Alumnado rechazado por sus compañeros en Educación Infantilprevalencia, diferencias de género y relación con problemas externalizados

  1. Suárez-García, Zara 1
  2. Álvarez-García, David 1
  3. Rodríguez, Celestino 1
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Revista:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Año de publicación: 2018

Volumen: 5

Número: 2

Páginas: 125-132

Tipo: Artículo

DOI: 10.17979/REIPE.2018.5.2.4421 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

Having friends and feeling accepted by those one feels as significant is a key factor in healthy psychosocial development. However, a significant number of students are rejected by their peers, which may have a considerably negative impact on their development and well-being. There are several causes for this social rejection. The present study specifically explores the relationship between aggressiveness and rejection. Two objectives are set to this piece of work: first, identifying the percentage of socially rejected students in a sample of school children in the second cycle of Infant Education; second, checking for differences in social relations and externalized problems relating to sociometric types. To this aim, eight classes in three different schools of Asturias (two public schools and a state-funded private school) were selected, consisting of a total of 160 students aged four-six. The eight teacher-tutors, all female, also participated in the study. The instruments used in gathering information were a positive and negative nominations sociometric test, implemented with the students, and a reduced version of the Preschool and Kindergarten Behaviour Scales completed by the teachers. Results show a significantly high number of socially rejected students. It is also shown that rejected students have more externalised problems and problems of social interaction if compared to the more widely accepted students in the group. Practical implications of these findings are discussed.

