Bullying, basic psychological needs, responsibility and life satisfactionconnections and profiles in adolescents

  1. Menéndez Santurio, José Ignacio 1
  2. Fernández-Río, Javier 2
  3. Cecchini Estrada, José Antonio 2
  4. González-Víllora, Sixto 3
  1. 1 Universidad Internacional Isabel I de Castilla
    info

    Universidad Internacional Isabel I de Castilla

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/055sgt471

  2. 2 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

  3. 3 Universidad de Castilla-La Mancha
    info

    Universidad de Castilla-La Mancha

    Ciudad Real, España

    ROR https://ror.org/05r78ng12

Revista:
Anales de psicología

ISSN: 0212-9728 1695-2294

Ano de publicación: 2021

Volume: 37

Número: 1

Páxinas: 133-141

Tipo: Artigo

DOI: 10.6018/ANALESPS.414191 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

Outras publicacións en: Anales de psicología

Resumo

The goal was to assess the interactions between bullying and adolescents’ basic psychological needs, responsibility and life satisfaction. 1785 students from secondary education (year eight, n = 404; year nine, n = 390; year 10, n = 364; year 11, n = 376), and Baccalaureate (year 12, n = 251), from 16 schools located in three different areas of Spain: north (Asturias), central-north (León), and central-south (Cuenca y Albacete) agreed to participate. 590 answered the questionnaire used referring to Math, 596 to Literature and 599 to Physical Education. Results showed five profiles: one adaptive (class three) with high levels of basic psychological needs satisfaction, low levels of basic needs frustration, and high levels of life satisfaction, personal and social responsibility, and the lowest levels of victimization and aggression, and four other less adaptive profiles. Therefore, the satisfaction of these needs must be promoted in the schools to prevent and/or mitigate bullying problems.

