La recepción de balón en niños con edades comprendidas entre los 3 y los 12 años

  1. Jorge Luis Fernández Losa
  2. José Antonio Cecchini Estrada
  3. Miguel Pallasá Manteca
Aldizkaria:
Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte

ISSN: 1577-0354

Argitalpen urtea: 2013

Alea: 13

Zenbakia: 50

Orrialdeak: 279-294

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte

Laburpena

The main goal of this study is to analyze the static reception of the ball in boys and girls between the ages of three and twelve. We designed a stages model that we termed VCAP. The sample was composed by 365 students (184 boys, and 181 girls) from an Elementary and Junior High School. This model allows the classification of the participants into levels of ability and it helps understand the operative processes. It can also be observed the leves of ability in each of these stages, the extent to which they predict the following phase and its consistency with the children�s developmental processes. Differences were observed in relation to the gender and the age of the participants. At the end we discuss the results and propose new lines of investigation.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Alderson, G. J. K. (1974). The development of motion prediction ability in the context of sport skills. Unpublished doctoral dissertation, University of Leeds, England.
  • Angelahopoulos, Davids, Bennett, Tsorbatzoudis y Grouis (2005); Anochin, P.K. (1967): Das funktionelle system als Grundlage der physiologischen Architektur des Verhaltensaktes. Jena: VEB Gustav Fischer Verlag.
  • Batalla, A. (2000). Habilidades motrices. Barcelona: Inde.
  • Bennett, S., van der Kamp, J., Savelsbergh, G. J. P., y Davids, K. (2000). Discriminating the role of binocular information in the timing of a onehanded catch: The effects of telestereoscopic viewing and ball size. Experimental Brain Research, 135, 341–347.
  • Bernstein, N.A. (1966). Perfiles de la Fisiología de los Movimientos y la Fisiología de la Actividad. Moscú: Meditsina.
  • Bernstein, N.A. (1967). La coordinación y regulación de los movimientos. Oxford: Pergamon Press.
  • Blázquez, D. Y Ortega, E. (1984). La actividad motriz en el niño de 6 a 8 años. Madrid: Cincel.
  • Byrne, B.M. (2001). Structural equation modeling with Amos: Basic concepts, applications, and programming. Mahwah, Nueva Jersey: Erlbaum
  • Bruner, J. (1991). Actos de significado. Madrid: Alianza Editorial.
  • Caljouw, S. R., van der Kamp, J., y Savelsbergh, G. J. P. (2006). The impact of task-constraints on the planning and control of interceptive hitting movements. Neuroscience Letters, 392, 84–89.
  • Cecchini, J.A. (1993). Cibernética de la educación física. Oviedo: Ferrería
  • Cecchini, J.A. (1998). Fundamentos teóricos de la educación física. Universidad de Oviedo: Vicerrectorado de Extensión Universitaria.
  • Cecchini, J.A., Fernández-Losa, J. (1993). Educación Física de base. Oviedo: Ferrería.
  • Cecchini, J. A., González, C., Méndez-Giménez, A. Fernández-Río, J. (2011). Achievement goals, social goals, and motivational regulations in physical education settings. Psicothema, 23, 1, 55-57
  • Cecchini, J. A., González, C., Méndez-Giménez, A. Fernández-Río, J., Contreras, O., y Romero, S. (2008). Metas sociales y de logro, persistencia-esfuerzo e intenciones de práctica deportiva en el alumnado de educación física. Psicothema, 20, 2, 260-265.
  • Contreras, O. R. (1998). Didáctica de la Educación Física. Un enfoque constructivista. Barcelona: Inde.
  • Cratty, B (1982). El desarrollo perceptivo y motor en los niños. Barcelona: Paidós.
  • Davids, K., Bennett, S., Handford, C., y Jones, B. (1999). Acquiring coordination in self-paced, extrinsic timing tasks: A constraints-led perspective. International Journal of Sport Psychology, 30, 437–461.
  • Dominguez La Rosa, P. y Espeso Gaite, E. (2002). El conocimiento metacognitivo y su influencia en el aprendizaje motor. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, vol. 2 (4) pp. 59-68
  • Feigelman S. (2007). The preschool years. In: Kliegman RM, Behrman RE, Jenson HB, Stanton BF, eds. Nelson Textbook of Pediatrics. 18th ed. Philadelphia, Pa: Saunders Elsevier; 2007: chap 10.
  • Fernández, E., Gardoqui, M. L. y Sánchez, F. (2007). Evaluación de las habilidades motrices básicas Barcelona: Inde.
