Aportaciones de un club de lectura escolar a la lectura por placer

  1. Álvarez Álvarez, Carmen 1
  2. Pascual Díez, Julián 2
  1. 1 Universidad de Cantabria
    info

    Universidad de Cantabria

    Santander, España

    ROR https://ror.org/046ffzj20

  2. 2 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Revue:
El profesional de la información

ISSN: 1386-6710 1699-2407

Année de publication: 2014

Titre de la publication: Big data y analítica digital

Volumen: 23

Número: 6

Pages: 625-632

Type: Article

DOI: 10.3145/EPI.2014.NOV.10 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: El profesional de la información

Résumé

Currently one of the main challenges in the work of promoting reading in schools is the cultivation of children�s enjoyment of reading. We present a unique case study in a school reading club in Spain that has managed to achieve that goal and has received a very positive assessment from participants. The reasons for its success mainly reside in four key areas: planning, dialogic reading, critical thinking and values education.

Références bibliographiques

  • Alzola, Nerea (2007). "Literatura infantil y educación ética: análisis de un libro". Revista de psicodidáctica, v. 12, n. 1, pp. 153-166. http://www.ehu.es/ojs/index.php/psicodidactica/article/view/215/211
  • Arana-Palacios, Jesús; Galindo-Lizaldre, Belén (2009). Leer y conversar. Una introducción a los clubes de lectura. Gijón: Trea. ISBN: 978 84 9704 449 3
  • Atwell, Nancie (2007). The reading zone: how to help kids become skilled, passionate, habitual, critical readers. Nueva York: Scholastic. ISBN: 978 0 439 92644 7 http://gec.kmu.edu.tw/~lc/ecorner/eBook/The%20Reading%20Zone.pdf
  • Baró, Mònica; Mañà, Teresa (2013). "Bibliotecas escolares: ¿un valor en alza?". El profesional de la información, v. 22, n. 2, pp. 106-112. http://bd.ub.edu/pub/mana/sites/bd.ub.edu.pub.mana/files/EPI,106-112.pdf http://dx.doi.org/10.3145/epi.2013.mar.02
  • Blum, Irene H.; Koskinen, Patricia S.; Bhartiya, Purnima; Hluboky, Sandra (2010). "Thinking and talking about books: using prompts to stimulate discussion". The reading teacher, v. 63, n. 6, pp. 495-499. http://dx.doi.org/10.1598/RT.63.6.6
  • Camps, Victoria (2011). El gobierno de las emociones. Barcelona: Herder. ISBN: 978 8 42542 744 2
  • Carreño, Óscar (2012). Clubes de lectura. Barcelona: editorial UOC, colección El profesional de la información, n. 11. ISBN: 978 84 9029 238 9
  • Cassany, Daniel (2008). "Llegir críticament, all llarg del currículum. Presentació". Temps d'educació, n. 34, pp. 7-10. http://www.publicacions.ub.edu/refs/indices/06977.pdf
  • Chambers, Aidan (2007). Dime. México: FCE. ISBN: 978 96 8168 4532
  • Fecho, Bob; Coombs, Dewan; McAuley, Sean (2012). "Reclaiming literacy classrooms through critical dialogue". Journal of adoslescent & adult literacy, v. 55, n. 6, pp. 476-482. http://dx.doi.org/10.1002/JAAL.00057
  • Fundación Germán Sánchez Ruipérez (2012). Ebook-18: Los lectores niños y jóvenes y los libros electrónicos. Peñaranda de Bracamonte: Centro de Desarrollo Sociocultural. http://www.territorioebook.com/recursos/vozelectores/menos18/informe-lectores-menos-18.pdf
  • Gómez-Hernández, José-Antonio (2013). "Unir educación y bibliotecas: la evolución de un reto permanente". El profesional de la información, v. 22, n. 2, pp. 101-105. http://www.elprofesionaldelainformacion.com/contenidos/2013/marzo/01.pdf http://dx.doi.org/10.3145/epi.2013.mar.01
  • Gill, T. Grandon (2011). Book informing with the case method. Londres: Informing Science Press. ISBN: 978 1 932886 44 3 http://grandon.com/publications/CaseMethod.pdf
  • Gritter, Kristine (2011). "Promoting lively literature discussion". The reading teacher, v. 64, n. 6, pp. 445-449. https://crmsliteracy.wikispaces.com/file/view/Promoting+Lively+Literacy+Discussion.pdf http://dx.doi.org/10.1598/RT.64.6.7
  • Jiménez-Fernández, Concepción; Cremades-García, Raúl (2013). Bibliotecas escolares. Barcelona: EPI-UOC, n. 22. ISBN: 978 84 029 886 2
  • Manso-Rodríguez, Ramón-Alberto (2012). "Bibliotecas: fomento de la lectura y redes sociales: convirtamos amigos en lectores". El profesional de la información, v. 21, n. 4, pp. 401-405. http://eprints.rclis.org/17310/1/401-405.pdf http://dx.doi.org/10.3145/epi.2012.jul.12
  • Mata, Juan (2008). Animación a la lectura. Hacer de la lectura una práctica feliz, trascendente y deseable. Barcelona: Graó. ISBN 978 84 7 827681 3
  • Olson, David (2009). "Education and literacy". Infancia y aprendizaje, v. 32, n. 2, pp. 141-151. http://dx.doi.org/10.1174/021037009788001824
  • Patte, Geneviève (2008). Déjenlos leer. Los niños y las bibliotecas. México: FCE. ISBN: 978 96 81676698
  • Robinson, Andrew (2011). "Thinking better, whatever one thinks: Dialogue, monologue and critical literacy in education". Critical literacy: Theories and practices, v. 6, n. 1, pp. 21-35. http://goo.gl/Z344Oz
  • Reznitskaya, Alina (2012). "Dialogic teaching. Rethinking language use during literature discussions". The reading teacher, v. 65, n. 7, pp. 446-456. http://www.montclair.edu/profilepages/media/370/user/2012-Dialogic-Teaching-RT.pdf http://dx.doi.org/10.1002/TRTR.01066
  • Stake, Robert E. (2005). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata. ISBN: 978 84 7112 422 7
  • Whitehead, Jack (2009). "Generating living theory and understanding in action research studies". Action research, v. 7, n. 1, pp. 85-99. http://www.actionresearch.net/writings/jack/jwartheory0309.pdf http://dx.doi.org/10.1177/1476750308099599
  • Zayas, Felipe (2011). La educación literaria. Cuatro secuencias didácticas. Barcelona: Octaedro. ISBN: 978 84 9921 329 3