Evaluación de la potencialidad creativa de aplicaciones móviles creadoras de relatos digitales para Educación Primaria
-
1
Universidad de Oviedo
info
-
2
Universitat de València
info
- 3 Unidades Tecnológicas de Santander (Colombia)
ISSN: 2254-9099, 1885-446X
Ano de publicación: 2019
Volume: 18
Número: 1
Páxinas: 7-20
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: Ocnos: revista de estudios sobre lectura
Resumo
This study evaluates the creative potential of different apps (N=20) oriented to the de-sign of digital storytelling (DST), directed to users from 6 to 12 years, using the CREAPP K6-12 instrument, made of 48 indicators related to the 5 dimensions of creativity: flexibility, originality, fluency, product elaboration and problem solving, co-edition and dissemination. After adopting descriptive and multivariate statistical techniques, the results show that 76.6% of these apps have great flexibility, 73.4% favor originality, 72.4% present resources and function-alities endowing them with great fluidity, 68.3% encourage the creation of creative products, 56.5% promote the resolution of problems, yet only 36.3% prevail the co-edition and dissemination of stories in networks. The correlations show that the most flexible app stimulates originality and fluency, propitiates problem solving and promotes the elaboration of creative products. The index of creative potentiality of the apps is calculated, establishing a competitiveness ranking, which offers keys to the Primary teachers to elaborate didactic proposals that promote creativity through the design of DST
Referencias bibliográficas
- Althuizen, N., Wierenga, B., & Chen, B. (2016). Managerial decision-making in marketing: Matching the demand and supply side of creativity.Journal of Marketing Behavior, 2(2-3), 129-176. doi: https://doi.org/10.1561/107.00000033.
- Bustos, A., Montenegro, C., Tapia, A., & Calfual, K. (2017). Leer para aprender: cómo interactúan los profesores con sus alumnos en la educación primaria. Ocnos, 16(1), 89-106. doi: https://doi. org/10.18239/ocnos_2017.16.1.1208.
- Carrasco, S., Baldivieso, S., & Di-Lorenzo, L. (2016). Formación en investigación educativa en la sociedad digital. Una experiencia innovadora de enseñanza en el nivel superior en el contexto latinoamericano. RED. Revista de Educación a Distancia, 6(48), 1-19. doi: https://doi.org/10.6018/red/48/6.
- Castro, D., Olarte, F., & Corredor, J. (2016). Tecnología para la comunicación y la solución de problemas en el aula: Efectos en el aprendizaje significativo. Digital Education Review, 30, 207-219.
- Cortés, S., Méndez, L., & Lacasa, P. (2016). Ipads, apps y redes sociales: construyendo narrativas multimodales en las aulas. Digital Education Review, 30, 54-75.
- Comisión Europea (2006). Recomendación del Parlamento Europeo y del Consejo de 18 de diciembre de 2006 sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente. Diario Oficial de la Unión Europea, 394, 10-18. Recuperado de https://bit.ly/2C7dunr.
- Cooper, M. (2016). Multimodal teaching and learning: researching digital storytelling on iPads in the primary school classroom to develop children’s story writing. Journal of Literacy and Technology, 17(1/2), 53-79. Recuperado de https://bit.ly/2SQ53lW.
- Del-Corte, V., Molina, F., & Vallet, T. (2016). Mediating effect of creativity between breadth of knowledge and innovation. Technology Analysis & Strategic Management, 28(7), 768-782. doi: https://doi.org/10.1080/09537325.2016.11 42075.
- Del-Moral, M.E., Bellver, M.C., & Guzmán, A.P. (2018). CREAPP K6-12: Instrumento para evaluar la potencialidad creativa de app orientadas al diseño de digital storytelling. Digital Education Review, 33, 284-305.
- Del-Moral, M.E., Villalustre, L., & Neira, M.R. (2016). Relatos digitales: activando las competencias comunicativa, narrativa y digital en la formación inicial del profesorado. Ocnos, 15, 22-41. doi: https://doi.org/10.18239/ocnos_2016.15.1.923.
