El modelo TRIAL Classroompercepción del profesorado sobre su potencial desarrollo de las competencias del alumnado

  1. Martínez de Ojeda Pérez, Diego 1
  2. Méndez Giménez, Antonio 2
  1. 1 CEIP Feliciano Sánchez Saura (Cartagena)
  2. 2 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Journal:
Pulso: revista de educación

ISSN: 1577-0338 2445-2866

Year of publication: 2017

Issue: 40

Pages: 191-209

Type: Article

More publications in: Pulso: revista de educación

Abstract

The main aim of the study was to evaluate teachers' perceptions on the potential of the new teaching model called "TRIAL Classroom" (TC) in terms of the development of key competences in students. The TC model emerges as a hybrid model of Sport Education, Project Based Learning and Cooperative Learning, and it has been designed for its implementation in the classroom. A sample of 40 Primary and Childhood Education in-service teachers who participated in a workshop of professional development completed the "Teacher Perceptions regarding key competences questionnaire" (Méndez-Giménez, Sierra and Mañana, 2013). Results showed that the TC model has the potential to promote positive effects in regards to the development of key competences.

Bibliographic References

  • Acar, G. (2013). The Effect of Project-Based Learning on Students' Motivation. International Journal of Academic Research,5(2), 82-86. doi:10.7813/2075-4124.2013/5- 2/B.11
  • Araújo, R., Mesquita, I., y Hastie, P.A. (2014). Review of the status of learning in research on Sport Education: Future Research and Practice. Journal of Sports Science and Medicine 13, 846-858
  • Aronson, E. (1997). The jigsaw classroom: Building cooperation in the classroom. Scott Foresman& Company.
  • Baş, G. y Beyhan, Ö. (2010). Effects of multiple intelligences supported project-based learning on students’ achievement levels and attitudes towards English lesson. International Electronic Journal of Elementary Education,2(3), 365-386.
  • Blumenfeld, P., Soloway, A., Marx, R. W., Krajcik, J. S., Guzdial, M. yPalinscar, A. (1991). Motivating Project Based Learning: Sustaining the Doing, Supporting the Learning. EducationalPsychologist, 26(383), 369-398.doi.org/10.1080/00461520.1991.9653139
  • Calderón, A., Martínez de Ojeda, D., y Méndez-Giménez, A. (2013). Formación permanente y percepción del profesorado sobre el desarrollo de las competencias básicas con el modelo de Educación Deportiva. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 23, 33-38.
  • Calderón, A., y Martínez de Ojeda, D. (2014). La formación permanente del profesorado de educación física. Propuesta de enseñanza del modelo de Educación Deportiva. Revista de Educación, 363, 128-153.
  • Cano, E. (2008). La evaluación por competencias en la educación superior. Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado,12(3), 11.
  • Capar, G., y Tarim, K. (2015). Efficacy of the cooperative learning method on mathematics achievement and attitude: A meta-analysis research. Educational Sciences: Theory& Practice,2, 553-559.
  • Casanova, P. y Pérez, A. (2010). La programación de las competencias básicas en colegios de infantil y primaria. Una propuesta de secuenciación por ciclos. Madrid: CEP.
  • Casey, A., y Goodyear, V. A. (2015). Can cooperative learning achieve the four learning outcomes of physical education? A review of literature. Quest,67(1), 56-72.doi.org/10.1080/00336297.2014.984733.
  • Çiftçi, S. (2006). Sosyalbilgileröğretimindeprojetabanlıöğrenmeninöğrencilerinakademik risk alma düzeylerine, problem çözmebecerilerine, erişilerinekalıcılığavetutumlarınaetkisi. YayımlanmamışDoktoraTezi, SelçukÜniversitesiSosyalBilimlerEnstitüsü, Konya.
  • Dyson, B., Griffin, L. y Hastie, P. (2004). Sport Education, Tactical Games, andCooperative Learning: theoretical and pedagogical considerations, Quest, 56, 226-240.doi.org/10.1080/00336297.2004.10491823.
  • Escamilla, A. (2008). Las competencias básicas: Claves y Propuestas para su desarrollo en los centros. Barcelona: Grao.
  • Hambleton, R. K. (1996). Adaptación de tests para su uso en diferentes idiomas y culturas: fuentes de error, posibles soluciones y directrices prácticas. En J. Muñiz (Ed.), Psicometría (pp. 207-238). Madrid: Universitas.
  • Hastie, P.A., Martínez de Ojeda, D., y Calderón, A. (2011). A review of research on Sport Education: 2004 to the present. Physical Education & Sport Pedagogy, 16(2), 103-132. doi.org/10.1080/17408989.2010.535202.
  • Johnson, D. W., y Johnson, R. (1999). Learning together and alone: Cooperative, competitive, and individualistic learning (5ªed.). Boston: Allyn & Bacon.
  • Johnson, D.W., Johnson, R.T., y Jonhson-Holubec, E. (1994). Cooperative Learning in the classroom. Alexandria, VA: ASCD Publications.
  • Johnson, D. W., Johnson, R. T., y Stanne, M. B. (2000). Cooperative learning methods: A meta-analysis.
  • Jones, B. F., Rasmussen, C. M., y Moffitt, M. C. (1997). Real-life problem solving: A collaborative approach to interdisciplinary learning. Washington, DC: American Psychological Association.doi.org/10.1037/10266-000.
