Valoración de los adolescentes del uso de materiales autoconstruidos en educación física

  1. Méndez Giménez, Antonio 1
  2. Fernández Río, Javier 1
  3. Méndez Alonso, David 1
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Revista:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Any de publicació: 2012

Número: 22

Pàgines: 24-28

Tipus: Article

Altres publicacions en: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Resum

the goals of this research project were three: study how secondary education students value self-made materials, assess their effects while used to teach sport, and analyze how the students� perspective on these materials change over age and gender. Students from a high school in the north part of Spain agreed to participate. They belonged to 1st, 2nd, and 4th year of secondary education. They were asked to build their own self-made cardboard ringo with recycled materials to use it during an ultimate learning unit. A hybrid instructional method (tactical games + sport education) was used along 8-10 sessions. After the intervention, subjects filled out a 15-item questionnaire (1-5 likert point scale). Overall results showed that subjects did not consider that building the ringo was hard. Finding the material was not difficult, either. They also thought that using the ringo was more fun than using the traditional Frisbee. Younger students valued the experience higher than older subjects. The usage of self-made materials was more attractive, motivating and useful for 1st year subjects. They also though that this type of material had helped them improve their throwing and catching skills. They even wanted to use it in extracurricular settings.

Referències bibliogràfiques

  • Blández, J. (1995). La utilización del material y del espacio en Educación Física. Barcelona: INDE.
  • Bradtke, J. S. (1979). Adaptative devices for aquatic activities. American alliance for Health, Physical Education, Recreation and Dance, Reston, VA. Practical Pointers, 3(1), 1-17.
  • Bunker, D., & Thorpe, R. (1982). A model for the teaching of games in secondary schools. Bulletin of Physical Education, 18, 5-8.
  • Camacho, J. L., Díaz, S., & González, J. G. (2006). Diseño, fabricación y utilización de material deportivo de uso didáctico en IES Alonso de Ercilla. Recuperado de http://www.educa.jccm.es/educa-jccm/ cm/revistaIdea/tkContent?idContent=12694&locale=es_ ES&textOnly=false&pgseed=1220819277003&nshow.content=1&position.content=0
  • Corbin, E. C., & Corbin, C. B. (1983). Homemade play equipment for use in physical education class. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 54(6), 35-36, 38.
  • Cowart, J. F. (1973). Instructional Aids for adaptive physical education. Alameda County School Department. Hayward, CA.
  • Davison, B. (1998). Creative physical activities and equipment. Building a quality program on a shoestring budget. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and selfdetermination in human behavior. New York: Plenum.
  • Fernández-Río, J. (2010). Viejos y nuevos materiales y espacios en educación física: aprovechamiento y posibilidades. TÁNDEM. Didáctica de la Educación Física, 32, 64-72. Ed. Graó: Barcelona.
  • García, E., & Ruiz, F. (2001). Educación Física a través del juego. Primaria. Materiales no convencionales. Propuestas de juegos con globos, cuerdas, papeles, envases, saquitos. Madrid: Gymnos.
  • Hardman, K. (2008). Physical Education in schools: a global perspective. Kinesiology, 40(1), 5-28
  • Jardi, C., & Rius, J. (1997). 1000 ejercicios y juegos con material alternativo. Barcelona: Paidotribo.
  • Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Ministerio de Educación y Ciencia. BOE núm. 106 del Jueves 4 mayo de 2006. (pp. 17158-17207).
  • Lichtman, B. (1999). More innovative games. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Maeda, J. K., & Burt, T. (2003). Inexpensive equipment preschool movement activities. Teaching elementary physical education, March, 32-34.
  • Marston, R. (1994). Constructing equipment from recycled materials. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 65(8), 44-46.
  • Martínez, M. A. (2010). Unidad didáctica: ‘Creamos nuestros materiales’ Recuperado de http://www.efdeportes.com/ Revista Digital, 140.