- Del-Moral, M.E., Villalustre, L., & Neira, M.R. (2018). Percepción docente del desarrollo emocional y creativo de los escolares derivado del diseño colaborativo de digital storytelling. Educación XX1, 21(1), 345-374. doi: https://doi. org/10.5944/educxx1.20202.
- Dezuanni, M., Dooley, K., Gattenhof, S., & Knight, L. (2015). IPads in the Early Years: Developing Literacy and Creativity. Nueva York, Estados Unidos: Routledge. doi: https://doi. org/10.4324/9781315771830.
- Ebner, M., & Schön, M. (2013). Why learning analytics in primary education matters. Bulletin of the Technical Committee on Learning Technology, 15(2), 14-17.
- Ellis, G., & Brewster, J. (2014). Tell it again!: The Storytelling Handbook for Primary English Language Teachers. Londres, Reino Unido: British Council.
- Engen, B., Giæver, T., & Mifsud, L. (2014). IPads in context: interaction design for schools. En M. Searson, & M. Ochoa (Eds.), Proceedings of SITE 2014: Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (pp. 1633-1640). Florida, Estados Unidos: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Recuperado de https://bit.ly/2Unc7bx.
- Gairín, J., & Mercader, C. (2018). Usos y abusos de las TIC en los adolescentes. Revista de Investigación Educativa, 36(1), 125-140. doi: https://doi.org/10.6018/rie.36.1.284001.
- García, J., & Pulido, J. (2015). Creacity, una propuesta de índice para medir la creatividad turística. Aplicación en tres destinos urbano-culturales españoles. Revista de Estudios Regionales, 103, 69-108.
- García, A., & Basilotta, V. (2017). Aprendizaje Basado en Proyectos (AbP): evaluación desde la perspectiva de alumnos de educación primaria. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 113-131. doi: https://doi.org/10.6018/rie.35.1.246811.
- Gasek, T. (2017). Frame-by-frame stop motion: the guide to non-puppet photographic animation techniques. Florida, Estados Unidos: CRC Press, Taylor & Francis Group. doi: https://doi.org/10.1201/9781315155166.
- Gómez-Díaz, R., García-Rodríguez, A., & CordónGarcía, J.A. (2015). APPrender a leer y escribir: aplicaciones para el aprendizaje de la lectoescritura. Education in the Knowledge Society, 16(4), 118-137. doi: https://doi.org/10.14201/eks2015164118137.
- Hernández, A. (2017). Los cuentacuentos: una experiencia innovadora para el fomento de la competencia en comunicación lingüística a través del cuento en alumnos de tercer curso de educación primaria. MULTIárea. Revista de Didáctica, 8, 171-193. doi: https://doi.org/10.18239/mard. v0i8.1157.
- Ibarra, N., & Ballester, J. (2016). Book tráiler en educación infantil y primaria: adquisición y desarrollo de la competencia comunicativa, digital y literaria a través de narrativas digitales. Digital Education Review, 30, 76-93.
- Judkins, R. (2016). The art of creative thinking: 89 ways to see things differently. Nueva York, Estados Unidos: Perigee Books.
- Kaufmann, G. (2018). Beyond big and little: the four C model of creativity. Review of General Psichology, 13(1), 1-12. doi: https://doi.org/10.1037/a0013688.
- Kettler, T., Lamb, K., Willerson, A., & Mullet, D. (2018). Teachers’ perceptions of creativity in the classroom. Creativity Research Journal, 30(2), 164-171. doi: https://doi.org/10.1080/10400419.2018.1446503.
- Kharkhurin, A. (2015). The big question in creativity research: the transcendental source of creativity. Creativity. Theories–Research-Applications, 2(1), 90-96. doi: https://doi.org/10.1515/ctra-2015-0014.
- Kucirkova, N., Littleton, K., & Cremin, T. (2017). Young children’s reading for pleasure with digital books: six key facets of engagement. Cambridge Journal of Education, 47(1), 67-84. doi: https://doi. org/10.1080/0305764X.2015.1118441.
