Evaluación de la inserción laboral de los participantes en la Formación Profesional para el empleo en Asturias

  1. Miguel Díaz, Francisco Mario de 1
  2. San Fabián Maroto, José Luis 1
  3. Belver Domínguez, José Luis 1
  4. Argüelles Laviana, Mari Cruz 1
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Journal:
Revista de educación

ISSN: 0034-8082

Year of publication: 2012

Issue Title: Equidad y diversidad en la Educación Obligatoria

Issue: 358

Pages: 599-616

Type: Article

More publications in: Revista de educación

Abstract

This article describes the methodological process and the results of an impact assessment concerning the level of employment of participants in vocational training activities run under the fpe Vocational Training Plan in the Principality of Asturias from 2001 to 2007. The study is divided into three sections. First, a brief reference is made to the context of the research and the theoretical framework underlying the study. The second section describes the objectives of the study, which are to estimate the levels of impact of the training programme (through a variety of job placement rates) and the methodologies used (through surveys and direct consultation of the giss career database) in order to find appropriate overall indicators and indicators zeroing in on particular occupational groups and specialty training. The results are presented together with a discussion of the changes detected over the years both in the profile of vocational training participants and in the job placement rates reached for each year of the period under review. There is also a comparative analysis of these results and data from work in the regions of Catalonia and the Basque Country. The study concludes with an overall summary of the results obtained and a comparative analysis based on the different variables used. Lastly, some proposals are included for improving both the development of programmes such as this and future assessment processes in this field.

Bibliographic References

  • De 30 de diciembre, por el que se asumen funciones y servicios transferidos por la Administración del Estado en materia de cooperativas, calificación y registro administrativo de Sociedades Laborales y programas de apoyo al empleo y se adscriben a la Consejería de Trabajo y Promoción de Empleo (2000) Boletín Oficial Del Principado De Asturias, 7, 4p. , de enero de
  • Jornet, J.M., (2000) Evaluación Del Profesorado Universitario, pp. 22-24. , I Seminario de Evaluación Educativa de la Asociación Nacional de Inspectores de Enseñanza Secundaria, Madrid, marzo
  • Jornet, J.M., Perales, M.J., Suárez, J.M., La evaluación de programas de formación: Tipos de planes y algunas cuestiones metodológicas (2001) Revista De Investigación Educativa, 19, pp. 589-597
  • Jornet, J.M., Suárez, J.M., González Such, J., Evaluación de la actividad universitaria (1996) Reforma Y evaluación De La Universidad, , Quintas, G. (Ed.), Valencia: Servei de Publicacions de la Universitat de València
  • Díaz, M., De, M., San Fabián Maroto, J.L., Evaluación de la calidad de los centros y los programas de formación para el empleo (2003) Bordón, 55 (3), pp. 447-459
  • Díaz, M., De, M., San Fabián Maroto, J.L., Belver Domínguez, J.L., (2003) Análisis De La inserción Laboral De Los Alumnus Participantes En Las Acciones Formativas Del Plan Fip Desarrolladas En El año 2001, , Oviedo: Universidad de Oviedo, Facultad de Ciencias de la Educación
  • Díaz, M., De, M., San Fabián Maroto, J.L., (2003) Análisis De La Satisfacción De Los Alumnos Participantes En Las Acciones Formativas Del Plan Fip Desarrolladas En El año 2002, , Oviedo: Universidad de Oviedo, Facultad de Ciencias de la Educación
  • Díaz, M., De, M., San Fabián Maroto, J.L., (2005) Análisis De La Satisfacción De Los Alumnos Participantes En Las Acciones Formativas Del Plan Fip Desarrolladas En El año 2004, , Oviedo: Universidad de Oviedo, Facultad de Ciencias de la Educación
  • Díaz, M., De, M., San Fabián Maroto, J.L., (2006) Análisis De La Satisfacción De Los Alumnos Participantes En Las Acciones Formativas Del Plan Fip Desarrolladas En El año 2005, , Oviedo: Universidad de Oviedo, Facultad de Ciencias de la Educación
  • Díaz, M., De, M., San Fabián Maroto, J.L., (2007) Análisis De La Satisfacción De Los Alumnos Participantes En Las Acciones Formativas Del Plan Fip Desarrolladas En El año 2006, , Oviedo: Universidad de Oviedo, Facultad de Ciencias de la Educación
  • Díaz, M., De, M., San Fabián Maroto, J.L., (2004) Análisis De La Satisfacción De Los Alumnos Participantes En Las Acciones Formativas Del Plan Fip Desarrolladas En El año 2003, , Oviedo: Universidad de Oviedo, Facultad de Ciencias de la Educación
  • Díaz, M., De, M., San Fabián Maroto, J.L., (2008) Análisis De La Satisfacción De Los Alumnos Participantes En Las Acciones Formativas Del Plan Fip Desarrolladas En El año 2007, , Oviedo: Universidad de Oviedo, Facultad de Ciencias de la Educación
  • Perales, M.J., (2000) Enfoques De evaluación De formación Profesional Y Continua. Estudio De validación De Un Modelo, , (Tesis doctoral). Universidad de Valencia, Valencia
  • De 30 de diciembre, sobre traspaso de funciones y servicios de la Administración del Estado al Principado de Asturias, en materia de gestión de la formación profesional ocupacional (2000) Boletín Oficial Del Estado, 4, 30p. , de febrero de