Referencias bibliográficas

  • Alcaraz-Ibáñez, M., Sicilia, A., Lirola, M. J., & Burgueño, R. (2016). Efectos de la satisfacción y frustración de las necesidades psicológicas básicas sobre las formas de pasión por el ejercicio. Psychology, Society & Education, 8(3), 257-262.
  • Antoniadou, N., Kokkinos, C., & Fanti, C. (2019). Traditional and cyber bullying/victimization among adolescents: examining their psychosocial profile through latent profile analysis. International journal of bullying prevention, 1(2), 85-98.
  • Atienza, F. L., Pons, D., Balaguer, I. & García, M. (2000). Propiedades Psicométricas de la Escala de Satisfacción con la Vida en Adolescentes. Psicothema, 12(2), 314-319.
  • Badri, R., Amani-Saribaglou, J., Ahrari, G., Jahadi, N., & Mahmoudi, H. (2014). School culture, basic psychological needs, intrinsic motivation and academic achievement: testing a casual model. Mathematics Education Trends and Research, 2014, 1-13. doi: 0.5899/2014/metr-00050
  • Barcaccia, B., Pallini, S., Baiocco, R., Salvati, M., Saliani, A., & Schneider, B. (2018). Forgiveness and friendship protect adolescent victims of bullying from emotional maladjustment. Psicothema, 30(4), 427-433. doi: 10.7334/psicothema2018.11
  • Bartolomé, R., & Díaz, E. (2020). Apoyo social y autopercepción en los roles del acoso escolar. Anales de Psicología, 36(1), 92-101. doi: 10.6018/analesps.301581
  • Brighi, A., Ortega, R., Pyzalski, J., Scheithauer, H., Smith, P. K., Tsormpatzoudis, C…, & Thompson, J. (2012). European Bullying Intervention Project Questionnaire (EBIPQ) (Unpublished manuscript). University of Bologna: Bolonia.
  • Carbonero, M. A., Martín Antón, L. J., Monsalvo, E., & Valdivieso, J. (2015). Rendimiento escolar y actitudes personales y de responsabilidad social en el alumnado preadolescente. Anales de Psicología, 31(3), 990-999. doi:0.6018/analesps.313181161
  • Castro-Pulido, L. E. (2011). El acoso escolar. De las causas, origen y manifestaciones a la pregunta por el sentido que le otorgan los actors. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 4(8), 415-428.
  • Caurcel, M. J., & Almeida, A. (2008). La perspectiva moral de las relaciones de victimización entre iguales: un análisis exploratorio de las atribuciones de adolescentes españoles y portugueses. European Journal of Education and Psychology, 1(1), 51-68. doi: 10.30552/ejep.v1i1.4
  • Chester, K., Spencer, N. H., Whiting, L., & Brooks, F. (2017). Association between experiencing relational bullying and adolescent health-related quality of life. Journal of School Health, 87(11), 865-872. doi: 10.1111/josh.12558
  • Cook, C., Williams, K., Guerra, N., Kim, T., & Sadek, S. (2010). Predictors of bullying and victimization in childhood and adolescence: a meta-analytic investigation. School Psychology Quarterly, 25(2), 65-83.
  • Cuevas, R., García-Calvo, T., González, J., & Fernández-Bustos, J. (2018). Necesidades psicológicas básicas, motivación y compromiso en educación física. Revista de Psicología del Deporte, 27(1), 97-104.
  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985).The general causality orientations scale: Self-determination in personality. Journal of Research in Personality, 19, 109-134.
  • Díaz-Aguado, M. J., Martínez, R., & Martín, J. (2013). El acoso entre adolescentes en España. Prevalencia, papeles adoptados por todo el grupo y características a las que atribuyen la victimización. Revista de Educación, 362, 348-380. doi: 10-4438/1988-592X-RE-2011-362-164
  • Diener, E. D., Emmons, R. A., Larsen, R. J., & Griffin, S. (1985). The Satisfaction with Life Scale. Journal of Personality As-sessment, 49, 71-75. doi: 10.1207/s15327752jpa4901_13
  • Durán, S., Prieto, R., & García, J. (2017). Influencia de la calidad de vida en el rendimiento del estudiante universitario. En J. J. Hernández (coord.). Calidad de vida, inclusion social y bienestar humano. Colombia: Sin Fronteras.
  • Escartí, A., Gutiérrez, M., & Pascual, C. (2011). Propiedades psicométricas de la versión española del cuestionario de responsabilidad personal y social en contextos de educación física. Revista de Psicología del Deporte, 20(1), 119-130.