- Leinonen, T., Keune, A., Veermans, M., & Toikkanen, T. (2016). Mobile apps for reflection in learning: a design research in K-12 education. British Journal of Educational Technology, 5(2), 184-202, doi: https://doi.org/10.1111/bjet.12224
- Maley, A., & Kiss, T. (2018). Creativity and education. En A. Maley & T. Kiss, Creativity and English Language Teaching (pp. 47-67). Londres, Reino Unido: Palgrave MacMillan. doi: https://doi. org/10.1057/978-1-137-46729-4_3.
- Marsh, J., Plowman, L., Yamada, D., Bishop, J., Lahmar, J., Davenport, A., Davis…Winter, P. (2015). Exploring play and creativity in pre-schoolers’ use of apps: Final Project Report. Technology and Play. Recuperado de https://bit.ly/2EPTGqC.
- Palomares, A., & García, R. (2017). Innovación y creatividad para favorecer la intervención educativa del alumnado con altas capacidades. Revista de Educación Inclusiva, 9(1), 90-100. Recuperado de https://bit.ly/2C8wVw7.
- Pérez, A., & Rodríguez, M. (2016). Evaluación de las competencias digitales autopercibidas del profesorado de educación primaria en Castilla y León (España). Revista de Investigación Educativa, 34(2), 399-415. doi: https://doi.org/10.6018/ rie.34.2.215121.
- Rius, N. (2016). Book tráiler en educación infantil y primaria: adquisición y desarrollo de la competencia comunicativa, digital y literaria a través de narrativas digitales. Digital Education Review, 30, 76-93.
- Robin, B. (2016). The power of digital storytelling to support teaching and learning. Digital Education Review, 30, 17-29.
- Robinson, K., & Aronica, L. (2016). Creative Schools: the grassroots revolution that’s transforming education. Londres, Reino Unido: Penguin Books.
- Rodríguez-Martínez, C., & Díez, E. (2014). Conocimiento y competencias básicas en la formación inicial de maestras y maestros. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 18(1), 383-396.
- Rojas, I., & Fernández, V. (2018). Relación entre la creatividad y las funciones ejecutivas en alumnos de Educación Infantil. RELATEC, Revista Latinoamericana de Educación Infantil, 5(1), 65-73.
- Rojas, J., & Tyler, K. (2018). Measuring the creative process: a psychometric examination of creative ideation and grit. Creativity Research Journal, 30(1), 29-40. doi: https://doi.org/10.108 0/10400419.2018.1411546.
- Romo, M., Alfonso, V., & Sanchez, M. (2016). El test de creatividad infantil (TCI): evaluando la creatividad mediante una tarea de encontrar problemas. Psicología Educativa, 22(2), 93-101. doi: https://doi.org/10.1016/j.pse.2016.01.005.
- Runco, M. (2017). Comments on where the creativity research has been and where is it going. The Journal of Creative Behavior, 51(4), 308-313. doi: https://doi.org/10.1002/jocb.189.
- Sanz, N., & García, A. (2014). Los desarrolladores de libros app infantiles y juveniles: radiografía, perspectivas y modelo de negocio. Anales de Documentación, 17(2), 1-18. doi: https://doi.org/10.6018/analesdoc.17.2.192131.
- Shelton, C., Archambault, L., & Hale, A. (2017). Bringing digital storytelling to the elementary classroom: video production for preservice teachers. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 33(2), 58-68. doi: https://doi.org/10.1080/21532974.2016.1276871.
- Sternberg, R., & Kaufman, J. (2018). Afterword: The big questions in the field of creativity now and tomorrow. En R. J. Sternberg & J. C. Kaufman (Eds.), The Nature of Human Creativity (pp. 374-380). Nueva York, Estados Unidos: Cambridge University Press.
- Taja, V., Tej, J., & Sirkova, M. (2015). Creative management techniques and methods as a part of the management education: analytical study on students´ perceptions. Procedia. Social and Behavioral Sciences, 197, 1918-1925. doi: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.07.563.
- Tejada, J., & Pozos, K. (2018). Nuevos escenarios y competencias digitales docentes: hacia la profesionalización docente con TIC. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(1), 41-67.
- Walter, E., Gioglio, J., & Roam, D. (2014). The power of visual storytelling: how to use visuals, videos, and social media to market your brand. Nueva York, Estados Unidos: McGraw-Hill Education.