Enseñanza y aplicación de los test de condición física en Educación SecundariaUna propuesta basada en el Modelo de Educación Deportiva

  1. Carriedo, Alejandro 1
  2. Méndez-Giménez, Antonio 1
  3. Fernández-Río, Javier 1
  4. Cecchini, José A. 1
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Journal:
Cultura, ciencia y deporte

ISSN: 1696-5043

Year of publication: 2020

Issue Title: Nuevos retos y perspectivas de investigación en Educación Física

Volume: 15

Issue: 46

Pages: 529-540

Type: Article

DOI: 10.12800/CCD.V15I46.1644 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Cultura, ciencia y deporte

Abstract

Innovation in Physical Education (PE) implies to search different ways to improve the quality of the educational process. The Sport Education Model (SEM) is a pedagogical approach that allows students to get involve in sport learnings at the same time that they participate autonomously in cooperative teams. Despite of the multiple contents that have been taught in PE through the characteristics of the SEM, to date there is no experiences that have applied this model in the teaching and the assessment of physical fitness. Therefore, this work presents an action research experience that involved 67 students from first grade of Secondary Education (36 males and 31 females) with a mean age of 12.46 years old (SD = 0.66) concerning the adaptation and implementation of the MED in the teaching of test to assess physical fitness in Secondary Education Students (11-16 years). In order to evaluate its application, a qualitative design was used. Interviews, a field diary and students’ perceptions were analyzed. It was observed that students were physically active most of the time, they performed all the test and assessed positively their involvement in the cooperative teams. Therefore, it is suggested that some features of the SEM (e.g., cooperative teams, duty roles, organization in phases, data collection) can be an adequate to teach this content and that it could contribute to develop some key competences.