  • Espelage, D., Hong, J., Rao, M., & Low, S. (2013). Associations between peer victimization and academic performance. Theory into practice, 52(4), 233-240. doi: 10.1080/00405841.2013.829724
  • Fousiani, K., Dimitropoulou, P., Michaelides, M., & Van Petegem, S. (2016). Perceived parenting and adolescent cyber-bullying: examining the intervening role of autonomy and relatedness need satisfaction, empathic concern and recognition of humanness. Journal of child and family studies, 25(7), 2102-2129.
  • Garaigordobil, M., & Durán A. (2006). Relaciones del autoconcepto y la autoestima con la sociabilidad, estabilidad emocional y responsabilidad en adolescentes de 14 a 17 años. Análisis y Modificación de Conducta. 32(141), 37-64.
  • Garaigordobil, M., & Martínez-Valderrey, V. (2015). Effects of Cyberprogram 2.0 on “face-to-face” bullying, cyberbullying, and empathy. Psicothema, 27(1), 45–51. doi: 10.7334/psicothema2014.78
  • González-Cabrera, J., Balea, A., Vallina, M., Moya, A., & Laviana, O. (2017). Informe ejecutivo del Proyecto CIBERASTUR [CYBERASTUR project executive report]. Consejería de Educación y Cultura del Principado de Asturias. https://goo.gl/wLxQ6i
  • Graham, S. (2016). Victims of bullying in schools. Theory into Practice, 55(2), 136–144.
  • Guo, Y. (2018). The Influence of Academic Autonomous Motivation on Learning Engagement and Life Satisfaction in Adolescents: The Mediating Role of Basic Psychological Needs Satisfaction. Journal of Education and Learning, 7(4), 254-261.
  • Harbin, S. M., Kelley, M. L., Piscitello, J., & Walker, S. J. (2019). Multidimensional bullying victimization scale: Development and validation. Journal of School Violence, 18(1), 146–161. doi: /10.1080/15388220.2017.1423491
  • Haraldstad, K., Kvarme, L., Christophersen, K., & Helseth, S. (2019). Associations between self-efficacy, bullying and health-related quality of life in a school sample of adolescents: a cross-sectional study. BMC Public Health, 19(757), 1-9. doi: 10.1186/s12889-019-7115-4
  • Hein, V., Koka, A., & Hagger, M. S. (2015). Relationships between perceived eachers’ controlling behaviour, psychological need thwarting, anger and bullying behaviour in high-school students. Journal of Adolescence, 42, 103–114. doi: 10.1016/j.adolescence.2015.04.003
  • Hellison, D. (2011). Teaching responsibility through physical activity (3th Ed.). Champaign, IL: Human Kinetics
  • Lanza, S. T., Flaherty, B. P., & Collins, L. M. (2003). Latent class and latent transition models. In: Schinka, J.A., Velicer, W.F. (eds) Handbook of psychology (Vol. 2). Research methods in psychology (pp. 663-685). Hoboken, NJ: Wiley.
  • Lam, S., & Law, W. (2015). A latent class growth analysis of school bullying and its social context: the self-determination theory. School Psychology Quarterly, 31(1), 75-90. doi: 10.1037/spq0000067
  • Li, W., Wright, P. M., Rukavina, P. B., & Pickering, M. (2008). Measuring students’ perceptions of personal and social responsibility and the relationship to intrinsic motivation in urban physical education. Journal of Teaching in Physical Education, 27, 167-178.
  • Lo, Y., Mendell, N., & Rubin, D. (2001). Testing the number of components in a normal mixture. Biometrika, 88, 767–778.
  • Longo, Y., Alcaraz-Ibáñez, M., & Sicilia, A. (2018). Evidence supporting need satisfaction and frustration as two distinguishable constructs. Psicothema, 30(1), 74-81. doi: 10.7334/psicothema2016.367
  • Machimbarrena, J. M., Álvarez-Bardón, A., León-Mejía, A., Gutiérrez-Ortega, A., Casadiego-Cabrales, A., & González-Cabrera, J. (2019). Loneliness and personality profiles involved in bullying bictimization and aggressive behavior. School mental health, 11(4), 807-818.
  • Mastrantonio, M. P., & Coduras, O. (2020). Actividad física y calidad de vida percibida en usuarios de centros deportivos públicos de Tarrassa. Retos, 37, 427-433.
  • Menéndez, J. I., & Fernández-Río, J. (2016). Violencia, responsabilidad, amistad y necesidades psicológicas básicas: efectos de un programa de Educación Deportiva y Responsabilidad Personal y Social. Revista de Psicodidáctica, 21(2), 245–260. doi:10.1387/RevPsicodidact.15269
  • Menéndez, J. I., & Fernández-Río, J. (2017). Responsabilidad social, necesidades psicológicas básicas, motivación intrínseca y metas de amistad en Educación Física. Retos, 32, 134-139.
