Estrategias didácticas en torno a la lectura empleadas en la formación inicial del profesorado en España

  1. Carmen Álvarez Álvarez 1
  2. Julián Pascual Díez 2
  1. 1 Universidad de Cantabria
    info

    Universidad de Cantabria

    Santander, España

    ROR https://ror.org/046ffzj20

  2. 2 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Revista:
Ocnos: revista de estudios sobre lectura

ISSN: 2254-9099 1885-446X

Ano de publicación: 2019

Volume: 18

Número: 3

Páxinas: 38-47

Tipo: Artigo

DOI: 10.18239/OCNOS_2019.18.3.2108 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Ocnos: revista de estudios sobre lectura

Resumo

Didactic strategies around reading used in initial teacher training in Spain can have an impact on the teaching practices of future teachers in the Primary Education classrooms. This article presents a qualitative study in which 73 university professors have participated on the teaching strategies they follow when teaching subjects related to the teaching of reading and literature in the Primary Education Degree in the Spanish university. The analysis of the data has allowed identifying numerous teaching practices and organize them around three main categories: didactic strategies directed to the development of academic abilities, directed to know teaching abilities and directed to the development of reading practices in the students. It is possible to conclude that teachers employ a great diversity of methods and activities, which are complementary, with a strong innovative and practical component, which serve a dual purpose: to favour an affective approach of teaching students towards reading and literature and provide to this one of the theoretical-practical tools that help him to develop his work of reading mediation successfully.

Referencias bibliográficas

  • Aguilar, P., Cruz, L., & Aguilar, P. (2014). El consumo editorial. Hábito de lectura en universitarios del Centro Universitario de Ciencias Económico Administrativas de la Universidad de Guadalajara. Contextos Educativos, 17, 109-122. https://doi.org/10.18172/con.2596
  • Álvarez, C. (2018). A qualitative study on book clubs and dialogue literary gatherings in Spain and Brazil. Public Library Quarterly, 38(1), 72-84. https://doi.org/10.1080/01616846.2018.1530032
  • Applegate, A., Dekonty, M., Mercantini, M., McGeehan, C., Cobb, J., DeBoy, J., Modla, V., & Lewinsky, K. (2014). The Peter effect revisited: reading habits and attitudes of college students. Literary Research and Instruction, 53(3), 188-204. https://doi.org/10.1080/19388071.2014.898719
  • Ballester, J., & Ibarra, N. (2009). La enseñanza de la literatura y el pluralismo metodológico. Ocnos, 5, 25-36. https://doi.org/10.18239/ocnos_2009.05.02
  • Bustos, A., Montenegro, C., Tapia, A., & Calfual, K. (2017). Leer para aprender: Cómo interactúan los profesores con sus alumnos en la Educación Primaria. Ocnos, 16(1), 89-106. https://doi.org/10.18239/ocnos_2017.16.1.1208
  • Caride, J. A., Carballo, M. B., & Gradaílle, R. (2018). Leer en tiempos de ocio: los estudiantes, futuros profesionales de la educación, como sujetos lectores. Ocnos, 17(3), 7-18. https://doi.org/10.18239/ocnos_2018.17.3.1707
  • Colomer, T. ,& Munita, F. (2013). La experiencia lectora de los alumnos de Magisterio: nuevos desafíos para la formación docente. Lenguaje y Textos, 38, 37-44.
  • Felipe, A. (2016). Tesis doctoral: Competencia, estrategias y hábitos lectores de maestros en formación inicial. Málaga: Universidad de Málaga.
  • Ferreyro, J., & Stramiello, C. I. (2008). El docente: el desafío de construir/se como sujeto lector. Revista Iberoamericana de Educación, 45(4), 1-7.
  • Granado, C. (2014). Teachers as readers: a study of the reading habits of future teachers. Cultura y Educación, 26(1), 44-70. https://doi.org/10.1080/11356405.2014.908666
  • Granado, C., & Puig, M. (2014). ¿Qué leen los futuros maestros y maestras? Un estudio del docente como sujeto lector a través de los títulos de libros que evocan. Ocnos, 11, 93-112. https://doi.org/10.18239/ocnos_2014.11.05
  • Larrañaga, E., Yubero, S., & Cerrillo, P. (2008). Estudio sobre los hábitos de lectura de los universitarios españoles. Madrid: SM.
  • Leland, K. M. (2013). The Impact of a Teacher Preparation Literacy Course on Pre-Service Teachers’ Perceptions of Teaching Young Children how to Read. SRATE Journal, 22(2), 65-70.
  • Lockwood, M. (2011). Promover el placer de leer en la Educación Primaria. Madrid: Ministerio de Educación.
  • Mendoza, D. (2018). Estrategias didácticas para el fortalecimiento del proceso lector a nivel andragógico. Innova Research Journal, 3(3), 35-52. https://doi.org/10.33890/innova.v3.n3.2018.403
  • Munita, F. (2013). Creencias y saberes de futuros maestros (lectores y no lectores) en torno a la educación literaria. Ocnos, 9, 69-87. https://doi.org/10.18239/ocnos_2013.09.04
  • Munita, F. (2014). Reading habits of pre-service teachers. Cultura y Educación, 26(3), 448-475. https://doi.org/10.1080/11356405.2014.965449
  • Neira, M. R. (2015). La lectura como actividad de ocio en escolares asturianos de 6º de Primaria. Didáctica. Lengua y Literatura, 27, 131-151. https://doi.org/10.5209/rev_DIDA.2015.v27.50869
  • Parodi, G., Moreno-de-León, T., Cristóbal, J., & Burdiles, G. (2019). Generación Google o Generación Gutenberg: Hábitos y propósitos de lectura en estudiantes universitarios chilenos. Comunicar, 58(27), 85-94. https://doi.org/10.3916/C58-2019-08
  • Pascual-Gómez, I., & Carril-Martínez, I. (2017). Relación entre la comprensión lectora, la ortografía y el rendimiento: un estudio en Educación Primaria. Ocnos, 16(1), 7-17. https://doi.org/10.18239/ocnos_2017.16.1.1167
  • Roldán, L. Á., & Zabaleta, V. (2017). Desempeño y autopercepción en comprensión lectora en estudiantes universitarios. Cuadernos de Investigación Educativa, 8(1), 77-96. https://doi.org/10.18861/cied.2017.8.1.2640
  • Rosenblatt, L. M. (2002). La literatura como exploración. México: Fondo de Cultura Económica.
  • Serna, M., Rodríguez, A., & Etxaniz, X. (2017). Biblioteca escolar y hábitos lectores en los escolares de Educación Primaria. Ocnos, 16(1), 18-49. https://doi.org/10.18239/ocnos_2017.16.1.1205
  • Vidal-Moscoso, D., & Manríquez-López, L. (2016). El docente como mediador de la comprensión lectora en universitarios. Revista de la Educación Superior, 45(1), 95-118. https://doi.org/10.1016/j.resu.2016.01.009