El cuento musical como recurso para trabajar la comprensión lectora en el aula

  1. Martínez Vázquez, Lucía 1
  2. Iñesta Mena, Eva María 1
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Revue:
Revista de educación de la Universidad de Granada

ISSN: 0214-0484

Année de publication: 2017

Número: 24

Pages: 65-80

Type: Article

Résumé

Reading comprehension is a complex process, whose teaching involves multiple factors, as highlighted by Psychology, Didactics of languages, and others disciplines. Nevertheless, theoretical frameworks need to be applied by means of innovative practices and resources. The aim of this work is to present an innovation implemented in 2016-2017 in the third year of primary school, in the frame of an action-research, with the objective of reinforcing the learning of reading. In order to cope whit the comprehension difficulties involved in attention and concentration abilities, a didactic intervention was designed with the musical tale as a resource. Different approaches to this sort of text, integrated in diverse activities, facilitated the learning of active listening of tales, expressing reading, and guided the attention of readers to metacognitive strategies. The experience allows better identify some difficulties in the reading process, and prove the usefulness of the musical tale, as a meaningful resource to support the teaching and learning of reading.

Références bibliographiques

  • Amo Sánchez-Fortún, J. M. (2004). Lectura significativa: de la literatura infantil a las habilidades metalingüísticas. En I. González (Dir.), Investigaciones sobre el inicio de la lectoescritura en edades tempranas. Madrid: MECD, 143-160
  • Arguedas, C. (2006). Cuentos musicales para los más pequeños. Actualidades Investigativas en Educación, 6(1), 1-22. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1960018
  • Carrillo, P. y Senís, J. (2005). ¿Nuevos lectores?, ¿nuevos tiempos?, Ocnos, 1, 19-23.
  • Consejo de Europa (2002). Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza y evaluación. Madrid: MECD.
  • Decreto 82/2014, de 28 de agosto, por el que se regula la ordenación y establece el currículo de la Educación primaria en el Principado de Asturias.
  • Ferreiro, E. y Teberosky, A. (1979). Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño. México: Siglo XXI.
  • Gutiérrez Quintana, E. (2008). Técnicas e instrumentos de observación de clases y su aplicación en el desarrollo de proyectos de investigación reflexiva en el aula y de autoevaluación del proceso docente. En S. Pastor Cesteros y S. Roca Marín (coord.). La evaluación en el aprendizaje y la enseñanza del español como lengua extranjera/segunda lengua: XVIII Congreso Internacional de la Asociación para la Enseñanza del Español como Lengua Extranjera (ASELE). Alicante: Universidad de Alicante, 336-342.
  • Muñoz, J.R. (2003). El cuento y la canción, Eufonía. Didáctica de la Música, 24, 59-69.
  • Núñez, P. (2004). El profesorado de ESO ante la lectura. Algunos datos y reflexiones. En Actas del VII Congreso Internacional de la Sociedad Española de Didáctica de la Lengua y la Literatura. A Coruña: Diputación Provincial, 411-422.
  • Núñez, P. (2016). La comprensión lectora: aspectos teóricos y didácticos. En J. Mata, P. Núñez y J. Rienda (Coords. y Eds.). Didáctica de la lengua y la literatura.Madrid: Pirámide, 97-130.
  • MECD (2016). Assessment and Analytical Framework: Science, Reading, Mathematic and Financial Literacy. Paris: OECD Publishing.
  • Palacios, F. (2006a). Cuento y música: un idilio permanente, Boletín Iberoamericano de Teatro para la Infancia y la Juventud, 7.
  • Palacios, F. (dir.) (2000). El sol borracho. Vitoria Gasteiz: AgrupArte Producciones.
  • Palacios, F. (dir.) (2002). El sastrecillo valiente. Vitoria Gasteiz: AgrupArte Producciones.
  • Palacios, F. (dir.) (2006b). Pedro y el lobo. Vitoria Gasteiz: AgrupArte Producciones.
  • Pascual, J. (2004). El desarrollo de actitudes hacia la lectura en educación infantil. En I. González (Dir.), Investigación sobre el inicio de la lectoescritura en edades tempranas. Madrid: MECD, 207-224.
  • Reyzábal, M.ª V. (2001). La comunicación oral y su didáctica. Madrid: La Muralla.
  • Romero, M.ª E. (2007). Los cuentos musicales en la Educación Primaria, Revista de Música Culta Filomusica, 82, 1-4.
  • Vicente, M. I. (2015). El cuento musical. Análisis de sus componentes textuales, musicales e ilustrados para el desarrollo de las competencias básicas en Educación Primaria, Profesorado. Revista de Curriculum y Formación de Profesorado, 19, (3), 398-418.