Universidad pública frente a universidad privada¿qué efectos tiene sobre el éxito profesional de los universitarios españoles?

  1. Juan Francisco Canal Domínguez 1
  2. César Rodríguez Gutiérrez 1
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Journal:
REIS: Revista Española de Investigaciones Sociológicas

ISSN: 0210-5233

Year of publication: 2020

Issue: 169

Pages: 21-40

Type: Article

DOI: 10.5477/CIS/REIS.169.21 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: REIS: Revista Española de Investigaciones Sociológicas

Sustainable development goals

Abstract

The increasing range of courses at private universities is one of the most important and contrasted trends in contemporary higher education. Given that the cost of training at a private university is higher than that at a public one, it seems interesting to assess the return of such a great financial effort. This research assesses the return obtained from studying at a private university versus a public one in Spain by objectively measuring professional success. The outcomes indicate that the return is null, as the fact of studying at a private university does not comparatively affect either wages or the social occupational class. On the contrary, a short-term positive effect is observed in terms of the increasing likelihood of finding a job in the short-term, irrelevant though.

Funding information

Este trabajo ha sido financiado por el Ministerio de Economía, Industria y Competitividad (Proyecto ECO2017-86402-C2-1-R) y por el Principado de Asturias (PAPI-18GR-2014-0076).

