Daniel Montorio y Eduardo G. MarotoLos cuatro Robinsones (1939), del juguete astracanesco al cine musical

  1. Celsa Alonso González
Journal:
Revista de musicología

ISSN: 0210-1459

Year of publication: 2018

Volume: 41

Issue: 1

Pages: 199-233

Type: Article

DOI: 10.2307/26452317 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Revista de musicología

Abstract

The article situates the work of composer Daniel Montorio (1904-1982) in the Spanish cinema during Second Republic. Montorio worked with the best directors and contributed to the most emblematic films of his times. Considering the close relationship between cinema and theater, and originating in a policy of theatrical adaptations common in the 1920s, comedy became one of the most paradigmatic genres of national cinema during the Republic, and it continued to be so during Franco’s dictatorship. Comedy (in all its genres) proposed a mixture of traditions: Hollywood musical, national theater (particularly comic theater and the revue), the operetta, and French cinema. This article explores the relationship between Eduardo García Maroto and Daniel Montorio before the Civil War, and presents a detailed study of a historical film, Los cuatro robinsones (1939), Cifesa’s first production after the War. The article goes into depth regarding the adaptation of the juguete by Muñoz Seca and García Álvarez (1917) and its musical soundtrack, both the six diegetic numbers (a hybrid of rhythms and genres), as well as the incidental music, confirming that composer and director knew the methods of the American and French cinema (particularly René Clair), and that music was a fundamental instrument of the parody.

