MOOCun nuevo escenario de enseñanza-aprendizaje de lenguas extranjeras

  1. Heinsch, Bárbara 1
  2. Rodríguez Pérez, María de las Nieves 1
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Journal:
@tic. revista d'innovació educativa

ISSN: 1989-3477

Year of publication: 2015

Issue Title: Competence assessment in Higher Education: Situation, experiences and didactic proposals

Issue: 14

Pages: 1-12

Type: Article

DOI: 10.7203/ATTIC.14.4315 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: @tic. revista d'innovació educativa

Abstract

This article falls within the scope of MOOC, especially oriented language acquisition. The objectives of this research are to shed light on the state of the current debate and on the possibility of a new way of learning foreign languages, evoke its strengths and weaknesses and analyze its methodological design. The most remarkable results of this research are the MOOC homogenizing tendency in the construction of knowledge which does not guarantee the full reception of its contents, the limited possibilities to reflect cultural diversity and the need to design new pedagogical approaches aimed at channeling the potential technology towards a greater personalization of learning.

Bibliographic References

  • Álvarez-Gayou, Juan Luis (2005). Cómo hacer investigación cualitativa. Fundamentos y metodología. México: Paidós.
  • ANECA (2014). Libros Blancos. Documentos y Publicaciones. http://goo.gl/J3zopo
  • Armstrong, Lloyd (2014). The Year of Ups and Downs for the MOOCs. Changing Higher Education.
  • Boundaries. Berlin: De Gruyter Open, 167-183. http://goo.gl/gDKwnK. Recuperado el 30 de enero de 2015
  • Cohen, Jacob (1968). Weighted Kappa: Nominal Scale Agreement Provision for Scaled Disagreement or Partial Credit. Psychological bulletin, 70 (4), pp. 213-220. http://doi.org/dpbw5f. Recuperado el 15 de enero de 2015
  • Comisión Europea (2014a). Encontrar MOOCs. Open Education Europa, http://goo.gl/uRPu86. Recuperado el 10 de febrero de 2015
  • Comisión Europea (2014b). European MOOCs Scoreboard. Open Education Europa. http://goo.gl/yBv2sV . Recuperado el 11 de febrero de 2015
  • Consejo de Europa (2002). Marco común europeo de referencia para las lenguas: enseñanza, aprendizaje y evaluación. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. http://goo.gl/uCjjdh
  • Consejo de Europa (2008). Libro Blanco sobre el Diálogo Intercultural. Estrasburgo-Madrid: Ministerio de Cultura y Deporte. http://goo.gl/2mqKk6
  • Coursera (2014). http://goo.gl/NUiFd. Recuperado el 15 de febrero de 2015
  • Daniel, John (2012).Making Sense of MOOCs: Musings in a Maze of Myth, Paradox and Possibility. http://goo.gl/dMZZJT. Recuperado el 28 de marzo de 2014
  • Downes, Stephen (2011). MOOC: The Massive Open Online Course in Theory and in Practice. http://goo.gl/nz0saR. Recuperado el 10 de marzo de 2014
  • http://goo.gl/SqwGWn Bárcena Madera, Elena; Martín-Monje,Elena (2014). Introduction. Language MOOCs: an Emerging Field. En Martín-Monje, Elena y Bárcena Madera, Elena (eds.), Language MOOCs: Providing learning, transcending Boundaries. Berlin: De Gruyter Open, pp.1-15. http://goo.gl/gDKwnK Recuperado el 30 de enero de 2015
  • Krause, Mariane (1995): La investigación cualitativa: un campo de posibilidades y desafíos. Revista Temas de Educación, 7, pp.19-40
  • Lewin, Tamar (2012). Instruction for Masses Knocks Down Campus Walls. The New York Times. http://goo.gl/PpZam. Recuperado el 20 de octubre de 2014
  • Luján-Mora, Sergio (2012). MOOC: Breve (muy breve) historia de los MOOCs. http://goo.gl/LqSUp2. Recuperado el 30 de abril de 2014.
  • Martín-Monje, Elena; Barcena, Elena & Read, Timothy (2014). La interacción entre compañeros y el feedback lingüístico en los coma de lenguas extranjeras. En Martín-Monje, Elena y Bárcena Madera, Elena (eds.), Language MOOCs: Providing learning, transcending
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, Secretaría General de Universidades (2013). Datos básicos del sistema universitario español. Curso 2013/2014. Subdirección General de Documentación y Publicaciones: Solana e hijos, AG., S.A.U. http://goo.gl/QZwsX7. Recuperado el 18 de abril de 2014.
