Percepción de los estudiantes del modelo de educación deportiva durante tres temporadas consecutivas

  1. Diego Martínez de Ojeda Pérez 1
  2. Antonio Méndez-Giménez 2
  1. 1 Consejería de Educación y Universidades Región de Murcia
  2. 2 Facultad de Formación del Profesorado y Educación. Universidad de Oviedo
Revista:
Acciónmotriz

ISSN: 1989-2837

Año de publicación: 2018

Número: 20

Páginas: 37-46

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Acciónmotriz

Resumen

Nowadays, the model of Sport Education (SE) has demonstrated its effectiveness in different contexts, educational levels and contents. The objective of the present study was to know the students’ perception about the structural elements of the SE model when applied consecutively. It was also intended to analyse the effects of the long-term model on the basis of gender. A program of three consecutive didactic units was implemented in the same group of 51 (34 children and 17 girls) students of 3rd and 4th year of Primary Education ( = 8.86 years old, DT = .75). Pre-test and post-test measurements were collected after each season (post1 - post 2 - post3). The results showed a great potential of the model to be used through time and showed differences between genders. It is suggested that consecutive experiences with the model periodically introduce motivating elements that promote consolidation in the enthusiasm achieved after the first applications.

Referencias bibliográficas

  • Alexander, K. y Luckman, J. (2001) Australian teacher’s perceptions and uses of the Sport Education curriculum model. European Physical Education Review, 7, 243–267.
  • Araújo, R., Mesquita, I., y Hastie, P.A. (2014). Review of the Status of Learning in Research on Sport Education: Future Research and Practice. Journal of Sports Science and Medicine 13, 846-858.
  • Calderón, A., Hastie, P. A., y Martínez de Ojeda, D. (2010). Aprendiendo a enseñar mediante el modelo de Educación Deportiva. Experiencia inicial en Educación Primaria. Cultura, Ciencia y Deporte, 5, 169-180.
  • Calderón, A., Hastie, P. A., y Martínez de Ojeda, D. (2011). El modelo de enseñanza de Educación Deportiva (Sport Education): ¿metodología de enseñanza del nuevo milenio? Revista Española de Educación Física y Deportes, 395, 63-79.
  • Calderón, A., Martínez de Ojeda, D., y Martínez, I. M. (2013). Influencia de la habilidad física percibida sobre la actitud de alumnos tras una unidad didáctica con Educación Deportiva. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 24, 16-21.
  • Carlson, T. B., y Hastie, P. A. (1997). The student-social system within sport education. Journal of Teaching in Physical Education, 16, 176-195.
  • Ennis, C. D. (2014). What goes around comes around… or does it? Disrupting the cycle of traditional, sport-based physical education. Kinesiology Review, 3(1), 63.
  • Fernández-Río, J., Calderón, A., Hortigüela, D., Pérez-Pueyo, A., y Aznar, M. (2016). Modelos pedagógicos en Educación Física: consideraciones teórico-prácticas para Docentes. Revista Española de Educación Física y Deportes, 413, 55-75.
  • Grant, B. C. (1992). Integrating sport into the physical education curriculum in New Zealand secondary schools. Quest, 44, 304-316.
  • Gutiérrez, D., García, L.M., Chaparro, R., y Fernández, A. J. (2014). Aplicación del modelo de Educación Deportiva en segundo de Educación Primaria. Percepciones del alumnado y el profesorado. Cuadernos de Psicología del Deporte, 14(2), 131-144.
  • Gutiérrez, D., García-López, L. M., Hastie, P. A., y Calderón, A. (2013). Spanish students’ perceptions of their participation in seasons of sport education The Global Journal of Health and Physical Education Pedagogy, 2(2), 111-127.
  • Hastie, A., y Wallhead, T. (2016). Model-Based Practice in Physical Education: the case for Sport Education, Journal of Teaching in Physical Education, 35(4), 390-399.
  • Hastie, P. A., Martínez De Ojeda, D., y Calderón, A. (2011). A review of research on Sport Education: 2004 to the present. Physical Education & Sport Pedagogy, 16(2), 103-132.
  • Hastie, P.A. y Sinelkinov, O. A. (2006). Russian students’ participation in and perceptions of a season of Sport Education. European Physical Education Review, 12(2), 131-151.
  • Johnson, D.W., Johnson, R.T., y Jonhson-Holubec, E. (1994). Cooperative Learning in the classroom. Alexandria, VA: ASCD Publications.
  • Kinchin, G. D., Wardle, C., Roderick, S., y Sprosen, A. (2004). A survey of year 9 boys’ perceptions of sport education in one English secondary school. Bulletin of Physical Education, 40(1), 27-40.
  • Kirk, D. (2013). Educational value and model-based practice in Physical Education. Educational Philosophy and Theory, 45(9), 973-986.
  • Ko, B., Wallhead, T. y Ward, P. (2006). Professional Development Workshops: What Do Teachers Learn and Use? Journal of Teaching in Physical Education, 4, 397-412.
  • Martínez de Ojeda, D., Méndez-Giménez, A. y Valverde, J.J, (2016). Efectos del modelo Educación Deportiva en el clima social del aula, la competencia percibida y la intención de ser físicamente activo: un estudio prolongado en primaria. Sport TK, 5(2), 153-165.
  • McCaughtry, N., Sofo, S., Winneba, E., Rovegno, I., y Curtner-Smith,M. (2004). Learning to teach sport education: Misunderstandings, pedagogical difficulties, and resistance. European Physical Education Review, 10(2), 135-155.
  • Méndez Giménez, A. (2009) (coord.). Modelos actuales de iniciación deportiva escolar. Unidades didácticas sobre deportes de invasión. Sevilla: Ed. Wanceulen.
  • Méndez Giménez, A. (2011) (coord.). Modelos actuales de iniciación deportiva escolar. Unidades didácticas sobre juegos y deportes de cancha dividida. Sevilla: Ed. Wanceulen.
  • Méndez-Giménez, A. (coord.) (2014). Modelos de enseñanza en educación física: unidades didácticas de juegos deportivos de diana móvil, golpeo y fildeo y pared. Madrid: Editorial Grupo 5.
  • Méndez-Giménez, A., y Martínez de Ojeda, D. (2016). El efecto de la tutorización en el proceso de la formación permanente del profesorado: estudio de caso longitudinal en Educación Deportiva. Ágora para la Educación Física y el Deporte 18(2), 133-150.
  • Méndez-Giménez, A., Martínez de Ojeda, D., y Valverde, J.J (2016). Valoración del alumnado y profesorado del material convencional y auto-construido: estudio longitudinal de diseño cruzado en Educación Deportiva. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 30, 20-25.
  • Siedentop, D., Hastie, P. A. y van der Mars, H. (2011). Complete Guide to Sport Education (2ªedición). Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Sinelnikov, O. A. (2009). Sport education for teachers: Professional development when introducing a novel curriculum model. European Physical Education Review, 15, 91-114.
  • Thorpe, R., y Bunker, D. (1982). A model for the teaching of games in secondary schools. Bulletin of Physical Education,18, 5-8.
  • Valero, A. (2013). Atletismo: enfoque ludotécnico. Tándem: Didáctica de la Educación Física, 44, 109-110.
  • Wallhead, T., y O’sullivan, M. (2005). Sport education: Physical education for the new millennium? Physical Education & Sport Pedagogy, 10(2), 181-210.