  • Menéndez, J. I., & Fernández-Río, J. (2018). Actitudes hacia la violencia y papel importante del alumnado en el aula de educación física. Revista Complutense de Educación, 29(4), 1293–1308. doi: 10.5209/RCED. 55352
  • Menéndez, J. I., Fernández-Río, J., Cecchini, J. A., & González-Villora, S. (2020). Conexiones entre la victimización en el acoso escolar y la satisfacción-frustración de las necesidades psicológicas básicas de los adolescents. Revista de Psicodidáctica. doi: 10.1016/j.psicod.2019.11.002
  • Moreno, J. A., & Martínez, A. (2006). Importancia de la Teoría de la Autodeterminación en la práctica físico-deportiva: Fundamentos e implicaciones prácticas. Cuadernos de Psicología del Deporte, 6(2), 39-54.
  • Muthén, L. K., & Muthén, B. O. (2012). Mplus user’s guide. 4. Los Angeles: Muthén & Muthén.
  • Olweus, D. (1983). Low school achievement and aggressive behaviour in adolescent boys. En D. Magnusson y V. Allen (Eds.) Human development. An interactional perspective (pp. 353-365). New York: Academic Press.
  • Organización Mundial de la Salud (1997). Measuring quality of life. Recuperado de https://www.who.int/mental_health/media/68.pdf
  • Organización Mundial de la Salud (2002). Informe mundial sobre la violencia y la salud. Recuperado de https://www.who.int/violence_injury_prevention/violence/world_report/en/abstract_es.pdf
  • Ortega, R., del Rey, R., & Casas, J. A. (2016). Evaluar el bullying y el cyberbullying validación española del EBIP-Q y del ECIP-Q. Psicología Evolutiva, 22(1), 71-79. doi: 10.1016/j.pse.2016.01.004
  • Pastor-Gil, L., & Blázquez, I. (2019). Evaluación de los programas de Educación Emocional ante situaciones de acoso escolar. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 3(5), 22-38. doi:10.15658/rev.electron.educ.pedagog19.09030502
  • Sánchez-Alcaraz, B. J., Cañadas, M., Valero, A., Gómez-Mármol, A., & Funes, A. (2019). Resultados, dificultades y mejoras del modelo de responsabilidad personal y social. Apunts. Educación Física y Deportes, 136(2), 62-82. doi: 10.5672/apunts.2014-0983.es.(2019/2).136.05
  • Save the Children (2016). Yo a eso no juego. Bullying y ciberbullying. Retrieved from https://www.savethechildren.es/sites/default/files/imce/docs/yo_a_eso_no_juego.pdf
  • Silva, J. L., Oliveira, W. A., Zequinão, M. A. Z., Lizzi, E. A. S., Pereira, B. O., & Silva, M. A. I. (2018). Results from interventions addressing social skills to reduce school bullying: a systematic review with meta-analysis. Trends in Psychology, 26(1) 509-522.
  • Tsaousis, I. (2016). The relationship of self-esteem to bullying perpetration and peer victimization among schoolchildren and adolescents: A meta-analytic review. Agression and violent behaviour, 31, 186- 199. doi: 10.1016/j.avb.2016.09.005
  • Urzúa, A., & Caqueo-Urízar, A. (2012). Calidad de vida: Una revisión teórica del concepto. Terapia psicológica, 30(1), 61-71.
  • Vallerand, R. J. (2001). A hierarchical model of intrinsic and extrinsic motivation in sport and exercise. En G. C. Roberts (Ed.), Advances in motivation in sport and exercise (pp. 263–319). Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Vansteenkiste, M., & Ryan, R. M. (2013). On psychological growth and vulnerability: Basic psychological need satisfaction and need frustration as a unifying principle. Journal of Psychotherapy Integration, 23(3), 263–280. doi: 10.1037/a0032359
  • Vansteenkiste, M., & Ryan, R. M., & Soenens, B. (2020). Basic psychological need theory: Advancements, critical themes, and future directions. Motivation and Emotion. doi: 10.1007/s11031-019-09818-1
  • Velarde, E. & Ávila-Figueroa, C. (2002). Evaluación de la calidad de vida. Salud pública de México, 44(4), 349-361.
  • Young-Jones, A., Fursa, S., Byrket, J. S., & Sly, J. S. (2015). Bullying affects more than feelings: The long-term implications of victimization on academic motivation in higher education. Social Psychology of Education, 18(1), 185–200.
  • Zych, I., Farrington, D., & Ttofi, M. (2019). Protective factors against bullying and cyberbullying: A systematic review of meta-analyses. Agression and violent behavior, 45, 4-19. doi: 10.1016/j.avb.2018.06.008