Actitudes lingüísticas y autoidentificaciones. Un análisis de su incidencia en los escolares de Cataluña

  1. Poalelungi, Carmen 2
  2. González-Riaño, Xosé-Antón 1
  3. Popa, Simona 2
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

  2. 2 Universitat de Lleida
    info

    Universitat de Lleida

    Lleida, España

    ROR https://ror.org/050c3cw24

Aldizkaria:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Argitalpen urtea: 2014

Zenbakien izenburua: CONVIVIR Y CONDUCTA

Alea: 7

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 365-378

Mota: Artikulua

DOI: 10.17060/IJODAEP.2014.N1.V7.807 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Garapen Iraunkorreko Helburuak

Laburpena

Within the bilingual and multicultural context of Catalonia, in which the immigration influx in the last decade has been remarkably relevant, this article contributes to a more thorough understanding of the field of language attitudes and self-identification of students of Compulsory Secondary Education. Concretely, this study examines how the self-identification with Catalonia, Spain and the area of origin affects language attitudes, and whether these relationships are conditioned by the origin of the participants. The data was obtained from a representative sample of 1,173 students (673 autochthonous, 500 immigrant) enrolled in 10 centers of CSE in Catalonia. At a global view, the results demonstrate the association of language attitudes and self-identifications. Hence, self-identification with Catalonia seems to affect language attitudes toward Catalan in all participants. However, the effect of self-identification with Spain on attitudes toward Castilian appears only in the autochthonous students. Likewise, despite the negative association encountered between attitudes toward Catalan and those toward Castilian in both groups, the explanation of these results differs in function of the origin. Overall, the results of the study have important implications in the development of an inclusive model of the society. Therefore, the differences between the relationships established between autochthonous and immigrants should be taken into account when implementing an educational and linguistic program with the aim of social integration and cohesion.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Álvarez, A., Martínez, H. y Urdaneta, L. (2001), Actitudes lingüísticas en Mérida y Maracaibo: otra cara de la identidad [versión electrónica], Boletín Antropológico, 52, 145-166, Mérida, Universidad de los Andes.
  • Erikson, E.H. (1968). Identity, youth and crisis. New York: W.W. Norton, 336p.
  • Fernández Paz, A. (2001) Las actitudes lingüísticas en situaciones de contacto de lenguas: el caso de Galici, Textos De Didáctica de la Lengua y de la Literatura, 26, 17-27
  • Generalitat de Catalunya (2004). Plan para la Lengua y la Cohesión Social. Barcelona: Departament d’Educació.
  • Generalitat de Catalunya (2009). Pla per a la llengua i la cohesió social. Educació i convivència intercultural. Barcelona, España: Departament d’Educació.
  • Gualda, E. (2011). Las raíces de la pertenencia y la identidad en adolescentes y jóvenes migrados en Huelva. En Á. Arjona, J.C. Checa y T. Belmonte (eds.), Biculturalismo y segundas generaciones. Barcelona: Icaria, 223-253.
  • Hogg, M. A. & Smith, J. R. (2007). Attitudes in social context: A social identity perspective. European Review of Social Psychology, 18(1), 89–131.
  • Huguet, Á. & Janés, J. (2005). Niños inmigrantes en sociedades bilingües. Las actitudes ante las lenguas por parte de los recién llegados a Cataluña. Cultura y Educación, 17 (4), 309–321.
  • INE (2013). Estadística del Padrón Continuo. Datos provisionales a 1 de enero de 2013. Retrived from http://www.ine.es/
  • Lapresta, C., Huguet, Á. & Janés, J. (2010). Análisis discursivo de las actitudes lingüísticas de los escolares de origen inmigrante en Cataluña. Revista de Educación, 353, 521–547.
  • Lapresta-Rey, C., Huguet-Canalis, Á., Sansó-Galiay, C. & Ianos, A. (2012). Autoidentificaciones de los descendientes de migrantes en Cataluña. Incidencia de la cohorte generacional. Revista Migraciones (31), 99-123.
  • Rumbaut, R. G. (2004). Ages, Life Stages, and Generational Cohorts: Decomposing the Immigrant First and Second Generations in the United States. International Migration Review, 38 (3), 1160-1205.
  • Rumbaut, R. G. & Komaie, G. (2010). Immigration and Adult Transitions. The Future of Children, 20 (1), 43-66.
  • Sharp, D., Thomas, B., Price, E., Francis, G., & Davies, I. (1973). Attitudes to Welsh and English in the Schools of Wales. London, UK: Macmillan Education.
  • Sherif, M. (1936). The psychology of social norms. New York, NY: Harper.
  • Tajfel, H. (1972). Social categorisation. In S.Moscovici (Ed.), Introduction a la psychologie sociale (Vol. 1, pp. 272 –302). Paris, France: Larousse
  • Turner, J. C. (1982). Towards a cognitive redefinition of the social group. In H. Tajfel (Ed.), Social identity and intergroup relations (pp. 15-40). Cambridge, UK: Cambridge University Press.
  • Vila, I., Del Valle, A., Perera, S. & Monreal, P. (1998). Autocategorización, identidad nacional y contexto lingüístico, Revista de Psicología Social, 60, 3-14.
  • Wood, W. (2000). Attitude change: persuasion and social influence. Annual review of psychology, 51, 539–70. doi:10.1146/annurev.psych.51.1.539.