  • Gómez, M. (2004). Problemas evolutivos de coordinación motriz y percepción de competencia en el alumnado de primero de ESO en la clase de educación física. Tesis doctoral inédita. Universidad Complutense de Madrid,
  • Henderson, S., y Henderson, L. (2002). Toward an understanding of developmental coordination disorder. Adapted Physical Activity Quarterly, 19(1), 12-31. Hulme, C., Smart, A., Moran, G. y McKinlay, I. (1984). Visual, kinaesthetic and cross-modal judgements of length by clumsy children: a comparison with young normal children. Child: Care, Health and Development. 10, 2, 117–125.
  • Le Boulch, J. (1986). La educación psicomotriz en la escuela primaria: la psicokinética en la edad escolar. Buenos Aires: Paidós.
  • Magill, R. A. (2004). Motor learning and control: Concepts and applications (7th ed.). New York: McGraw-Hill.
  • Mata, E., Ruiz, L.M., y Moreno, B. (2005). Relationship between motor competence, body fat and aerobic fitness in Spanish children of 11 to 12 years. AIESEP World Congress: active lifestyles, the impact of education and sport. Lisbon: UTI.
  • Mazyn, L. I. N., Lenoir, M., Montagne, G., y Savelsbergh, G. J. P. (2004). The contribution of stereo vision to one-handed catching. Experimental Brain Research, 157, 383–390.
  • Mazyn, L. I. N., Lenoir, M., Montagne, G., y Savelsbergh, G. J. P. (2007). Spatial and Temporal Adaptations That Accompany Increasing Catching Performance During Learning. Journal of Motor Behavior, 2007, Vol. 39, No. 6, 491–502
  • Meinel, K. y Schnabel, G. (1987): Teoría del movimiento. Síntesis de una teoría de la motricidad deportiva bajo el aspecto pedagógico, Buenos Aires: Stadium.
  • Ntoumanis, N. (2001). A self-determination approach to the understanding of motivation in physical education. Brit J Educ Psychol 71: 225-242.
  • Olson, C.L. (1979). Practical considerations in choosing a MANOVA Test Statistic: A rejoinder to Stevens. Psychological Bulletin, 86, 1350-1352.
  • Parker, H.y Larkin, D. (2003). Children´s co-ordinatio and developmental movement difficulty. En G. savelsberg, K. davids, J. vander Kamp y S. Bennet (Eds.), Development of movement co-ordination in children´s (pp.107-132). London: Routledge.
  • Ruiz, L.M. (1987). Desarrollo motor y actividades físicas. Madrid: Gymnos.
  • Ruiz, L.M. (1994). Deporte y Aprendizaje, procesos de adquisición y desarrollo de habilidades. Aprendizaje Visor.
  • Ruiz, L.M. (2005). Moverse con dificultad en la escuela. Sevilla: Wanceulen.
  • Ruiz, L.M., Gaupera, J.L., Gutiérrez, M. y Mayoral, A. (1977). Problemas de coordinación y resignación aprendida en educación física escolar. Madrid: CIDE. Ministerio de Educación.
  • Ruiz, L.M. y Graupera Sanz, J.L. (2003). Competencia motriz y género entre escolares españoles. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte vol. 3 (10) pp. 101-111
  • Ruiz, L.M., Mata, E. y Moreno, J.A. (2007). Los problemas evolutivos de coordinación motriz y su tratamiento en la edad escolar: estado de la cuestión. Motricidad. European journal of Human Movement, 18, 1-17.
  • Rushton, S. K., y Wann, J. P. (1999). Weighted combination of size and disparity: A computational model for timing a ball catch. Nature Neuroscience, 2, 186–190.
  • Sanchez Bañuelos, F. (1984). Bases para una didáctica de la educación física y el deporte. Madrid: Gymnos.
  • Serra, E. (1987). Habilidades desde la base al alto rendimiento. Actas del Congreso de Educación Física y deporte de Base. Granada: Instituto nacional de Educación Física.
  • Tabachnick, B.G. y Fidell, L.S. (1996). Using multivariate statistics (3ª ed.). New York: Harper Collins.
  • Ulrich, D.A. (2000). The Test of Gross Motor Development (2nd Edition). Austin, TX: Proed Publishers.
  • Ureña, N., Ureña, F., Velandrino, A. y Alarcón, F. (2008). Estudio de la eficacia de un programa de intervención para la mejora de la habilidad de manejo de móviles en Primaria. Motricidad. European Journal of Human Movement, 21, 53-86
  • van der Kamp, J., Savelsbergh, G., y Smeets, J. (1997). Multiple information sources in interceptive timing. Human Movement Science, 16, 787–821.
  • Vayer, P. (1977). El dialogo corporal. Barcelona. Ed. Científico-Médica. Wellman, B.L. (1937). Motor Achievements of Preschool Children. Child Educ., 13, 311.316