes historiadores de la arquitectura española: [Seminario celebrado en Zaragoza los días 26, 27 y 28 de noviembre de 2009]. Zaragoza: Institución Fernando el Católico, pp. 125-158.
  • García Cuetos, M.ª Pilar (2016): El Lenguaje de las Bellas Construcciones. Reflexiones sobre la recepción y la restauración de la Arquitectura andalusí. Granada: Publicaciones de la Universidad de Granada.
  • García Cuetos, M.ª Pilar (2017): “El Prerrománico Asturiano. De arquitectura emblemática a patrimonio mundial. Recepción y restauración de una arquitectura singular”. En: Cabañas, Miguel / Rincón, Wifredo (eds.): Imaginarios en conflicto. Lo Español en los siglos XIX y XX. Madrid: CSIC, pp. 325-343.
  • García Cuetos, M.ª Pilar (2019): “John Ruskin’s legacy in the debate on monument restoration in Spain”. En: Restauro Archeologico. Memories on John Ruskin Unto this last special issue, 1, 2019, pp. 242-247.
  • Girón Sierra, Francisco J. / Gil Crespo, Ignacio (2009): “La influencia del dibujo de Choisy en España. Notas para su estudio”. En: Auguste Choisy (1841-1909). L’architecture et l’art de bâtir: actas del Simposio Internacional celebrado en Madrid, 19-20 de noviembre de 2009, Madrid: Instituto Juan de Herrera, pp. 235-260.
  • González Menéndez, Lucía / Fernández García, Ana M.ª (1994): “La colección Selgas: Un modelo del coleccionismo finisecular español”. En: Espacio, Tiempo y Forma, Serie VII, Historia del Arte, t. 7, pp. 275-290.
  • Isac Martínez de Carvajal, Ángel (1987): Eclecticismo y pensamiento arquitectónico en España. Discursos, revistas, congresos 1846-1919. Granada: Editorial Universidad de Granada.
  • Lampérez y Romea, Vicente (1906): “La restauración de los monumentos arquitectónicos. Teorías y opiniones”. En: Arquitectura y Construcción, año XI, 177, pp. 97-108.
  • Lampérez y Romea, Vicente (1917): “La Basílica de San Julián y Santa Basilisa (Oviedo)”, B.R.A.H, LXX, 1917, pp. 325-331.
  • Laupichler, Fritz (2016): Das Bildarchiv Foto Marburg. Von der “Photographischen Gelleschaft” zum Deutschen Dokumentationszentrum für Kuntsgeschichte Ein historic-cronologischer Abriss 1913-2013. Marburg: Tectum Verlarg.
  • Lázaro, Juan Bautista (1894): Santa Cristina de Lena (Oviedo). Reseña de las obras hechas para su restauración. Madrid: Antero de Oteyza y Barinaga.
  • Litvak, Lily (1973): “Ruskin y el sentimiento de la naturaleza en las obras de Unamuno”. En: Cuadernos de la Cátedra Miguel de Unamuno, 23, pp. 211-220.
  • Litvak, Lily (1985): “Exotismo arqueológico en la literatura española de finales del siglo XIX. 1880-1895”. En: Anales de Literatura Española, pp. 183-196.
  • Litvak, Lily (1990): España 1900. Modernismo, anarquismo y fin de siglo. Madrid: Anthropos.
  • Manzanares Rodríguez, Joaquín (1990): “Don Fortunato de Selgas y Albuerne y su restauración de Santullano de los Prados”. Prólogo a la edición de Selgas Albuerne, Fortunato de (1916). La Basílica de San Julián de los Prados (Santullano) en Oviedo. Oviedo: Avízoras, pp. IX-XIV.
  • Navascués Palacio, Pedro (1978): “Arquitectura”. En: Navascués, Pedro / Pérez Reyes, Carlos / Arias de Cossío, Ana M.ª (eds.): Del Neoclasicismo al Modernismo, Historia del arte Hispánico, t. V. Madrid: Alhambra, pp. 1-146.
  • Puig i Cadafalch, Josep (1918): Santa Maria de la Seu d’Urgell: estudi monogràfic. Barcelona: Taller d’arts gràfiques Henrich i Cª.
  • Redondo Ibáñez, Inocencio (1904): Iglesias primitivas de Asturias. Oviedo: Comisión de Monumentos Históricos y Artísticos de la Provincia de Oviedo.
  • Rivera Blanco, Javier (1992): “El Marqués de la Vega Inclán (1858-1942): Protector y restaurador de monumentos. In memoriam en el L aniversario de su fallecimiento”. En: Boletín de la Real Academia de la Purísima Concepción de Valladolid, 27, pp. 31-61.
  • Rivera Blanco, Javier (2008): De varia restauratione. Teoría e Historia de la Restauración Arquitectónica. Madrid: Abada.
  • Rivera Blanco, Javier (2011): “El comienzo de la historia de la arquitectura en España, Vicente Lampérez y Romea”. En: Biel Ibáñez, Pilar / Hernández Martínez, Ascensión (eds.): Lecciones de los maestros aproximación histórico-crítica a los grandes historiadores de la arquitectura española: [Seminario celebrado en Zaragoza los días 26, 27 y 28 de noviembre de 2009]. Zaragoza: Institución Fernando el Católico, pp. 59-90.
  • Ruskin, John (1900): Las Siete Lámparas de la Arquitectura. (El Sacrificio. La Verdad. La Fuerza. La Belleza. La Vida. El Recuerdo. La Obediencia) y La corona de olivo silvestre (El Trabajo. El Comercio La Guerra. Madrid: La España Moderna, 1900.
  • Selgas Albuerne, Fortunato de (1908): Monumentos Ovetenses del Siglo IX. Madrid: Imprenta de san Francisco de Sales.
  • Selgas Albuerne, Fortunato de (1916): La Basílica de San Julián de los Prados (Santullano) en Oviedo, Estudio de las restauraciones efectuadas en 1912-1915. Madrid: Fototipia de Hauser y Menet.
  • Simón Palmer, M.ª del Carmen (2010): “Carmen de Burgos, traductora”. En: Arbor. Ciencia, Pensamiento y Cultura, CLXXXVI extra, pp. 157-168