Influencia de la rotación de roles en Educación Deportiva sobre la sensibilidad intercultural del alumnado de primaria

  1. Federico Puente Maxera 1
  2. Antonio Méndez Giménez 1
  3. Diego Matínez de Ojeda Pérez 2
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

  2. 2 CEIP Profesor Enrique Tierno, Murcia
Journal:
Revista de Educación Inclusiva

ISSN: 1889-4208

Year of publication: 2017

Volume: 10

Issue: 2

Pages: 165-180

Type: Article

More publications in: Revista de Educación Inclusiva

Abstract

The aim of this study was to analyze the effects of roles’ rotation/non rotation processes on sixth-grade students’ intercultural sensitivity. A sample composed by 36 students from a state school in southern Spain (19 women and 17 men) of ages 11 to 13 (M = 11.36) was used. Students were assigned in two experimental groups with different treatments. A quasi-experimental designed, pretest and postest measures, was carried out. Data collection included one student questionnaire, a teacher’s diary and interviews for both students and teacher. The results showed greater positive effects of roles’ rotation on the analyzed variable, finding slightly differences on fixed-roles group. It’s also discussed the impact of the intervention on leadership and social interactions, as well as its didactic implications.

Bibliographic References

  • Banks, J. A. (2002). An introduction to multicultural education (3ª ed.). Boston: Allyn and Bacon.
  • Brock, S. J., Rovegno, I., y Oliver, K. (2009). The influence of student status on student interactions and experiences during a sport education unit. Physical Education and Sport Pedagogy, 14(4), 355–375.
  • Chen, G.M., y Starosta, W. J. (2000). The development and validation of the Intercultural Sensitivity Scale. Human Communication, 3(1), 2-14.
  • Chongruska, D., Prinyapola, P., Wadengb, Y., y Padungponga, C. (2010). Storytelling: program for multicultural understanding and respect among Thai-Buddhist and Thai-Muslim students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 5, 282-288.
  • Cohen, E.G. (1998). Making cooperative learning equitable. Educational Leadership, 56(1), 18-21.
  • Cohen, L., y Manion, L. (2002). Métodos de investigación educativa. Madrid: La Muralla.
  • Derri, V., Kellis, I., Vernadakis, N., Albanidis, E., y Kioumourtzoglou, E. (2014). The Effect of an Intercultural Physical Education Program in Comparison to the Typical One on Students’ Social Skills Learning. Journal Human Sport Exercise 9(1), 91-102.
  • Díaz-Aguado, M.J., Baraja, A., y Royo, P. (1996). Estudio sobre la integración escolar de alumnos extranjeros y el aprendizaje del castellano como segunda lengua. En: Díaz-Aguado, M.J. Escuela y tolerancia (pp. 101- 154). Madrid: Pirámide.
  • Díaz-Aguado, M.J., Royo, P., Segura, P., y Andrés, T. (1996). Programas de educación para la tolerancia y prevención de la violencia en los jóvenes. Volumen cuatro. Instrumentos de evaluación e investigación. Madrid: Instituto de la Juventud, Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.
  • Ennis, C. D., y Chen, S. (2012). Interviews and focus groups. En Armour, K., Macdonald, D. (Ed.), Research Methods in Physical Eduction and Youth Sport. (pp. 217-236). New York: Routledge.
  • García, J.A., y Goenechea, C. (2009). Educación intercultural. Análisis de la situación y propuestas de mejora. Wolters Kluwer. España: Madrid.
  • García-López, L.M., Gutiérrez, D., Sánchez-Mora, D., y Valero, A. (2010). Effects on empathy and assertiveness of a Sport Education season in fourth grade Spanish Primary School students. En Congreso Internacional de la AIESEP. La Coruña, España: Universidad de La Coruña.
  • Gómez, J. (2004). La escuela intercultural: regulación de conflictos en contextos multiculturales. Madrid. MEC-Libros de la Catarata.
  • Hastie, P. A., y Carlson, T. B. (1998). Sport education: a cross-cultural comparison. Comparative Sport and Physical Education Journal, 8, 22-30.
  • Hastie, P. A., Farias, C., y Gutiérrez, D. (2013). Students’ and teachers’ responses to a transatlantic sport education league. Journal of the International Society for Comparative Physical Education and Sport, 35(2), 22-33.
