Signos de Latinoamérica en la música pop española

  1. Ogas Jofré, Julio
Journal:
Dedica. Revista de Educação e Humanidades

ISSN: 2182-018X 2182-0171

Year of publication: 2013

Issue: 4

Pages: 221-238

Type: Article

DOI: 10.30827/DREH.V0I4.7057 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Dedica. Revista de Educação e Humanidades

Abstract

Abstract: Within Spanish pop music we find an interesting picture of the perception and acceptance of the Latin-American "other" on the part of Spanish youth. Musical manifestations, whether they are on disc or on video, offer a wide spectrum of dialogues among young people on the both sides of the Atlantic. Beyond the commercial motivations underlying the Hispanic and Latin music markets, inviting high school students to reflect on these forms of representing and/or accepting the "Latin American other" is a valuable exercise in introducing and reinforcing their perception of the multicultural society in which they live, and in nurturing their appreciation of how messages are codified in commercial music. To this end we present a didactic approach in which we shall make use of musical semiotics, based on the work of authors such as Tagg, Tatit, Klein, and Monelle, as a tool which will enable us to address the analysis of musical expression as a phenomenon of sound that is inescapably cultural. This kind of approach also opens the door to the study and understanding of technical aspects of music that might otherwise be particularly theoretical.

Bibliographic References

  • Abad Morales, L. A. (2003). Mito e industria cultural. Valencia: Institució Alfons el Magnànim.
  • Fiske, J. (1991). Television Culture. Londres: Routledge.
  • Eco, U. (1990). Los límites de la interpretación. Barcelona: Lumen.
  • Fraser, P. (2010). Teaching music video. Londres: BFI.
  • García Canclini, N. (1995). Consumidores y ciudadanos. Conflictos multiculturales de la globalización. México D.F.: Grijalbo.
  • Gertrudix, M. (2009). La música como objeto cultural de red. Actas nº A1: SIC: Imágenes y Cultura en los Medios de Comunicación, 15-24. Madrid: Icono 14.
  • Meyer, L. (2000). El estilo en la música: Teoría musical, historia e ideología. Madrid: Pirámide.
  • Monelle, R. (2000). The Sense of Music. Princenton: Princenton University Press.
  • Narotzky, S. (1995). Mujer, mujeres, género: una aproximación crítica al estudio de las mujeres en las Ciencias Sociales. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
  • Morduchowicz, R. (2001). A mí la tele me enseña muchas cosas. Buenos Aires: Paidós.
  • Nash, M. (2001). Multiculturalismos y género: perspectivas interdisciplinarias. Barcelona: Bellaterra.
  • Sedeño, A. (2002). Música e imagen en el aula. Revista Comunicar 18 (2002) 137-142.
  • Straasburger, V. C. (1995). Adolescents and the media. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Tagg, Ph. (1990). ‘Arizona Drains’; Hearing The Detectives. Disponible en: http://www.tagg.org/zmisc/HearDetect.html. Consultada el 17/03/2012.
  • Tagg P.; Clarida B. (2003). Ten little title tunes. Towards a musicology of the mass media. New York & Montreal: The Mass Media Musicologists’ Press.
  • Tarasti, E. (2004). ¿Es la música un signo? Los últimos diez años de la investigación musical, Jesús Martín Galán, Carlos Villar Taboada (eds.). Valladolid: Universidad de Valladolid.
  • Tarasti, E. (2000). Existential Semiotics. Bloomington: Indiana University Press.
  • Tatit, L. (2003). Elementos para a análise da canção popular. Cadernos de Semiótica aplicada, 1, 2 (2003). Disponible en: http://www.fclar.unesp.br/pesq/grupos/CASA-home.html. Consultada el 22/11/2011.
  • Vera-Sánchez, M. (2009). Televisión, estética y video clip: la música popular hecha imagen. Palabra Clave, 12, 2 (2009), 245-265. Colombia: Universidad de La Sabana.
  • Vernallis, C. (2004). Context, Experiencing Music Video: Aes the tics and Cultural. New York: Columbia University Press.