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Instituto Nacional de Educación Educativo (2013). Boletín de educación educainee. http://goo.gl/hX3S6H. Recuperado el 20 de enero de 2015
  • MOOC list (2014a). Arabic MSA (WMA). http://goo.gl/y5tBKo. Recuperado el 30 de abril de 2014.
  • MOOC list (2014b). Polish (WMA). http://goo.gl/zsaQLR. Recuperado el 30 de abril de 2014.
  • MOOC list (2014c). Principles of Written English. http://goo.gl/le2Te5. Recuperado el 20 de enero de 2015
  • MOOEC (2014). Elementary English Course. http://goo.gl/fxAlvq. Recuperado el 30 de enero de 2015
  • Oliver, Miquel; Hernández-Leo, Davinia; Daza, Vanesa; Martín; Carles Albó, Laia (2014). MOOCs en España. Panorama actual de los Cursos Masivos Abiertos en Línea en las universidades españolas. Social Innovation in Education. Cuaderno Red de Cátedras Telefónica. Barcelona: Universitat Pompeu Fabra, pp.1-33. http://goo.gl/V3Bbfp. Recuperado el 20 de octubre de 2014.
  • OpenupEd (2014). Our framework. http://goo.gl/Xg1Sdp. Recuperado el 10 de febrero de 2015
  • Raposo-Rivas, Manuela; Martínez-Figueira, Esther; Sarmiento Campos, José Antonio (2015). Un estudio sobre los componentes pedagógicos de los cursos online masivos. Comunicar. Revista científica de educación 44, (XXII), pp. 27-35. DOI http://dx.doi.org/10.3916/C44-2015-03
  • Regalado, Antonio (2012). The Most Important Education Technology in 200 Years. MIT Technology Review 2 Nov. 2012. http://goo.gl/DFhvb. Recuperado el 28 de abril de 2014
  • Sánchez Acosta, Enrique; Escribano Otero, Juan José (2013). Posibles mejoras en las plataformas MOOC para superar el “abismo de incertidumbre”: Diseño web adaptativo y E-evaluación. Scopeo Informe, 2, pp.220-237. http://goo.gl/x647uE. Recuperado el 20 de enero de 2014
  • Siemens, George (2012a). MOOCs are really a platform. eLearnspace. http://goo.gl/DGjZy. Recuperado el 18 de marzo de 2014
  • Siemens, George (2012b). What is the theory that underpins our moocs? eLearnspace. http://goo.gl/KDyD9. Recuperado el 28 de abril de 2014
  • Siemens, George (2013). Neoliberalism and MOOCs: Amplifying nonsense. eLearnspace. http://goo.gl/D3wnAE. Recuperado el 05 de febrero de 2015
  • Sokolik, Maggie (2014). What constitutes an effective Lenguage MOOC? En Martín-Monje, Elena y Bárcena Madera, Elena (eds.), Language MOOCs: Providing learning, transcending Boundaries.Berlin: De Gruyter Open, pp.16-32. http://goo.gl/gDKwnK. Recuperado el 30 de enero de 2015
  • Stake, Robert (1998). Investigación con estudio de casos. Madrid: Ediciones Morata.
  • UNED (2002). Netiqueta. Instituto Universitario de Educación a Distancia (IUED). http://goo.gl/7XH0A. Recuperado el 22 de enero de 2015
  • Unión Europea (2014). Administración de la UE: personal, lenguas y sedes. Europa.eu. http://goo.gl/w4aGbj. Recuperado el 31 de octubre de 2014
  • Vázquez Cano, Esteban; Esteban y Méndez, Juan Manuel; Román, Pedro; López-Meneses, Eloy (2013). Diseño y desarrollo del modelo pedagógico de la plataforma educativa Quantum University Project. Campus Virtuales, 182, 01, (II), pp.54-63.
  • Vázquez-Cano, Esteban (2013). El videoartículo: nuevo formato de divulgación en revistas científicas y su integración en MOOCs. Comunicar, XXI. 41, pp.83-91. DOI: http://dx.doi.org/10.3916/C41-2013-08
  • Wirtschaftswoche (2012). Die meistgesprochenen Sprachen der Welt. Wirtschaftswoche 17 Abr. 2012. http://goo.gl/hZ71WX. Recuperado el 12 de abril de 2014
  • Zapata-Ros, Miguel (2013a). El diseño instruccional de los MOOCs y el de los nuevos cursos online abiertos personalizados (POOCs). http://goo.gl/hNxrr7. Recuperado el 11 de abril de 2014
  • Zapata-Ros, Miguel (2013b). MOOCs, una visión crítica y una alternativa complementaria: La individualización del aprendizaje y de la ayuda pedagógica. Campus Virtuales, 182, 01, (II), pp. 20-38.
  • Zapata-Ros, Miguel (2014). El punto de inflexión de los MOOCs https://www.academia.edu/5657602/El_punto_de_inflexi%C3%B3n_de_los_MOOCs._The_Inflection_Po int_of_MOOCs. Recuperado el 26 de abril de 2014