Referencias bibliográficas

  • Alonso, P., Lobato, H., Hernando, A., & Cecilia, M.V. (2007). La visión del acoso escolar en futuros profesores de Primaria y de Secundaria. En J.J. Gázquez, M.C. Pérez, A.J. Cangas, & N. Yuste (Coords.), Mejora de la convivencia y programas encaminados a la prevención e intervención del acoso escolar (pp. 105-110). Granada: Grupo Editorial Universitario
  • Álvarez-García, D., Rodríguez, C., González-Castro, P., Núñez, J. C., & Álvarez, L., (2010). La formación inicial de los futuros maestros en recursos para la convivencia escolar y el manejo del aula. European Journal of Education and Psychology, 3(2), 187-198. https://doi.org/10.1989/ejep.v3i2.59
  • Arias, M., B., & Fuertes, Z., J., (1999). Competencia social y solución de problemas sociales en niños de educación infantil: un estudio observacional. Mente y Conducta en Situación Educativa. Revista Electrónica del Departamento de Psicología, 1(1), 1-40
  • Avilés, J. M. & Monjas I. (2005): Estudio de la incidencia de la intimidación y el maltrato entre iguales en la enseñanza secundaria obligatoria mediante el Cuestionario (CIMEI) de Avilés 1999. Anales de Psicología, 21(1), 27-41. https://www.um.es/analesps/v21/v21_1/04-21_1.pdf
  • Bauman, S., & del Río, A. (2005). Knowledge and beliefs about Bullying in schools: comparing pre-service teachers in United States and the United Kingdom. School Psychology International, 26(4), 428-442. https://doi.org/10.1177/0143034305059019
  • Benítez, J. L., Berbén, A. B., & Fernández, M. (2006). El maltrato entre alumnos: conocimientos, percepciones y actitudes de los futuros docentes. Revista de Investigación Educativa, 24(2), 329-352. https://revistas.um.es/rie/article/view/96881
  • Benítez, J.L., Pichardo, M.C., García-Berbén, T., Fernández, Ma., Justicia, F., & Hernández, E. (2011). Análisis de la estructura factorial de las puntuaciones de la Preschool and Kindergarden Behavior Scale en población española. Psicothema, 23(2); 314-321. http://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=3888
  • Buelga, S., Cava, M. & Musitu, G. (2012). Reputación social, ajuste psicosocial y victimización entre adolescentes en el contexto escolar. Anales de Psicología, 28(1), 180-187. https://revistas.um.es/analesps/article/view/140652
  • Campbell, S. B. (2002). Behavior problems in preschool children: Clinical development issues (2nd ed). New York/London: Guilford Press.
  • Carvalho, A., Cussecala, A., Martins, C., Cardoso, C., Lopes, D., Gato, F., … Ferreira, M. (2017). Bullying ou conflict entre pares? Incidências, caraterísticas das vítimas e impacto psicológico. Revista de Estudios e Investigación en Psicologia y Educación, Extr.(2), 70-76. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.02.2693
  • Cava, M. J., & Musitu, G. (2001). Autoestima y percepción del clima escolar en niños con problemas de integración social en el aula. Revista de Psicología General Aplicada, 54(2), 297-311. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2364390
  • Cillenssen, A. H. N., Bukowski, W. M., & Haselager, G. J. T. (2000). Stability of sociometric categories. En A. H. N. Cillessen & W. M. Bukowski (Eds.), Recent advances in the measurement of acceptance and rejection in the peer system (pp. 75-93). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Defensor del Pueblo. (1999). Informe del defensor del pueblo sobre violencia escolar. Recuperado de: http://www.conflictoescolar.es/wp-content/uploads/2011/07/INFORME-DEL-DEFENSOR-DEL-PUEBLO-1999.pdf
  • Denzin, N. K. (1970): Sociological methods: A source book. Chicago, IL: Aldine.
  • Fernández, Ma., Benítez, J.L., Pichardo, M.C., Fernández, E., Justicia, F., García, T., … Alba, G. (2010). Análisis factorial confirmatorio de las subescalas del PKBS-2 para la evaluación de las habilidades sociales y los problemas de conducta en educación infantil. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 8(3) 1229-1252. http://www.investigacion-psicopedagogica.org/revista/new/ContadorArticulo.php?464
  • Fujiki, M., & Brinton, B. (2009) Pragmatics and social communication in child language disorders. En R. G. Schwartz, (Eds.), Handbook of Child Language Disorders, (pp. 406-423). New York, NY: Psychology Press.
  • García-Bacete, F. J. (2006). La identificación de los alumnos rechazados. Comparación de métodos sociométricos de nominaciones bidimensionales. Infancia y Aprendizaje, 29(4), 437-451. http://doi.org/10.1174/021037006778849585
  • García-Bacete, F. J., Sureda, I., & Monjas, I. (2008). Distribución sociométrica en las aulas de chicos y chicas a lo largo de la escolaridad. Revista de Psicología Social, 23(1), 63-74. https://doi.org/10.1174/021347408783399480
