Ruptura y pervivencia de los estereotipos de género en el cuento socialista portugués (1893-1901)

  1. Peralta García, Beatriz 1
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Revue:
Investigaciones históricas: Época moderna y contemporánea

ISSN: 0210-9425

Année de publication: 2019

Número: 39

Pages: 517-542

Type: Article

DOI: 10.24197/IHEMC.39.2019.517-542 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Investigaciones históricas: Época moderna y contemporánea

Résumé

Ernesto da Silva (1868-1903), composer typographer of the Printing House and a member of the Portuguese Socialist Party, is the author of a literary work aimed at denouncing the socio-political and economic model of nineteenth-century industrial capitalism, and in parallel, to disclosing the socialist ideal. His stories are framed within the realistic-naturalist current but in the treatment of the themes, and in the description of environments and situations they are substantially differentiated from it by introducing a proposal for the solution of the problems of the workers based on a current of specific political thought. In the construction of his characters, especially the male ones, the author contributed an original point of view by also expressing the inner world of feelings, much different than the generic socially consecrated pattern of the sexes.

Références bibliographiques

  • ANDRÉS-SUÁREZ, Irene, La novela y el cuento frente a frente, Lausanne, Sociedad Suiza de Estudios Hispánicos, 1995.
  • BARRERA LINARES, Luis, “Apuntes para una teoría del cuento”, en PACHECO, Carlos, y BARRERA LINARES, Luis (Comp.), Del cuento y sus alrededores. Aproximación a una teoría del cuento, Venezuela, Monte Ávila Editores Latinoamericana, 2ª ed., 1997, pp. 29-42.
  • BELLIDO NAVARRO, Pilar, Literatura e ideología en la prensa socialista (1885-1917), Sevilla, Ediciones Alfar, 1993.
  • BUESCU, Helena Carvalhão (Coord.), “Narrativa Histórica”, en Dicionário do romantismo português, Lisboa, Caminho, 1997.
  • CUNHA, Armando da, “O secreto do relicario”, A Federação, Lisboa, nº 125, 24 de mayo de 1896, nº 133, 19 de julio de 1896, nº 139, 30 de agosto de 1896, y nº 143, 27 de noviembre de 1896.
  • DUCROT, Oswald, y TODOROV, Tzvetan, Dicionário das ciências da linguagem, Lisboa, Publicações D. Quixote, 1991.
  • FERREIRA, Maria Luísa Ribeiro, “Reflexões sobre o conceito de género”, en GALCERÁN, Montserrat, (Coord.), Pensar no feminino, Lisboa, Edições Colibri, 2001, pp. 47-58.
  • FONTANE, Theodor, La elección del capitán von Schach. Un relato de la época del regimiento Gensdarmes, Barcelona, Alba Editorial, 2005.
  • GALCERÁN, Montserrat, “Naturalismo e anti-naturalismo em torno da distinção sexo/género”, en GALCERÁN, Montserrat, (Coord.), Pensar no feminino, Lisboa, Edições Colibri, 2001, pp. 35-45.
  • GOTLIB, Nádia Battella, Teoria do conto, São Paulo, Editora Ática, 2ª ed., 1985.
  • HAMON, A., “A patria. Estudo philosophico”, A Federação, Lisboa, nº 234, 26 de junio a nº 240, 7 de julio de 1898.
  • HORRILLO, Elena, “Diez cosas que los hombres no se atreven a hablar con sus amigos”, disponible en https://elpais.com/elpais/2017/04/20/icon/1492682783_844291.html; última fecha de consulta: 02-04-2019.
  • MALKIN, Marc, “Emily Blunt opina sobre la obsesión de John Krasinski con el diablo Wears Prada: Get a Grip!”, disponible en http://www.eonline.com/news/797991/emily-blunt-weighs-in-on-john-krasinski-s-obsession-with-the-devil-wears-prada-get-a-grip; última fecha de consulta: 02-04-2019.
  • MALON, Benoit, “A Internacional. Sua historia, organisação, e fins, tradução de Francisco d’Assis”, A Federação, Lisboa, nº 181, 20 de junio de 1897 a nº 190, 22 de agosto de 1897.