  • Hastie, P. A., Martínez de Ojeda, D., y Calderón, A. (2011). A review of research on Sport Education: 2004 to the present. Physical Education y Sport Pedagogy, 16(2), 103-132.
  • Hernández, J. A. (2011). La competencia intercultural en el alumnado de educación primaria (Tesis doctoral inédita). Universidad de Alicante, Alicante.
  • Kinchin, G. D. (2001). A high skilled pupil’s experiences of sport education. The Australian Council for Health, Physical Education, and Recreation Healthy Lifestyles Journal, 47, 3-4.
  • Leiva, J. (2007). Educación y conflicto en escuelas interculturales (Tesis doctoral inédita). Universidad de Málaga, Málaga.
  • Martínez de Ojeda, D., Méndez-Giménez, A., y Valverde, J.J. (2016). Efectos del modelo Educación Deportiva en el clima social del aula, la competencia percibida y la intención de ser físicamente activo: un estudio prolongado en primaria. Sport TK, 5(2), 153-165.
  • Massot, I., Dorio, I., y Sabariego, M. (2004). Estrategias de recogida y análisis de la información. En Bisquerra, R. (Coord.). Metodología de investigación educativa. (pp. 204-219). Barcelona: La Muralla.
  • Méndez-Giménez, A., y Martínez de Ojeda, D. (2016). El efecto de la tutorización en el proceso de la formación permanente del profesorado: estudio de caso longitudinal en Educación Deportiva. Ágora para la educación física y el deporte, 18(2), 133-150.
  • Metzler, M. W. (2005). Instructional Models for Physical Education. (2ª ed.) Arizona: Holcomb Hathaway, Publishers, Inc.
  • Penney, D., y Clarke, G. (2005). Inclusion in Sport Education. En D. Penney, G. Clarke, M. Quill, y G. Kinchin (eds). Sport Education in Physical Education: Research Based Practice. London: Routledge.
  • Pérez, S. (2013). Evaluación de un programa para el desarrollo de la competencia intercultural a través de la educación rítmica en educación primaria. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 15(3), 124-138.
  • Pill, S. (2008). A teachers' perceptions of the sport education model as an alternative for upper primary school physical education. ACHPER Australia Healthy Lifestyles Journal, 55(2), 23-29.
  • Prevots, N. (1991). The Role of Dance in Multicultural Education. Journal of Physical Education, Recreation and Dance. 62(2), 34-48.
  • Sanhueza, S.V. (2010). Sensibilidad intercultural: un estudio exploratorio con alumnado de educación primaria y secundaria en la provincial de Alicante (Tesis doctoral inédita). Universidad de Alicante, Alicante.
  • Sanhueza, S.V., y Cardona, M.C. (2008). Escala de Sensibilidad Intercultural para Alumnado de Primaria y Secundaria (documento inédito). Alicante: Universidad de Alicante.
  • Santos, M.A., y Lorenzo, M. (2015). Capítulo 5. El éxito educativo desde la pedagogía intercultural. Formación con valor añadido para un mundo global. En A. Escarbajal (Ed.), Comunidades interculturales y democráticas (pp.63-83). Madrid: Narcea.
  • Schwartz, P. (1991). Multicultural Dance Education in Today’s Curriculum. Journal of Physical Education, Recreation and Dance, 62(2), 45-48.
  • Siedentop, D., Hastie, P. A., y H. van der Mars (2011). Complete Guide to Sport Education, Second Edition. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Suárez, J. M. (2004). La interculturalidad pedagógica: nuevos enfoques, nuevas prácticas. Lugo: Axac.
  • Torrego, J.C. (2006). Modelo integrado de mejora de la convivencia: Estrategias de mediación y tratamiento de conflictos. Barcelona: Graó.
  • Vilà, R. (2005). La competencia comunicativa intercultural. Un estudio en el Primer Ciclo de la ESO (Tesis doctoral inédita). Universidad de Barcelona, Barcelona.
  • Viñas, J. (2004). Conflictos en los centros educativos. Cultura organizativa y mediación para la convivencia. Barcelona. Graó.
  • Wallhead, T., y O'Sullivan, M. (2005). Sport education: Physical education for the new millennium? Physical Education and Sport Pedagogy, 10(2), 181-210.
  • Wallhead, T., y O’Sullivan, M. (2007). A didactic analysis of content development during the peer teaching tasks of a sport education season. Physical Education and Sport Pedagogy, 12(3), 225–43.