Cine y propaganda culturalla revista Der Adler en español (1940-1944)

  1. Fernández Blanco, Víctor 1
  2. Monasterio Escudero, Carlos 1
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Zeitschrift:
Cuadernos económicos de ICE

ISSN: 0210-2633

Datum der Publikation: 2019

Titel der Ausgabe: Economía de la Cultura

Nummer: 98

Seiten: 125-156

Art: Artikel

DOI: 10.32796/CICE.2019.98.6950 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Cuadernos económicos de ICE

Zusammenfassung

This paper offers a case study of the use of culture, and specifically film, as a propaganda tool in exceptional periods such as a war situation. Specifically, it analyses the cinematographic and cultural contents of the Spanish version of the magazine Der Adler, published by the German Air Force during World War II, and discusses its possible influence on Spanish society and on the position of the Franco regime in the armed conflict. The Nazi regime attributed to cinema a double propagandistic objective: to offer evasion to the population and to exalt the Nazi regime as well as the German army and their acts of war. Taking these goals into account, a typology of German cinema is constructed during the Third Reich and all the films that appear in the collection of the magazine preserved in the National Library of Spain, published between 1940 and 1944, are catalogued. From their analysis, it can be concluded that these films are fundamentally escapist in nature and serve a dual purpose. In general, to distract the German population from the daily difficulties imposed by the conflict. And, specifically for Spain, to offer an image of normality, wealth and cultural power that would contribute to increasing Germany's prestige. Finally, the magazine also offered propaganda reports on the activities of Spaniards committed to the Nazi regime, especially performances by the Blue Division and the Blue Squadron.

Bibliographische Referenzen

  • Alpert, M. (1996). La historia militar. En Stanley Payne y Javier Tusell (Eds.), La guerra civil. Una nueva visión del conflicto que dividió España. Madrid: Temas de Hoy.
  • Ciano, G. (2004). Diarios 1937-1943. Barcelona: Crítica.
  • Da Costa, M. (2014). Ideología y propaganda en el cine del Tercer Reich. Cuando el cine alemán se afilió al nazismo. Salamanca: Comunicación Social.
  • Da Costa, M. (2016). El cine del III Reich: desmontando el cine nazi en 50 películas. Madrid: Notorius.
  • Decreto de 4 de septiembre de 1939 ordenando la más estricta neutralidad en relación con el conflicto europeo. Boletín Oficial del Estado, 5 de septiembre de 1939, num. 248, p. 4937. Recuperado de https://fnff.es/images/carpeta_gestor/archivos/2019/09/04/Boe.4.9.1939.Decreto_neutralidad.pdf?r=7
  • Dixon, W., & Gwendolyn, F. (2009). Breve historia del cine. Barcelona: Robinbook.
  • Elsaesser, T. (1997). Del Kaiser a la crisis de Weimar. En José Enrique Monterde y Casimiro Torreiro (Coords.), Historia General del Cine. Volumen V. Europa y Asia (1918-1930) (pp.12-59). Madrid: Cátedra.
  • Esteban Infantes, E (1956). La división Azul (Donde Asia empieza). Barcelona: AHR.
  • Garriga, R (1976). La España de Franco. Vol. 1: Las relaciones con Hitler. Vol. 2: De la División Azul al triunfo aliado, Madrid: G. del Toro.
  • Gomery, D., & Pafort-Overduin, C. (2011). Movie History: A Survey. Nueva York: Editorial Routledge.
  • Hoare, S. (1977). Embajador ante Franco en misión especial. Madrid: Sedmay.
  • Hueso, Á. (1998). El cine y el siglo xx. Barcelona: Ariel.
  • Hake, S. (2008). German National Cinema, 2.ª ed Abingdon: Routledge.
  • Irujo, J. M. (2012). La lista negra. Los espías nazis protegidos por Franco y la Iglesia. Aguilar.
  • Kracauer, S. (1985). De Caligari a Hitler: Una historia psicológica del cine alemán. Barcelona: Paidós.
  • Kreimeier, K. (1999). The UFA Story: A History of Germany’s Greatest Film Company 1918-1945, Berkeley: U of California P.
  • Larraz, J. (2006) Memorias. Madrid: Real Academia de Ciencias Morales y Políticas.
  • Leclerq, J. M. (n.d.). «Der Adler vino a completar la trilogía de las grandes revistas militares alemanas del periodo de la guerra». Recuperado de http://fernandez-xesta.es/PRENSA/ARTICULOS/LOS%20ARTICULOS.%20Esp/-%20DER%20ADLER.esp.pdf
  • Longerich, P. (20129. Goebbels. Barcelona: RBA.
  • Orden de 13 de junio de 1940 sobre propaganda en España de los países beligerantes en la actual contienda. Boletín Oficial del Estado, 14 junio 1940, num. 166, pp 4087-4088. Recuperado de https://www.boe.es/datos/pdfs/BOE//1940/166/A04085-04086.pdf
  • Revistas de guerra: Der Adler (1 septiembre 2014). ABC.
  • Ros Agudo, M. (2002). La Guerra secreta de Franco. Barcelona: Crítica.
  • Schulze I. (1994). La propaganda alemana en España 1942-1944. Espacio, Tiempo y Forma. Serie V Historia Contemporánea, 7, pp. 371-386.
  • Trevor-Roper, H. (2004). Las conversaciones privadas de Hitler. Barcelona: Crítica, 2004.
  • Viñas, Á. (2016). Sobornos. De cómo Churchill y March compraron a los generales de Franco. Barcelona: Crítica.
  • Witte, K. (1997). El cine del Tercer Reich. En José Enrique Monterde y Casimiro Torreiro (Coords.), Historia General del Cine. Volumen VII. Europa y Asia (1929-1945) (pp.193-230). Madrid: Cátedra.