  • MARCHESE, Angelo, y FORRADELLAS, Joaquín, Diccionario de retórica, crítica y terminología literaria, Barcelona, Ariel, 1994.
  • MARQUES, Fernando Pereira (Coord.), O socialismo e o PS em Portugal, Lisboa, Âncora Editora, 2017.
  • MÓNICA, Maria Filomena, O movimento socialista em Portugal, Lisboa, Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 1985.
  • NOGUEIRA, César, Notas para a história do socialismo em Portugal (1871-1919), Lisboa, Portugalia Editora, 1964.
  • PACHECO, Carlos, “Criterios para una conceptualización del cuento”, en PACHECO, Carlos, y BARRERA LINARES, Luis (Comp.), Del cuento y sus alrededores. Aproximación a una teoría del cuento, Venezuela, Monte Avila Editores Latinoamericana, 2ª ed., 1997, pp. 13-28.
  • PERALTA GARCÍA, Beatriz, “A República no romance histórico da actualidade”, en ROLLO, Maria Fernanda (Coord.), Congresso Internacional da Iª República e Republicanismo. Atas, Lisboa, Edição da Assembleia da República, 2012, pp. 441-447.
  • PERALTA GARCÍA, Beatriz, “Aproximación a la vida y a la obra de Ernesto da Silva”, en Historia Social, nº 89, 2017 (III), pp. 53-71.
  • PERALTA GARCÍA, Beatriz, “El Partido Socialista Portugués y la literatura de combate. La obra literaria de Ernesto da Silva”, en Revista Historia Autónoma, Madrid, nº 11, septiembre de 2017, pp. 130-131.
  • PERALTA GARCÍA, Beatriz, “El teatro socialista como fuente para la historia de la cultura obrera en Portugal”, en Revista de Historiografía, nº 2, II (1/2005), 2005, pp. 136-142.
  • PERALTA GARCÍA, Beatriz, “Literatura y movimiento obrero en Portugal: la cultura política del socialismo en su teatro”, en Espacio. Tiempo y Forma. Revista de la Facultad de Geografía e Historia, Serie V, Historia contemporánea, t. 23, Madrid, 2010, pp. 37-54.
  • PERALTA GARCÍA, Beatriz, La cultura obrera en Portugal. Teatro y socialismo durante la Primera República (1910-1926), Mérida, Junta de Extremadura, 2009.
  • PRUS, Bolesław, La muñeca, Oviedo, KRK Ediciones, 2007.
  • RAPKIN, Mickey, “John Krasinski: Jacked cambió mi vida sexual”, disponible en https://www.elle.com/culture/celebrities/interviews/a37929/cherchez-la-femme-john-krasinski/; última fecha de consulta: 02-04-2019.
  • REIS, Carlos, y LOPES, Ana Cristina M., Dicionário de narratologia, Coimbra, Almedina, 7ª edição, 2000.
  • ROUZADE, Leonia, “Um mundo ás avessas”, A Federação, Lisboa, nº 191, 22 de agosto de 1897 a nº 213, 30 de enero de 1898.
  • RUY, “Á ceia. (Á redacção da «Voz do Operario»). (Dialogo burguez)”, A Federação, Lisboa, nº 40, 7 de octubre 1894.
  • RUY, “A pneumonia”, A Federação, Lisboa, nº 1, 7 de enero de 1894.
  • RUY, “Luz e sombra. (Phantasia)”, A Federação, Lisboa, nº 9, 4 de marzo de 1894.
  • RUY, “O aborto”, A Federação, Lisboa, nº 8, 25 de febrero de 1894.
  • RUY, “O bate-sorna”, A Federação, Lisboa, nº 14, 8 de abril de 1894.
  • RUY, “O Carnaval”, A Federação, Lisboa, nº 61, 3 de marzo de 1895.
  • RUY, “O pesadello”, A Federação, Lisboa, nº 18, 6 de mayo de 1894.
  • RUY, “O suicida”, A Federação, Lisboa, nº 24, 17 de junio de 1894.
  • RUY, “O tio Cholera”, A Federação, Lisboa, nº 23, 10 de junio de 1894.
  • RUY, “Perdida…”, A Federação, Lisboa, nº 3, 21 de enero de 1894.
  • RUY, “Um encontro. (Phantasia)”, A Federação, Lisboa, nº 5, 4 de febrero de 1894.
  • SCHOELCHER, V., “Biographia escandalosa de Pae Abraham”, A Federação, Lisboa, nº 77, 23 de junio de 1895.
  • SILVA, Ernesto da, “O intruso”, Revista Nova, Lisboa, nº 3, 20 de mayo de 1901, pp. 78-82.
  • SOTO MAIOR JÚDICE, “O escravo de hoje”, A Federação, Lisboa, nº 7, 18 de febrero de 1894.