Identidad e interculturalidad en el cancionero infantil propuesto por la poetisa argentina María Elena Walsh (1930-2011)

  1. González Barroso, Mirta Marcela
Journal:
Dedica. Revista de Educação e Humanidades

ISSN: 2182-018X 2182-0171

Year of publication: 2013

Issue: 4

Pages: 199-219

Type: Article

DOI: 10.30827/DREH.V0I4.7056 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Dedica. Revista de Educação e Humanidades

Sustainable development goals

Abstract

The children's songs of the poet and singer María Elena Walsh (Argentina 1930-2011) are a milestone in the repertoire of the Spanish song in Argentina and Latin America. With simple metaphors and original melodies she dared to approach and incorporate the concept of cultural identity into children´s songs, and songs for students, who make up an especially sensitive sector of the population, in the decade of the seventies. Until then the themes of children's or student´s songs, which had always interested Argentinian musicians since the end of the XIXth century, were based on poetry which celebrated flora, fauna, customs and inhabitants, amongst other things, in Argentina, with music related to national folklore and popular tradition, all of which was aimed at provoking a feeling of belonging to the homeland. Maria Elena Walsh belongs to the generation which aimed to renew the traditional view of children's songs. She incorporates the vision of Panamerica like Guillermo Graetzer (1914-1993) or Violeta Hemsy de Gainza, both pedagogues, did before her. These songs were released by Pro-Music de Rosario and continued by outstanding authors such as Sivia Malbran (Argentina) or Susana Bosch (Uruguay). This paper studies the text and the cultural context which M.E. Walsh expresses in her songs when social and political changes were happening at the end of the XXth and the beginning of the XXIst centuries.

Bibliographic References

  • Alfaguara (2008). Contratapa de Canciones para mirar. Buenos Aires: Colección AlfaWalsh.
  • Caligaris, H. (2000). María Elena Walsh. Por todo y a pesar de todo”, Suplemento Dominical. La Nación. Disponible en: http://www.lanacion.com.ar/213210-maria-elena-walsh-br-por-todo-y-apesar-de-todo. Consultada el 4/4/2012.
  • Consejo Nacional de Educación (1940). Antología folclórica argentina, para escuelas primarias. Buenos Aires: Biblioteca virtual del Bicentenario.
  • Fernández Calvo, Diana (2006). Cancionero infantil inédito de Carlos Vega: método de lecto-escritura musical (vol. I). Reconstrucción a partir del boceto del autor y de fuentes biblio-hemerográficas. Revista del Instituto de Investigación Musicológica “Carlos Vega”, XX, 20 (2006) 129- 173.
  • Dujovne Ortiz, A. (1982). María Elena Walsh. Colección Los juglares. Madrid: Ediciones Júcar.
  • Gainza, V.; Graetzer, G. (1963). Canten Señores Cantores. Tomo I. Buenos Aires: Ricordi.
  • Gainza, V.; Graetzer, G. (1967). Canten Señores Cantores de América. Tomo II. Buenos Aires: Ricordi.
  • Gómez-Martínez, J. L. (s. f.). Repertorio de Ensayistas y Filósofos. Proyecto ensayo Hispánico. Universidad de Georgia. Disponible en: http://www.ensayistas.org/filosofos/argentina/walsh/. Consultada el 10/2/2012.
  • González Barroso, M. (2011a). Formación de la “identidad nacional” a través de las canciones escolares argentinas desde 1880 a 1980: una preocupación inmanente. Actas del Cuarto Congreso Internacional sobre Historia y Ciencias Sociales, 12 pp. Eumednet.net Universidad de Málaga.
  • González Barroso, M. (2011b). La canción de cámara argentina en torno al primer centenario de la independencia rioplatense, 1910-1920: identidades superpuestas. Musiker, 18 (2011) 521-547.
  • González Lanuza, E. (1948). Reseña de Otoño Imperdonable de María Elena Walsh. Revista Sur (1948) 102-105.
  • Guerreiro, L. (2005). En el país de María Elena. La Nación, Domingo 31 de julio (2005).
  • Itzcovich, S. (1992). María Elena Walsh. Buenos Aires: Quirquincho Papeles de Biblioteca.
  • Lattes, A. E.; Recchini de Lattes, Z. (1994). International migration in Latin America: patterns, determinants and policies. En M. Macura; D. Coleman (Eds.), International migration: regional process and responses, 109-126. New York: United Nations, Economic studies, 7.
  • Lennard, P. (2008). Vida mía. Entrevista a María Elena Walsh. Diario Página 12, 3 de noviembre (2008).
  • Luraschi, I. A.; Sibbald, K. (1993). María Elena Walsh o "el desafío de la limitación". Buenos Aires: Sudamericana.
  • Martínez, E. (2011). María Elena Walsh. La vida es muy triste sin diccionarios, Ñ, Revista de Cultura, El Clarín, 10/01/2011. Disponible en http://www.revistaenie.clarin.com/literatura/Maria-Elena-Walsh-tristediccionarios_0_406159558.html Consultada el 20/1/2012.
  • Origgi de Monge, A. (2004). Textura del disparate. Buenos Aires: Lugar Editorial.
  • Origgi de Monge, A. (2000). El placer de crear, con integridad. Fue revolucionario pensar que la poesía no debía tener contenido didáctico: entrevista con M. E. Walsh. Imaginaria, Revista de Literatura infantil y juvenil, 19. Disponible en: http://www.imaginaria.com.ar/01/9/walsh1.htm. Consultada en 23/2/2000.
  • Peña Muñoz, M. (s. f.). María Elena Walsh: recuerdos de una visita a Chile. Cuatrogatos libros para niños y jóvenes. Disponible en http://www.cuatrogatos.org/dossierwalshpenamunoz.html Consultada el 23/3/2012.
  • Pujol, S. (2002). La década rebelde: los años 60 en la Argentina. Buenos Aires: Emecé editores.
  • Pujol, S. (1993). Como la cigarra. Biografía de María Elena Walsh. Buenos Aires: Beas Ediciones.
  • Rodríguez, A. O. (1989). Transgresión y poética del absurdo en María Elena Walsh. En julio como en enero, 9, noviembre (1989) 68- 80. Consultada el 23/3/2012. Disponible en: http://anatarambana.blogspot.com.es/2011/01/maria-elena-walsh-o-eldiscreto-encanto.html
  • Seibel, B. (2011). La obra perdida de María Elena Walsh. Ñ Revista de Cultura de El Clarín 24/02/11. Consultada el 6/4/2012. Disponible en: http://www.revistaenie.clarin.com/escenarios/teatro/El_rey_bomboLa_reina_bombilla_0_433156885.html
  • VV.AA. (1997). Cantamos a María Elena Walsh. Música de María Elena Walsh. Temas de María Elena Walsh, MEW y Palito Ortega y MEW y Chico Novarro. Sony.
  • Walsh, M. E. (2008). Canciones para mirar. Buenos Aires: Alfaguara. Walsh, M. E. (1994). Escribir en la Argentina. Hispamérica (1994) 55-60.
  • Walsh, M. E. (1994). Las canciones. Buenos Aires: Seix Barral.
  • Walsh, M. E. (1993). Desventuras en el País Jardín-de-Infantes. Buenos Aires: Sudamericana.