  • Maya, M. J., Medero, M. R., Rebollar, T., Rodríguez, M. P., & Villalba, M. (2010). El reciclaje en la Educación Infantil. Recuperado de P@K-EN-REDES Revista Digital, 1, 7.
  • Méndez-Giménez, A. (2003). Nuevas propuestas lúdicas para el desarrollo curricular de Educación Física. Juegos con material alternativo, juegos predeportivos y juegos multiculturales. Barcelona: Pai­dotribo.
  • Méndez-Giménez, A. (2005). «Una iniciación deportiva de calidad con materiales autoconstruidos. El ejemplo del ringo en el marco de un modelo comprensivo-estructural». TÁNDEM. Didáctica de la Educación Física, 18, 61-69.
  • Méndez-Giménez, A. (2008). «La enseñanza de actividades físicodeportivas con materiales innovadores: Posibilidades y Perspectivas de futuro», Actas del Congreso Nacional y III Congreso Iberoamericano del Deporte en Edad Escolar: «Nuevas tendencias y perspectivas de futuro», pp. 83-108.
  • Méndez-Giménez, A. (2009) (coord.). Modelos actuales de iniciación deportiva escolar. Unidades didácticas sobre deportes de invasión. Sevilla: Ed. Wanceulen.
  • Méndez-Giménez, A., & Fernández-Río, J. (en prensa, a). Efecto de los estresores académicos en las creencias del alumnado de magisterio sobre el material reciclado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado.
  • Méndez Giménez, A., & Fernández-Río, J. (en prensa, b). Materiales alternativos en la formación del profesorado: análisis comparativo de creencias y actitudes. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte.
  • Méndez-Giménez, A., Martínez-Maseda, J., & Fernández-Río, J. (2010). Impacto de los materiales autoconstruidos sobre la diversión, aprendizaje, satisfacción, motivación y expectativas del alumnado de primaria en la enseñanza del paladós. Congreso Internacional AIESEP. Los profesionales de la educación física en la promoción de un estilo de vida activo. A Coruña, 26-29 de octubre 2010. CDRom.
  • Mitchell, S. A., Oslin, J. L., & Griffin, L. L. (2006). Teaching sport concepts and skills: A tactical games approach (2ª ed.). Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Moss, D. (2004). Sports and Physical Education equipment you can make yourself. Physical Education Digest. Ontario, Canadá.
  • Palacios, J., Toja, B., & Abraldes, A. (1999). Latas: material alternativo para los juegos. Revista digital SEDE. Recuperado de http:// www.trasgo.es/sede/Recreación.asp
  • Pearson, R. L (1973). Guide for homemade innovative play equipment for activities in physical education and recreation for impaired, disabled, and handicapped participants. American Association for Health, Physical Education and Recreation. Washington, DC.
  • Rodríguez, M., Quintana, R., Lindell, O., Barrera, A., & Gómez, A. (2005). El minigolf. Una alternativa a los contenidos tradicionales en Educación Física. Recuperado de http://www.efdeportes.com/ efd82/minigolf.htm
  • Sher, B. (1996). Juegos estupendos con juguetes improvisados. Barcelona: Martínez Roca. S.A.
  • Sola, J., Álvarez, J.D., Blanco, S., Silva, J., Pérez, D., & García, V. (2009). Material convencional frente a material autoconstruido en el área de Educación Física en los Centros Educativos de Enseñanza Secundaria. Un estudio piloto. Recuperado de http:// www.efdeportes.com/ , 135.
  • Siedentop, D. (1994). Sport education: Quality P.E. through positive sport experiences. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Siedentop, D. (2002). Sport Education: a retrospective, Journal of Teaching in Physical Education, 21, 409-418.
  • Tabernero, B., & Márquez, S. (1995). La educación física en la reforma: los recursos materiales en la etapa infantil. Revista de Habilidad Motriz, 7, 42-45.
  • Tabernero, B., & Márquez, S. (2003). Estudio del aula de Educación Física: análisis de los recursos materiales propios del área. Apunts, Educación Física y Deportes, 72, 49-54.
  • Trigo, E. (1992). Juegos motores y creatividad. Barcelona: Paidotribo.
  • Vallerand, R. J. (1997). Toward a hierarchical model of intrinsic and extrinsic motivation. En Advances in Experimental Social Psychology, Vol. 29 (editado por M. P. Zanna), pp. 271–360. New York: Academic Press.
  • Velázquez, C. (1996). Actividades prácticas en Educación Física. Cómo utilizar materiales de desecho. Madrid: Editorial Escuela Española. S.A.
  • Werner, P., & Simmons, R. (1990). Homemade play equipment. American Alliance for Health, Physical Education Recreation and Dance, Reston, VA.