Instrumentos territoriales para concretar derechos ciudadanos

  1. Fermín Rodríguez Gutiérrez 1
  2. Alejandra Boto Álvarez 1
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Journal:
Ciudad y territorio: Estudios territoriales

ISSN: 1133-4762

Year of publication: 2018

Issue: 197

Pages: 455-472

Type: Article

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Abstract

This paper analyses new organizational formulae for the provision of general interest services in the local dimension. It is based on experienced research/action attached to territorial development. Its perspective is geographical and juridical, as a manifestation of an interdisciplinary project logic for the control of territorial change on a large scale. After exposing an analysis on the Social European Model, the paper copes with different possibilities regarding organization and management of essential services to the citizens. The public system of social services is taken as example, because Spanish experience in social protection -even being a global reference- remains exposed to challenges regarding the conversion of the social services in civil rights, where regional and local administrations have a special role, in the current phase of contraction of the European social model. So the article pays attention to the territorial base: districts, commonwealths and, above all, consortia, whose juridical regulation has been deeply reformed in very recent times. The paper concludes with the presentation of two cases of active territorial cooperation, more or less focused on social assistance and framed in the approach of capabilities -one private and one public- both as representatives of two complementary models of application of the guidelines of the Europe 2020 Strategy

Funding information

El Consorcio funcionó 16 años con relati-vo éxito, promoviendo y manejando varias decenas de proyectos, con los cuales fi-nanció sus actuaciones, además de con las aportaciones de las entidades locales com-ponentes y las subvenciones recibidas del Principado de Asturias, como fueron las de-dicadas a oficinas de gestión y administra-ción de mancomunidades (R. 29/03/2000). Sus órganos permanentes, como la Agencia de Desarrollo Local, se financiaban con una aportación del Principado y una cofinancia-ción que el Ayuntamiento de Aller, donde se ubicaba, hacía en nombre y representación de los demás, y luego, mediante un conve-nio plurianual, el resto de ayuntamientos ingresaban al primero las cantidades acor-dadas para el mantenimiento de la Agencia, que eran proporcionales al tamaño demo-gráfico de cada municipio.

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