Primeros resultados de la aplicación y evaluación de un programa de educación parental"Construir lo cotidiano"
-
1
Universidad de Oviedo
info
ISSN: 2444-8729, 1138-9737
Año de publicación: 2012
Título del ejemplar: Robótica educativa
Volumen: 13
Número: 2
Páginas: 343-368
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Education in the knowledge society (EKS)
Resumen
In this paper, firs results of the implementation and evaluation of a parental education program are presented. �Building daily life� parental education program, has been developed in four Preschool and Primary schools in the Principality of Asturias, during the current academic year. 32 parents have participated in it (15 nuclear families and 2 one-parent families). Its implementation has not been easy as it was condition sine qua non that the two members of the couple assisted to it. Evaluation results show the positive effects of the program in families´ attitudes, preferences and beliefs about gender roles and housework (traditional housework, childcare and emotional work). The program has also increased families� cooperation and children participation in family responsibilities. To sum up, we will present some evaluation results about satisfaction and usefulness of the program.
Referencias bibliográficas
- Alvira Martín, F. (1991). Metodología de la evaluación de programas. Cuadernos metodológicos. Madrid: CIS.
- Boutin, G. & Durning, P. (1997). Intervenciones socioeducativas en el medio familiar. Madrid: Narcea.
- Brock, G. W., Oertwein, M. & Coufal, J. D. (1993). Parent Education: Theory, research and practice. En M. E. Arcus, J. D. Schvaneveldt & J. J. Moss (Eds.), Handbook of Family Life Education. The practice of Family Life Education, vol 2 (pp. 87-114). Newbury Park: Sage.
- Cataldo, C.Z. (1991). Aprendiendo a ser padres: conceptos y contenidos para el diseño de programas de formación de padres. Madrid: Visor.
- Dinkmeyer, D. & McKay, G. D. (1976). Systematic Training for Effective Parenting: Parents Handbook. Minnesota: Ed. Cicle Pinner. American Guidance Services Inc. (Versión en castellano: Dinkmeyer, D. & McKay, G. D. (1990). Padres eficaces con entrenamiento sistemático [P.E.C.E.S.]. Madrid: TEA.
- Gordon, T. (2006). Técnicas eficaces para padres (TEP). Barcelona: Ediciones Medidi.
- Hernández Fernández, J. & Martínez Clares, P. (1996). Propuesta metodológica para evaluar programas de orientación educativa. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 2 (2) 1-17.
- Lamb, J. & Lamb, W. (1978). Parent education and elementary counseling. New Cork: Human Sciences Press.
- Maganto, J. M. & Bartau Rojas, I. (2004). Programa COFAMI. Corresponsabilidad familiar. Fomentar la cooperación y responsabilidad de los hijos. Madrid: Pirámide.
- Martínez González, R. A. (2009). Programa-Guía para el desarrollo de competencias emocionales, educativas y parentales. Madrid: Ministerio de Sanidad y Política Social.
- Martínez González, R. A. & Pérez Herrero, Mª H. (2004). Evaluación e intervención educativa en el campo familiar. Revista Española de Orientación Profesional (REOP), 15 (1), 89-104.
- Municio, P. (1992). La evaluación segmentada de los programas. Bordón, 43 (4), 375- 395.
- Pérez Juste, R. (1995). Evaluación de programas educativos. En A. Medina Rivilla & L. M. Villar Angulo (Coords.), Evaluación de Programas educativos, centros y profesores (pp. 71-106). Madrid: Editorial Universitas.
- Pérez Juste, R. (1996). La evaluación de programas educativos. En C. Martínez Mediano (Dir.), Evaluación de programas educativos. Investigación evaluativa. Modelos de evaluación de programas (pp. 223-236). Madrid: UNED.
- Pérez Juste, R. (2000). La evaluación de programas educativos: conceptos básicos, planteamientos generales y problemática. Revista de Investigación Educativa, 18 (2), 261-287.
- Pérez Juste, R. (2006). Evaluación de programas educativos. Madrid: La Muralla.
- Sanz Oro, R. (1996). Evaluación de programas de orientación educativa. Madrid: Pirámide.
- Tejedor, F. J. (2000). El diseño y los diseños en la evaluación de programas. Revista de Investigación Educativa, 18 (2), 319-339.
- Torío López, S. (2011). Aplicación de un programa de Educación Parental “Construir lo cotidiano” para su validación: propuesta metodológica. En Mª R. Belando Montoso (Ed.), II Jornada monográfica “Pedagogía Social y Educación Social. Una mirada al futuro”(pp. 386-401). Madrid: Universidad Complutense.
- Torío López, S., Peña Calvo, J. V., Rodríguez Menéndez, M. C., Fernández García, C. M. & Molina Martín, S. (2010). Hacia la corresponsabilidad familiar: “Construir lo cotidiano. Un programa de educación parental”. Educatio Siglo XXI, 28 (1), 85-108.
- Vila, I. (1998). Intervención psicopedagógica en el contexto familiar. En Mª J. Rodrigo & J. Palacios (Coords.) Familia y desarrollo humano (pp. 501-519). Madrid: Alianza Editorial.