  • García-Bacete, F. J, Sureda, I., & Monjas, M. I. (2010). El rechazo entre iguales en la educación primaria: una panorámica general. Anales de Psicología, 26(1), 123-136. https://revistas.um.es/analesps/article/view/92121
  • García, A.B., Benítez, J.L. & Fernández, M. (2007). La autoeficacia y las demandas de formación del profesorado en activo vs. en formación para afrontar el Bullying. En J.J. Gázquez, M.C. Pérez, A.J. Cangas & N. Yuste (Coords.), Mejora de la convivencia y programas encaminados a la prevención e intervención del acoso escolar (pp. 119-125). Granada: Grupo Editorial Universitario.
  • Gifford-Smith, M. E., & Brownell, C. A. (2003). Childhood peer relationships: Social acceptance, friendships and peer networks. Journal of School Psychology, 41, 235-284. http://dx.doi.org/10.1016/S0022-4405(03)00048-7
  • Gil, F., León, J. & Jarana, L. (Eds.) (1995). Habilidades sociales y salud. Madrid: Pirámide.
  • Harden, B. J., Winslow, M. B., Kendziora, K. T., Shahinfar A., Rubin. K., Fox, N. A., … Zahn Waxler, C. (2000). Externalizing problems in head start children: an ecological exploration. Early Education & Development, 11(3), 357-385. https://doi.org/10.1207/s15566935eed1103_8
  • Herrera, M., y Little, E., (2005). Behaviour problems across home and kindergarten in an Australian Sample. Australian Journal of Educational and Developmental Psychology, 5, 77-90. https://www.newcastle.edu.au/__data/assets/pdf_file/0012/100407/v5-herrera-little.pdf
  • IBM Corp. (2016). IBM SPSS Statistics for Windows, Version 24.0. Armonk, NY: IBM Corp.
  • Ison, M., (1997). Déficits en habilidades sociales en niños con conductas problema. Revista Interamericana de Psicología, 3(2), 243-255. Disponible en: https://journal.sipsych.org/index.php/IJP/article/view/795/689
  • Jiang, X. L., & Cillessen, A. H. N. (2005). Stability of continuous measures of sociometric status: a meta-analysis. Developmental Review, 25, 1-25. https://doi.org/10.1016/j.dr.2004.08.008
  • Juvonen, J. & Grahan, S. (2001) (Eds.). Peer harassment in school. New York, NY: Guilford Press.
  • Kandakai, T.L., & King, K.A., (2002). Preservice teachers' perceived confidence in teaching school violence prevention. American Journal of Health Behavior, 26(5), 342-353. https://doi.org/10.5993/AJHB.26.5.3
  • Kennedy, J. (1992). Relationship of maternal beliefs and childrearing strategies to social competence in preschool children. Child Study Journal, 22(1), 39-60.
  • Lara, A., (2015). Bullying y homofobia en el sistema educativo. Trabajo fin de grado. Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Granada. Recuperado de: http://digibug.ugr.es/bitstream/10481/46296/1/LARA_GARRIDO_ADRI%C3%81N_SALVADOR.pdf
  • Leary, M. (2001). Interpersonal rejection. New York, NY: Oxford University Press.
  • Lucas, B., Pulido, R., & Solbes, I. (2011). Violencia entre iguales en Educación Primaria: el papel de los compañeros y su relación con el estatus sociométrico. Psicothema, 23(2), 245-251. http://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=3878
  • Marks, A. (2005). Relationships between Cognitive Styles and Levels of Aggression in Preschool Children. The Eagle Feather, 2. https://doi.org/10.12794/tef.2005.194
  • Merrell, K. (2003). Preschool and Kindergarten Behavior Scales (2nd ed.). Austin, TX: PRO-ED. http://doi.org/10.1590/1678-7153.201427409
  • Merrell, K. W., & Gimpel, G. A., (1998). Social skills of children and adolescents: Conceptualization, assessment, treatment. Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Michelson, L., Sugai, D., Wood, R., & Kazdin, A. (1987). Las habilidades sociales en la infancia: Evaluación y tratamiento. Barcelona: Martínez Roca.
  • Monjas, C. (2002). Programa de enseñanza de habilidades de interacción social (PEHIS) para niños y niñas en edad escolar. Madrid: CEPE.
  • Monjas C., González M., Patrocinio de Benito, M., Casado, L., Francia, M & Rodríguez, I. (1998) Las habilidades sociales en el currículo. Madrid. Centro de Investigación y Documentación Educativa - CIDE.
  • Monjas, M. I., Sureda, I., & García-Bacete, F. J. (2008). ¿Por qué los niños y las niñas se aceptan y se rechazan? Cultura y Educación, 20(4), 479-492. https://doi.org/10.1174/113564008786542181
  • Monjas, M. I., Martin-Anton, L. J., García-Bacete, F. J., & Sanchiz M. L., (2014). Rechazo y victimización al alumnado con necesidad de apoyo educativo en primero de primaria. Anales de Psicología, 30, 499-511. http://doi.org/10.6018/analesps.30.2.158211
  • Muñoz, M. V. (2007). El rechazo entre iguales en el ámbito educativo-Entrevista a Victoria Muñoz Tinoco. InfocopOnline. Recuperado de: http://www.infocop.es/view_article.asp?id=1599#inicio