  • Joyce, B. y Weil, M. (1980). Models of teaching (2ªed.). Englewoods Ce Hall.
  • Kagan, S. (1994). Cooperative Learning. San Clemente, CA: Kagan
  • Kinchin, G. D. y Hastie, P. (2009). Parlez-vous du français? Using Sport Education within the classroom setting. PE Matters, 4(4), 35-39.
  • Kirk, D. (2013). Educational value and model-based practice in Physical Education.Educational Philosophy and Theory, 45(9), 973-986. doi.org/10.1080/00131857.2013.785352.
  • Martínez de Ojeda, D., Calderón, A., y Campos, A. (2012). Percepción de aprendizaje y satisfacción en una unidad didáctica integrada mediante el modelo de Educación Deportiva. Cultura, Ciencia, y Deporte, 21, 163-172
  • Martínez de Ojeda, D., Calderón, A., y Campos, A. (2015). El modelo de Educación Deportiva y la enseñanza de las lenguas extranjeras: una experiencia en Educación Primaria. Revista Internacional de Deportes Colectivos 24, 22-35.
  • Méndez-Alonso, D., Méndez-Giménez, A., y Fernández-Río, F.J. (2015). Análisis y valoración del proceso de incorporación de las Competencias Básicas en Educación Primaria.Revista de Investigación Educativa,33(1), 233-246.doi.org/10.6018/rie.33.1.183841.
  • Méndez-Giménez, A., Sierra-Arizmendiarrieta, B., y Mañana, J. M. (2013). Percepciones y creencias de los docentes de Primaria del Principado de Asturias sobre las competencias básicas.Revista de Educación, 362, 737-761.
  • Méndez-Giménez, A., Sierra, B., y Mañana, J. (2013). Percepciones y creencias de los docentes de Primaria del Principado de Asturias sobre las competencias básicas.Revista de Educación, 362, 737-761.
  • Mingorance, C. y Calvo, A. (2013). Los resultados de los estudiantes en un proceso de evaluación con metodologías distintas. Revista de investigación educativa, 31(1), 275-293.
  • Mosston, M. y Ashworth, S. (2002). Teachingphysicaleducation (5ªed). San Francisco: B. Cummings.
  • Moya, J. y Luengo, F. (2011). Teoría y práctica de las Competencias Básicas. Barcelona: Grao.
  • Ortiz, D. C., Andreu, M. A., Isern, M. F., y Pérez, E. G. (2014). Metodologías docentes. Motivación y aprendizaje percibidos por los estudiantes universitarios. Educar, 50(2), 427-441.
  • Penney, D. y Quill, M. (2006). Sport Education and cross-curricular learning. En Penney, D, Clarke, G., Quill, M. y Kinchin, G. (Ed.), Sport Education in Physical Education. Research Based Practice. (p. 71-83). London y New York: Routledge.
  • Pièron, M. (2005). Research on teaching physical activities and sport: paradigms and selected results. Italian Journal of Sport Sciences, 12, 4-7.
  • Raga, L., y Martín, R. (2011). Convivir en la escuela. Una propuesta para su aprendizaje por competencias.Revista de Educación, 356, 531-555.
  • Rychen, D. S., ySalganik, L. H. (Eds.). (2003). Key competencies for a successful life and well-functioning society. Hogrefe Publishing.
  • Rink, J. (2005). Factors that influence learning. En J. Rink. Teaching Physical Education for learning (pp. 22-41). New York, NY: McGraw-Hill.
  • Salam, F., Mailok, R. Ubaidullah, N. y Ahmad, U. (2016). The effect of Project-Based Learning against students’ engagement. International Journal of Development Research, 6(2), 6891-6895.
  • Siedentop, D. (1994). Sport education: Quality PE through positive sport experiences. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Siedentop, D., Hastie, P. A. y van der Mars, H. (2004). Complete Guide to Sport Education. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Siedentop, D., Hastie, P. A. y van der Mars, H. (2011). Complete Guide to Sport Education (2nd edition). Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Slavin, R. E. (1980). Cooperative learning.Review of educational research,50(2), 315-342.doi.org/10.3102/00346543050002315.
  • Slavin, R. (1995). Cooperative learning. Massachusetts: Allyn & Bacon
  • Sylvester, A. (2007). An investigation of project-based learning and computer simulations to promote conceptual understanding in eighth grade mathematics. Unpublished doctoral dissertation. Kansas State University College of Education, Manhattan, Kansas.
  • Thomas, J. W. (2000). A review of research on project-based learning. California: The Autodesk Foundation.
  • Thomas, J. W., Mergendoller, J. R., y Michaelson, A. (1999). Project-based learning: A handbook for middle and high school teachers. Novato, CA: The Buck Institute for Education.
  • Wallhead, T., y O’Sullivan, M. (2005). Sport education: Physical education for the new millennium? Physical Education & Sport Pedagogy, 10(2), 181-210. doi: 10.1080/17408980500105098.
  • Yalçın, S. A., Turgut, Ü. and Büyükkasap, E. (2009). The effect of project based learning on science undergraduates’ learning of electricity, attitude towards physics and scientific process skills. International Online Journal of Educational Sciences, 1(1), 81-105.
  • Zabala, A, y Arnau, L. (2014). Métodos para la enseñanza de las competencias. Barcelona: Grao.