Funders

Bibliographic References

  • Albert, Cecilia y Moreno, Gloria (1998). «Diferencias salariales entre el sector público y privado español: un modelo de switching». Estadística Española, 40(143): 167-193.
  • Ariño, Antonio; Llopis, Ramón y Soler, Inés (2012). Desigualdad y Universidad. La Encuesta de Condiciones de Vida y de Participación de los Estudiantes Universitarios en España. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deportes.
  • Ariño, Antonio y Llopis, Ramón (2011). ¿Universidad sin clases? Condiciones de vida de los estudiantes universitarios en España (Eurostudent IV). Madrid: Ministerio de Educación.
  • Ariño, Antonio y Barañano, Margarita (dirs.) (2014). La Universidad ante los retos del siglo XXI, número monográfico. Autores: Ariño, Antonio; Barañano, Margarita; Finkel, Lucila; Navarro, Pablo; Soler, Inés; Daza, Lidia; Llopis, Ramón; García, Margarita; Iturrate, Diana; Martínez, Miquel; Pons, Ernest; Elias, Marina; Pastor, José Manuel; Frutos, Lola; Solano, Juan Carlos; Troiano, Helena; Sánchez-Gelabert, Albert y Palomares, Davinia. Revista de Sociología de la Educación, 7(1).
  • Bernasconi, Andrés (2008). «Is there a Latin American Model of the University?». Comparative Education Review, 52: 27-52.
  • Birch, Elisa Rose; Li, Ian y Miller, Paul W. (2009). «The Influences of Institution Attended and Field of Study on Graduates’ Starting Salaries». The Australian Economic Review, 42(1): 42-63.
  • Bleiklie, I.; Enders, Jürgen y Lepori, Benedetto (2013). «Introduction: Transformation of Universities in Europe». Higher Education, 65:1–4.
  • Brunello, Giorgio y Cappellari, Lorenzo (2008). «The Labour Market Effects of Alma Mater: Evidence from Italy». Economics of Education Review, 27: 564-574.
  • Carabaña, Julio y Fuente, Gloria de la (2016). «Facultad por Facultad. Origen familiar y empleo de los licenciados en CCSS y Humanidades de la UCM en el año 2003». Revista Complutense de Educación, 27(3): 983-1001.
  • Casani, Fernando; de Filippo, Daniela; García-Zorita, Carlos y Sanz-Casado, Elias (2014). «Public versus Private Universities: Assessment of Research Performance; Case Study of the Spanish University System». Research Evaluation, 23(1): 48-61.
  • DeVitis, Joseph L. y Sasso, Pietro A. (2016). Higher Education and Society. New York: Peter Lang Publishing, Inc.
  • Domingo-Salvanya, Antònia; Bacigalupec, Amaia; Carrasco, José Miguel; Espelt, Albert; Ferrando, Josep y Borrell, Carme (2013). «Propuestas de clase social neoweberiana y neomarxista a partir de la Clasificación Nacional de Ocupaciones 2011». Gaceta Sanitaria, 27(3): 263-272.
  • Erikson, Robert; Goldthorpe, John H. y Portocarero, Lucienne (1979). «Intergenerational Class Mobility in three Western European Societies: England, France and Sweden». British Journal of Sociology, 30: 415-441.
  • Fachelli, Sandra; Torrents, Dani y Navarro-Cendejas, José (2014). «¿La universidad española suaviza las diferencias de clase en la inserción laboral?». Revista de Educación, 364: 119-144.
  • Geiger, Randall L. (1986). «Finance and Function: Voluntary Support and Diversity in American Private Higher Education». En: Levy, D. C. (ed.). Private Education: Studies in Choice and Public Policy. Oxford: Oxford University Press.
  • Heckman, James (1979). «Sample Selection Bias as a Specification Error». Econometrica, 47: 153-161.
  • Kim, Ki Seok y Woo, Yong-Je (2009). «Isn’t it a Pyrrhic Victory? Over-privatization and Universal Access in Tertiary Education of Korea». Asia Pacific Education Review Journal, 10: 125-137.
  • KPMG (2016). Hacia la universidad privada del siglo XXI. Madrid: KPMG SA Spain. Disponible en: https:// home.kpmg.com/es/es/home/tendencias/2016/ 02/hacia-universidad-privada-siglo-xxi.html
  • Levy, Daniel (1992). «Private institutions of higher education». En: Clark, B. R. y Neave, G. (eds.). The Encyclopedia of Higher Education. Oxford: Pergamon Press.
  • Levy, Daniel (2012). «How Important Is Private Higher Education in Europe? A Regional Analysis in Global Context». European Journal of Education, 47(2): 1178-1198.
  • Machin, Stephen y McNally, Sandra (2007). Tertiary Education Systems and Labour Markets. Paris: The Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD).
  • Maldonado-Maldonado, Alma; Cao, Yingxia; Altbach, Philip G.; Levy, Daniel C. y Zhu, Hong (2004). Private Higher Education: An International Bibliography. New York: Centre for International Higher Education Lynch School of Education.
  • Maudosa, Joaquín; Pastora, José Manuel y Serrano, Lorenzo (1999). «Total Factor Productivity Measurement and Human Capital in OECD Countries». Economics Letters, 63(1): 39-44.
  • Monks, James (2000). «The Returns to Individual and College Characteristics. Evidence from the National Longitudinal Survey of Youth». Economics of Education Review, 19: 279-289.
  • Moreno, Dolores (2005). Las universidades privadas en España. Su producción y costes en relación con las universidades públicas. España. Universidad de Granada. Disponible en: http://0-hera. ugr.es.adrastea.ugr.es/tesisugr/15430418.pdf
  • Moreno, Dolores y Navarro, María Lucía (2010). «Costes comparados de las universidades españolas privadas y públicas». Estudios de Economía Aplicada, 28(2): 1-34.
  • Oaxaca, Ronald (1973a). «Male-female Differentials in Urban Labor Markets». International Economic Review, 14: 693-703.
  • Oaxaca, Ronald (1973b). «Sex Discrimination in Wages». En: Ashenfelter, O. y Rees, A. (eds.). Discrimination in the Labour Market. Princeton: Princeton University Press.
  • Pastor, Juan Manuel y Peraita, Carlos (2014). «La inserción laboral de los universitarios españoles». Revista de Sociología de la Educación, 7(1): 252266.
  • Rahona, Marta Mercedes (2008). La educación universitaria en España y la inserción laboral de los graduados en la década de los noventa. Un enfoque comparado. Madrid: Instituto de la Juventud. Disponible en: http://www.injuve.es/sites/default/ files/z9321-02.pdf
  • Reisz, Robert y Stock, Manfred (2012). «Private Higher Education and Economic Development». European Journal of Education, 47(2): 198-212.
  • Seibert, Scott E.; Kraimer, Maria L. y Crant, J. Michael (2001). «What Do Proactive People Do? A Longitudinal Model Linking Proactive Personality and Career Success». Personnel Psychology, 54: 845-874.
  • Shwed, Uri y Shavit, Yossi (2006). «Occupational and Economic Attainments of College and University Graduates in Israel». European Sociological Review, 22(41): 431-442.
  • Stewart, Mark (1983). «On Least Squares Estimation when the Dependent Variable Is Grouped». Review of Economic Studies, 50(4): 737-753.
  • Triventi, Moris y Trivellato, Paolo (2012). «Does Graduating from a Private University Make a Difference? Evidence from Italy». European Journal of Education, 47(2): 260-276.