Bibliographic References

  • American College of Sports Medicine. (2013). ACSM's guidelines for exercise testing and prescription (9th edition). Philadephia, PA: Lippincott Williams & Wilkins.
  • Bouchard, C., & Shephard, R.J. (1994). Physical activity, fitness, and health: The model and key concepts. En C. Bouchard, R., J. Shephard, & T. Stephens (Eds.), Physical activity, fitness, and health (pp. 77–88). Champaign: Human Kinetics.
  • Burgueño, R., Cueto-Martín, B., Morales-Ortiz, E., & Medina-Casaubón, J. (2020). Influencia de la educación deportiva sobre la respuesta motivacional del alumnado de bachillerato: una perspectiva de género. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 37, 546-555. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.70880
  • Burgueño, R., Medina-Casaubón J., Morales-Ortíz, E., Cueto-Martín, B., & Sánchez-Gallardo. (2017). Educación Deportiva versus Enseñanza Tradicional: Influencia sobre la regulación motivacional en alumnado de Bachillerato. Cuadernos de Psicología del Deporte, 17(2), 87-98.
  • Calderón, A., Hastie, P.A., & Martínez de Ojeda, D. (2010). Aprendiendo a enseñar mediante el Modelo de Educación Deportiva (Sport Education Model). Experiencia inicial en educación primaria. Cultura, Ciencia y Deporte, 5(15), 169-180. https://doi.org/10.12800/ccd.v5i15.103
  • Calderón, A., Hastie, P.A., & Martínez de Ojeda, D.M. (2011). El modelo de educación deportiva sport (education model). ¿Metodología de enseñanza del nuevo milenio? Revista Española de Educación Física y Deportes, 395, 63-79.
  • Calderón, A., Martínez-de-Ojeda, D., & Hastie, P.A. (2013). Students and teachers’ perception after practice with two pedagogical models in physical education. International Journal of Sport Science, 32(9), 137–153. https://doi.org/10.5232/ricyde2013.03204
  • Carriedo, A., Fernández-Río, J., Méndez-Giménez, A., & Cecchini, J.A. (in press). Test de Condición Física: Modelo de Educación Deportiva versus Modelo Tradicional. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte.
  • Casey, A., & MacPhail, A. (2018). Adopting a models-based approach to teaching physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 23(3), 294–310. https://doi.org/10.1080/17408989.2018.1429588
  • Caspersen, C.J., Powell, K.E., & Christenson, G.M. (1985). Physical activity, exercise and physical fitness: Definitions and distinctions for health-related research. Public Health Reports, 100, 126–130.
  • Corbin, J.M., & Strauss, A.L. (2008). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. Los Angeles, CA: Sage. https://doi.org/10.4135/9781452230153
  • Ennis, C.D., & Chen, S. (2012). Interviews and focus groups. En Armour, K., Macdonald, D. (Ed.), Research Methods in Physical Education and Youth Sport (pp. 217-236). New York: Routledge.
  • Evangelio, C., Sierra-Díaz, J., González-Víllora, S., & Fernández-Río, J. (2018). The sport education model in elementary and secondary education: A systematic review. Movimento, 24(2), 931–946. https://doi.org/10.22456/1982-8918.81689
  • Fernández-Río, J., Calderón, A., Alcalá, D.H., Pérez-Pueyo, Á., & Cebamos, M.A. (2016). Modelos pedagógicos en educación física: consideraciones teórico-prácticas para docentes. Revista Española de Educación Física y Deportes, 413, 55-75.
  • Fernández-Río, J., Medina Gómez, J.F., Garro García, J., & Pérez González, M. (2001). Un ejemplo de investigación-acción aplicado al bloque de contenidos de condición física en enseñanza secundaria. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 1(2), 84-99.
  • Guijarro, E., Rocamora, I., Evangelio, C., & Víllora, S.G. (2020). El modelo de Educación Deportiva en España: una revisión sistemática. Retos, 38(38), 886-894. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.77249
  • Hastie, P.A., Buchanan, A.M., Wadsworth, D.D., & Sluder, B.J. (2009). The impact of an obstacle course sport education season on students' aerobic fitness levels. Research quarterly for exercise and sport, 80(4), 788-791.
  • Hastie, P.A., Martínez de Ojeda, D., & Calderón, A. (2011). A review of research on Sport Education: 2004 to the present. Physical Education and Sport Pedagogy, 16(2), 103–132. https://doi.org/10.1080/17408989.2010.535202
  • Hastie P.A., & Casey, A. (2014). Fidelity in models-based practice research in sport pedagogy: A guide for future investigations. Jour¬nal of Teaching in Physical Education, 33(3), 422-431. https://doi.org/10.1123/jtpe.2013-0141
  • Hastie, P.A., & Sinelnikov, O.A. (2009). Russian students’ participation in and perceptions of a season of Sport Education. European Physical Education Review, 12(2), 131-150. https://doi.org/10.1177/1356336X06065166
  • Jurado, M.D. (2011). El diario como instrumento de autoformación e investigación. Revista Qurriculum, 24, 173-200.
  • Layne, T.E., & Hastie, P.A. (2016). Analysis of teaching physical education to second-grade students using sport education. Education 3-13, 44(2), 226-240. https://doi.org/10.1080/03004279.2014.914551
  • Martínez-López, E.J. (2003). Aplicación de la prueba de lanzamiento de balón medicinal, abdominales superiores y salto horizontal a pies juntos. Resultados y análisis estadístico en Educación Secundaria. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 3(12), 223-241.
  • Martínez-López, E.J. (2004). Aplicación de la prueba de velocidad 10x5 metros, sprint de 20 metros y tapping test en los brazos. Resultados y análisis estadístico en Educación Secundaria. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 4(13), 1-17.
  • Mayorga-Vega, D., Merino-Marban, R., & Rodríguez-Fernández, E. (2013). Relación entre la capacidad cardiorrespiratoria y el rendimiento en los tests de condición física relacionada con la salud incluidos en la batería ALPHA en niños de 10-12 años. Cultura, Ciencia y Deporte, 8(22), 41-47. https://doi.org/10.12800/ccd.v8i22.222
  • Méndez-Giménez, A., Fernández-Río, J., & Méndez-Alonso, D. (2015). Modelo de Educación Deportiva versus Modelo Tradicional: Efectos en la motivación y deportividad. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 15(59), 449–466. https://doi.org/10.15366/rimcafd2015.59.004
  • Méndez-Giménez, A., Martínez de Ojeda-Pérez, D., & Valverde-Pérez, J.J. (2017). Inteligencia emocional y mediadores motivacionales en una temporada de Educación Deportiva sobre mimo. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 19(1), 52-72. https://doi.org/10.24197/aefd.1.2017.52-72
  • Mills, G.E. (2003). Action research: A Guide for the Teacher Researcher (2nd Ed.). Upper Saddle River, NJ: Merril.
  • Ortega, F.B., Ruiz, J.R., Castillo, M.J., & Sjöström, M. (2008). Physical fitness in childhood and adolescence: a powerful marker of health. International journal of obesity, 32(1), 1-11. https://doi.org/10.1038/sj.ijo.0803774
  • Perlman, D.J. (2010). Change in affect and needs satisfaction for amotivated students within the sport education model. Journal of Teaching in Physical Education, 29(4), 433 445. https://doi.org/10.1123/jtpe.29.4.433
  • Pujolàs, P., & Lago, J.R. (coords.). (2011). El programa CA/AC (“Cooperar para aprender/aprender a cooperar”) para enseñar a aprender en equipo. Implementación del aprendizaje cooperativo en el aula. Barcelona: Universitat Central de Catalunya. Recuperado el 10 de diciembre de 2019 de http://www.elizalde.eus/wp-content/uploads/izapideak/CA-ACprograma.pdf
  • Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato. BOE núm. 3, 3 de enero de 2015.
  • Romar, J.E., Sarén, J., & Hastie, P. (2016). Athlete-Centred coaching using the Sport Education model in youth soccer. Journal of Physical Education and Sport, 16(2), 380-391.
  • Saínz, P.S., Ayala, F., Cejudo, A., & Santonja, F. (2012). Descripción y análisis de la utilidad de las pruebas sit-and-reach para la estimación de la flexibilidad de la musculatura isquiosural. Revista Española de Educación Física y Deportes, 396, 119-133.
  • Secchi, J.D., García, G. C., España-Romero, V., & Castro-Piñero, J. (2014). Condición física y riesgo cardiovascular futuro en niños y adolescentes argentinos: una introducción de la batería ALPHA. Archivos argentinos de pediatría, 112(2), 132-140. https://doi.org/10.5546/aap.2014.132
  • Siedentop, D. (1994). Sport education: Quality PE through positive sport experiences. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Sparkes, A. (1992). Reflexiones sobre las posibilidades y los problemas del proceso de cambio en la Educación Física. En J. Devís & C. Peiró (Ed.), Nuevas perspectivas curriculares en Educación Física: la salud y los juegos modificados (pp. 51-66). Barcelona: Inde
  • Wallhead, T.L., & Ntoumanis, N. (2004). Effects of a sport education intervention on students’ motivational responses in physical education. Journal of Teaching in Physical Education, 23, 4-18. https://doi.org/10.1123/jtpe.23.1.4
  • Ward, J.K., Hastie, P.A., Wadsworth, D.D., Foote, S., Brock, S.J., & Hollett, N. (2017). A sport education fitness season’s impact on students’ fitness levels, knowledge, and in-class physical activity. Research quarterly for exercise and sport, 88(3), 346-351. https://doi.org/10.1080/02701367.2017.1321100