Bibliographic References

  • Díez Puertas, Emeterio. Historia social del cine en España. Madrid, Fundamentos, 2003
  • Dougherty, Dru. «Pensándolo bien: el teatro a la luz del cine (1914-1936)». Anales de la literatura española contemporánea, 26, 1 (2001) [monográfico «Teatro y cine»]
  • Ríos Carratalá, Juan Antonio. «Las mil y una relaciones entre el cine y el teatro». Per Abbat, 5 (febrero, 2008), disponible en Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, <http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/las-mil-y-una-relaciones-entre-el-cine-y-elteatro-0/html/01c67b6a-82b2-11df-acc7-002185ce6064_2.html> [consulta 13-10-2017]
  • Díez Puertas, Emeterio. «Relaciones teatro y cine: el estado de la cuestión». Acotaciones. Revista de Investigación Teatral, 5 (2000)
  • Moncho Aguirre, Juan de Mata. Teatro capturado por la cámara. Obras teatrales españolas en el cine (1898-2009). Alicante, Instituto Alicantino de Cultura Juan Gil-Albert, 2011.
  • Knopf, Robert (ed.). Theater and Film. A Comparative Anthology. New Haven, Yale University Press, 2005.
  • Arce, Julio. «Aproximación a las relaciones entre el teatro lírico y el cine mudo». Cuadernos de Música Iberoamericana, 2-3 (1996-1997)
  • Arce, Julio. «The Sound of Silent Film in Spain: Heterogeneity and homeopatía escénica». Music, Sound and Moving Image, 4, 2 (2010)
  • Gómez, M.ª Asunción. Del escenario a la pantalla. La adaptación cinematográfica del teatro español. Chapel Hill, University of North Carolina Department of Romance Languages, 2000
  • Vernon, Kathleen M. «El sonido cinematográfico». Hispanofilia, 177 (2016)
  • Vernon, Kathleen M. y Gubern, Román. «Soundtrack». A Companion to Spanish Cinema. Jo Labanyi y Tatjana Pavlovic (eds.). Sussex, Wiley Blackwell, 2016
  • Triana Toribio, Nuria. Spanish Nacional Cinema. Londres, Routledge, 2003
  • Cánovas Belchí, Joaquín. «Cultura popular e identidad nacional en el cine español mudo de los años veinte». Cine, nación y nacionalidades en España. Nancy Berthier y Jean Claude Seguín (eds.). Madrid, Casa de Velázquez, 2007
  • Benet, Vicente J. El cine español. Una historia cultural. Barcelona, Paidós, 2012
  • Utrera, Rafael. Escritores y cinema en España. Madrid, Ediciones Monteleón, 1985
  • García Maroto, Eduardo. Aventuras y desventuras del cine español. Barcelona, Plaza y Janés, 1988
  • García Carrión, Marta. Por un cine patrio: cultura cinematográfica y nacionalismo español (1926-1936). Valencia, Publicacions de la Universitat de València, 2013
  • Hernández Girbal, Florentino. «Nuestras zarzuelas en la pantalla». Cinegramas, 34 (5 de mayo de 1935)
  • Florentino Hernández Girbal y la defensa del cinema español. Joaquín T. Cánovas Belchí y Julio Pérez Perucha (eds.). Murcia, Asociación Española de Historiadores del Cine y Universidad de Murcia, 1991
  • Gubern, Román. «El cine sonoro (1930-1939)». Historia del cine español. Madrid, Cátedra, 2017
  • Marsh, Steve. Popular Spanish Film Under Franco. Comedy and the Weakening of the State. Nueva York, Palgrave Macmillan, 2006
  • Egea, Juan F. Dark Laughter. Spanish Film, Comedy, and the Nation. Madison, University of Wisconsin Press, 2013.
  • Zunzunegui, Santos. Historias de España. De qué hablamos cuando hablamos del cine español. Madrid, Ediciones de la Filmoteca, 2002
  • Doppelbauer, Max y Sartingen, Kathrin. «Introducción». De la zarzuela al cine. Los medios de comunicación populares y su traducción de la voz marginal. Múnich, Martin Meidenbauer, 2010
  • Arce, Julio. «Castanets and White Telephones: (Musical) Comedies During the Early Years of the Franco Regime». Music and Francoism. Gemma Pérez Zalduondo y Germán Gan (eds.). Turnhout, Brépols, 2013
  • Fanés, Félix. Cifesa, la antorcha de los éxitos. Valencia, Institución Alfonso el Magnánimo, 1982.
  • Olid, Miguel. Eduardo García Maroto: vida y obra de un cineasta español. Jaén, Instituto de Estudios Giennenses, 2015.
  • Rotellar, Manuel. Aragón en el cine IV. Zaragoza, Ayuntamiento de Zaragoza, 1973
  • Barreiro, Javier. Maestro Montorio. Medio siglo de música popular española. Zaragoza, PRAMES, 2004.
  • McDonnell, Cari. «Genre theory and the film musical». The Oxford Handbook of Film Music Studies. David Neumeyer (ed.). Nueva York y Oxford, Oxford University Press, 2014
  • Lluís Falcó, Josep. «Los compositores de la Generación de la República y su relación con el cine». Campos Interdisciplinares de la Musicología (V Congreso de la Sociedad Española de Musicología, Barcelona, 25-28 octubre 2000).Begoña Lolo (ed.). 2 vols., Madrid, Sociedad Española de Musicología, 2001, vol. 1
  • Gubern, Román. Benito Perojo. Pionerismo y supervivencia. Madrid, Ministerio de Cultura y Filmoteca Española, 1994
  • Ríos Carratalá, Juan Antonio. A la sombra de Lorca y Buñuel: Eduardo Ugarte. Alicante, Universidad de Alicante, 1995
  • Conde Guerri, María José. «Los colaboradores de Muñoz Seca: Enrique García Álvarez, un olvidado del teatro cómico». Pedro Muñoz Seca y el teatro de humor contemporáneo (1898-1936). Marieta Cantos y Alberto Romero Ferrer (eds.). Cádiz, Fundación Pedro Muñoz Seca y Universidad de Cádiz, 1998
  • Heinink, Juan B. Catálogo del cine español. Volumen F-3. Films de ficción, 1931-1940. Madrid, Ediciones Cátedra y Filmoteca Española, 2009
  • Woods Peiró, Eva. «Radio libre folklóricas: jerarquías culturales, geográficas y de género en Torbellino (1941)». Hispanismo y cine. Javier Herrera y Cristina Martínez-Carazo (eds.). Madrid, Vervuert Iberoamericana, 2007
  • Tagg, Philip. «Analysing film music». Music’s Meanings. A Modern Musicology for Non-musos. Nueva York y Huddersfield, The Mass Media Music Scholar’s Press Inc., 2013
  • Neumeyer, David. «Tools for Analysis and Interpretation». Meaning and Interpretation of Music in Cinema. Bloomington, Indiana University Press, 2015
  • Gorbman, Claudia. Unheard Melodies. Narrative Film Music. Bloomington, Indiana University Press, 1987
  • London, Justin. «Leitmotifs and Musical Reference in the Classical Film Score». Music and Cinema. James Buhler, Caryl Flinn y David Neumeyer (eds.). Hanover, Wesleyan University Press, 2000
  • Alonso, Celsa. «De la zarzuela y la revista a la música de cine: el maestro Francisco Alonso y el cine de la República». Reflexiones en torno a la música y la imagen desde la musicología española. Matilde Olarte (ed.). Salamanca, Plaza Universitaria Ediciones, 2009
  • Flinn, Caryl. Strains of Utopia: Gender, Nostalgia and Hollywood Film Music. Princeton, Princeton University Press, 1992
  • Chion, Michel. La música en el cine. Barcelona, Paidós, 1997
  • Kalinak, Katrin. Settling the Score. Music and the Classical Hollywood Film. Madison, University of Wisconsin Press, 1992
  • Kassabian, Anahid. Hearing Film: Tracking Identifications in Contemporary Hollywood Film Music. Nueva York, Routledge, 2001