Creencias y representaciones de los profesores de lenguas extranjeras sobre la influencia de los factores motivacionales y emocionales en los alumnos y en las alumnas

  1. Rodríguez Pérez, María de las Nieves
Revista:
Porta Linguarum: revista internacional de didáctica de las lenguas extranjeras

ISSN: 1697-7467

Ano de publicación: 2014

Número: 21

Páxinas: 183-198

Tipo: Artigo

DOI: 10.30827/DIGIBUG.30490 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Porta Linguarum: revista internacional de didáctica de las lenguas extranjeras

Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable

Resumo

In the classroom context we find students with active implication on learning a language for whom the acquisition of another language-culture may be a gratifying experience. On the contrary, others show disinterest and difficulties. The enthusiasm of some and the disenchantment of others is usually explained as the motivational-emotional factors generated by learning a new language. Our question is whether such factors also influence the two student-groups in a different way. The aim of this study is to bring forward the opinions FL teachers have. The results shown belong to a survey performed on FL teachers who belong to different educational stages.

Referencias bibliográficas

  • Alonso Tapia, J. (2005). Motivar en la escuela, motivar en la familia. Madrid: Morata. Arnold, J. (2000). La dimensión afectiva en el aprendizaje de idiomas. Madrid: Cambridge University Press.
  • Arnold J. y Brown, D. (2000). “Mapa del Terreno”, en Arnold J. La dimensión afectiva en el aprendizaje de idiomas. Madrid: Cambridge University Press, 19-41.
  • Bernaus, M. (ed.) (2001). Didáctica de las lenguas extranjeras en la educación Segundaria Obligatoria. Madrid: Síntesis educación.
  • Bolívar, A., Domingo, J. and Fernández M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. Madrid: La Muralla.
  • Burstall, C. (1975). “Primary French in Ihe balance”, in Educalional Research, 17, 193-198.
  • Campbell, C. M. (1999). “Language anxiety in men and women: Dealing with gender difference in the language classroom”, in YOUNG, D. J. (Ed.), Affect in foreign language and second language learning: a practical guide to creating a low-anxiety classroom atmosphere. Boston: McGraw Hill, 19-41.
  • Campbell, C. M. y Shaw, V. (1994). “Language anxiety and gender differences in adult second language learners: Exploring the relationship”, in Klee, C. (ed.), Faces in a crowd: The individual learner in multisection courses. Boston: Heinle & Heinle.
  • Dörnyei, Z. (2009). “Individual Differences: Interplay of Learner Characteristics and Learning Environment”, in Language Learning, 59: 230-248.
  • Entwistle, N. J. and Wilson, J. D. (1977). Degrees of Excellence: the Academic Achievement Game. Londres: Hodder and stoughton.
  • Eysenck, H. J. and Wilson G. D. (1981). Psicología del sexo. Barcelona: Herder.
  • Gardner, R. C. and Lambert W. E. (1972). Attitudes and Motivation in Second-Language Learning. Rowley: Newbury House Publishers.
  • Goleman, D. (2000). Inteligencia emocional. Barcelona: Kairós.
  • Guirora, A., Brannon, R. and Dull, C. (1972). “Empathy and Second Language Learning”, in Language Learning 22, 111-130.
  • Krashen, S. (1985). The Input Hypothesis: Issues and Implications. Nueva York: Longman.
  • Krech, D., Crutchfield, R. S., and Ballachey, E. L. (1962). Individual in society. A Textbook of Social Psychology. New York: McGraw-Hill Book Company.
  • Ledoux, J. (1999). El cerebro emocional. Barcelona: Planeta.
  • Lecompte, M. (2000): “Analyzing Qualitative data”, in Theory Into Practice, 39 (3), 146-154.
  • Lieblich A., Tuval-Mashiach, R. and Zilbert, T. (1998). Narrative research. Reading, analysis, and interpretation Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Marcos-Llinás, M. (2007). “Variables afectivas en la clase de lenguas extranjeras”, en Interlingüística, 17, 676-678.
  • Miller, C.D., Finkey, J., and Mckinley, D.L. (1990). “Learning approaches and motives: male and female differences and implications for learning assistance programs”, in Journal of College Student Development, 31(2), 147-154.
  • Muñoz, C. (2002). Aprender idiomas. Barcelona: Paidós.
  • Muñoz Justicia, J. (2005). Análisis cualitativo de datos textuales con Atlas.ti 5, versión 3.03 Disponible en http://www.fcp.uncu.edu.ar/upload/Atlas5_manual.pdf. [Consulta: 17 de abril de 2006].
  • Otal, J. L., Artigas, A and Alargón, J. (1992). “Análisis de la motivación y técnicas de aprendizaje de inglés de los estudiantes de enseñanza media de Zaragoza”, en Actas del VIII Congreso Nacional de Lingüística Aplicada, 545-570.
  • Oxford, R. and Sherin, J. (1994). “Language Learning Motivation: Expanding the Theoretical Framework”, in The Modern Language Journal, 78, 12-28.
  • Pavlenko, A. (2002). “Bilingualism and Emotions”, in Multilingua, 21, 45-78.
  • Prada, E. De and Fernández, M. V. (1998). “Actitud, motivación y percepción del aprendizaje según el sexo en el estudio del inglés con multimedia”, en Mayobre P. y Caruncho, C. (Coord.), Novos dereitos: Igualdade, diversidade e disidencia. Santiago: Tórculo Artes Gráficas, 275-290.
  • Prada, E. De. (1993). Aspectos psicolingüísticos del aprendizaje de una lengua extranjera. Universidad de Santiago de Compostela: Servicio de Publicaciones e Intercambio Científico.
  • Ray Crozier, W. (2001). Diferencias individuales en el aprendizaje. Personalidad y rendimiento escolar. Madrid: Nancea.
  • Rubio Alcalá, F. D. (2004). La ansiedad en el aprendizaje de idiomas. Huelva: Universidad de Huelva.
  • Solsky, B. (1989). Sociolinguistics. Oxford: Oxford University Press.
  • Stewart-Strobelt, J. and Huabin CH. (2003). “Motivations and Attitudes Affecting High School Students´ Choice of Foreign Language”, in Adolescente, 38 (149), 161-170.
  • Tannen, D. (1994). Gender and Discourse. New York: Oxford University Press.
  • Trujillo Sáez, F. (2005). “Entorno a la interculturalidad: reflexiones sobre cultura y comunicación para la didáctica de la lengua”, en Porta Linguarum, 4, 23-39.
  • Wazel, G. (ed.) (2001). Interkulturelle Kommunikation in Wirtschaft und Fremdsprachenunterricht. Frankfurt am Main: Peter Lang.
  • Williams, M. and Burden, R. L. (1999). Psicología para profesores de idiomas. Enfoque del constructivismo social. Madrid: Cambridge University Press.