Taller de arte contemporáneo como herramienta de trabajo para educadores sociales con personas privadas de libertad

  1. Bermúdez Rey, María Teresa 1
  2. del Cura González, Yolanda 1
  1. 1 Escuela Universitaria de Educación Social P. Enrique de Ossó (EUPO)- Universidad de Oviedo
Journal:
Aula de encuentro: Revista de investigación y comunicación de experiencias educativas

ISSN: 1137-8778 2341-4847

Year of publication: 2013

Volume: 15

Issue: 1

Pages: 17-26

Type: Article

More publications in: Aula de encuentro: Revista de investigación y comunicación de experiencias educativas

Abstract

This article shows an experience carried out with people deprived of freedom from Villabona Penitentiary Centre (Asturias) and with last year students of the Social Education degree in Oviedo. Contemporary art was used as a bridge between both groups and as a tool for social integration. In January 2011 the students carried out several workshops based on the travelling exhibition “Passages. Travels through hyperspace”, a selection of works belonging to the Thyssen- Bornemisza Art Contemporary collection (T-B A21) at LABoral centre (Centre of Art and Industrial Design in Gijón). The experience had a great acceptance among the participants involved.

Bibliographic References

  • Ayuso, A. (2011). Visión crítica de la reeducación penitenciaria en España. Valencia: Nau llibres.
  • Bermúdez, M.T. y Del Cura, Y. (2011). El patrimonio cultural al alcance de todos. Iber, vol. nº 68, pp. 75-81.
  • Garrido, V. y Martínez, M. D. (1997). Educación social para delincuentes. Valencia: Tirant Lo Blanch.
  • Goffman, E. (1970). Internados. Buenos Aires: Amorrortu.
  • Trilla, J. (Coord.) (1997). Animación Sociocultural. Teorías, programas y ámbitos. Barcelona: Ariel.
  • Ventosa, V. (2006). Perspectivas actuales de la Animación Sociocultural. Cultura, tiempo libre y participación social. Madrid: CCS.