  • Murray, L., Arteche, A., Bingley, C., Hentges, F., Bishop, D. V. M., Dalton, L., … the Cleft Lip and Palate Study team. (2010). The effect of cleft lip on socio-emotional functioning in school-aged children. Journal of Child Psychology and Psychiatry, and Allied Disciplines, 51(1), 94–103. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2009.02186.x
  • Nicolaides, S., Toda, Y., & Smith, P. K. (2002). Knowledge and attitudes about school bullying in trainee teachers. British Journal of Educational Psychology, 72, 105-118. https://doi.org/10.1348/000709902158793
  • Olweus, D. (1991) Bully/victim problems among schoolchildren: Basic facts and effects of a school based intervention program. En D. Pepler and K. Rubin (Eds.), The development and treatment of childhood aggression (pp. 411–448). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Ortega, R., Del Rey, R. & Mora, J. (2001). Violencia entre escolares. Conceptos y etiquetas verbales que definen el fenómeno del maltrato entre iguales. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 41, 95-113. https://www.aufop.com/aufop/revistas/arta/impresa/84/1207
  • Ovejero, A. (1998). Las habilidades sociales y su entrenamiento en el ámbito escolar. En F. Gil y J. León (Comp.) Habilidades sociales. Teoría, investigación e intervención (pp. 169-1859). Madrid: Síntesis Psicológica.
  • Perren, S., & Alsaker, F. D., (2006). Social behaviuor and peer relationships of victims, bully-victims and bullies in kindergarten. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 47(1), 47-57. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2005.01445.x
  • Prizant, B., (1999). Early intervention: Young children with communication and emotional/behavioral problems. En D., L., Rogers-Adkinson, y P. L., Griffith, (Eds.), Communication and Psychiatric Disorders in Children: Theory and Intervention (pp. 295-342). San Diego, CA: Singular Publishing.
  • Ramírez, S., (2006). El maltrato entre escolares y otras conductas-problemas para la convivencia: un estudio desde el contexto del grupo-clase. Tesis no publicada. Universidad de Granada.
  • Real Decreto 1630/2006, de 29 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas del segundo ciclo de Educación Infantil. Recuperado desde https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2007-185
  • Rogers-Adkinson, D. L., & Hooper, S. (2003). The relationship of language and behavior: Introduction to the special issue. Behavioral Disorders, 29(1), 5-9. https://doi.org/10.1177/019874290302900108
  • Sánchez, V., Ortega, R., & Menesini, E. (2012). La competencia emocional de agresores y víctimas de "bullying". Anales de Psicología, 28(1), 71-82. https://revistas.um.es/analesps/article/view/140542
  • Seçer, Z., Çeliköz, N., Koçyiğit, S., Seçer, F., & Kayılı, G. (2010). Social skills and problem behaviours of children with different cognitive styles who attend preschool education. Australian Journal of Guidance and Counselling, 20(1), 91-98. https://doi.org/10.1375/ajgc.20.1.91
  • Serrano, A., & Iborra, I., (2005). Violencia entre compañeros en la escuela. Valencia: Centro Reina Sofía para el Estudio de la Violencia.
  • Solberg, M., & Olweus, D., (2003). Prevalence estimation of school bullying with the Olweus Bully/Victim Questionnaire. Aggressive Behavior, 29, 239-268. https://doi.org/10.1002/ab.10047
  • Thorndike, E. (1920). A constant error in psychological ratings. Journal of Applied Psychology, 4(1), 25-29. https://doi.org/10.1037/h0071663
  • Van Lier, P., Vitaro, F., Wanner, B., Vuijk, P., & Crijnen, A. (2005). Gender differences in developmental links among antisocial behavior, friends’ antisocial behavior, and peer rejection in childhood: Results from two cultures. Child Development, 76(4), 841-855. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2005.00881.x
  • Walker, S. (2005). Gender differences in the relationship between young children’s peer-related social competence and individual differences in theory of mind. The Journal of Genetic Psychology, 166(3), 297-312. https://doi.org/10.3200/GNTP.166.3.297-312
  • Warden, D., y MacKinnon, S. (2003). Prosocial children, bullies and victims: An investigation of their sociometric status, empathy and social problem-solving strategies. British Journal of Developmental Psychology,21(3),367-385. https://doi.org/10.1348/026151003322277757
  • Yıldızba, F. (2007). Okulöncesi dönemde 5-6 ya grubu çocukların ebeveyn stillerinin ve sosyal uyum davranı ları hakkında ö retmen görü lerinin belirlenmesi [Determinación de las opiniones de los maestros sobre los estilos de los padres y los comportamientos de adaptación social de niños de 5 a 6 años de edad en el periodo preescolar]. Ankara: H.Ü. E itim Fakültesi lkö retim Bölümü.
  • Zettergren, P. (2005). Childhood peer status as predictor of mid adolescence peer situation and social adjustment. Psychology in the Schools, 42, 745-757. https://doi.org/10.1002/pits.20121