Ecosistemas de formación blended-learning para emprender y colaborar en la universidadValoración de los estudiantes sobre los recursos

  1. Álvarez Arregui, Emilio 2
  2. Rodríguez Martín, Alejandro 2
  3. Ribeiro Gonçalves, Fernando 1
  1. 1 Universidade do Algarve
    info

    Universidade do Algarve

    Faro, Portugal

    ROR https://ror.org/014g34x36

  2. 2 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Journal:
Education in the knowledge society (EKS)

ISSN: 2444-8729 1138-9737

Year of publication: 2011

Issue Title: Metodologías de Aprendizaje Colaborativo

Volume: 12

Issue: 4

Pages: 7-24

Type: Article

More publications in: Education in the knowledge society (EKS)

Abstract

In this work we present the results obtained in an innovation project that is part of a longitudinal study on ecosystems Training we are developing in collaboration with the University of Algarve and other centers of innovation (Innobridge, Switzerland and Valnalón, Spain). This time we present the assessment of the resources employed students perform in various degrees and courses at the Faculty of Teacher Training and Education at the University of Oviedo. The sample consisted of 120 students and the methodology is quantitative. Results indicate a positive assessment of the context blended learning teaching and technological resources and human resources used because they facilitate knowledge management in a collaborative manner between the educational agents involved and the participation of outside professionals that ecosystem project training the workplace.

Bibliographic References

  • Álvarez Arregui, E. (2010a). La universidad ante la excelencia: Posibilidades y límites en períodos de incertidumbre. XI Congreso Internacional de Instituciones Educativas. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha los días 15, 16 y 17 de diciembre
  • Álvarez Arregui, E. (2010b). La universidad ante la excelencia: Posibilidades y límites en períodos de incertidumbre. XI Congreso Internacional de Instituciones Educativas. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha, los días 15, 16 y 17 de diciembre.
  • Álvarez Arregui, E. & Rodríguez Martín, A. (2011a). Aprender a emprender en la Universidad del siglo XXI con Ecosistemas de Formación blended-learning. X Simposio Iberoamericano en Sistemas, Cibernética e Informática (CISCI 2011) en Orlando, Florida, EEUU, los días 19, 20, 21 y 22 de julio de 2011. (Premiada por su calidad, viabilidad y proyección internacional).
  • Álvarez Arregui, E. & Rodríguez Martín, A. (2011b). Ecosistemas de formación blended learning en el desarrollo profesional del pedagogo. I Congreso sobre el perfil profesional del Pedagogo, celebrado en la Facultad de Ciencias de la Educación (Universidad de Sevilla), los días 8, 9 y 10 de junio de 2011.
  • Álvarez Arregui, E. & Rodríguez Martín, A. (2011c). La tecnología en la mejora de la docencia universitaria: su aplicación en ecosistemas de formación. Comunicación del I Congreso Internacional RIAICES en la Universidad del Algarve, Faro, Portugal, los días 22, 23 y 24 de febrero de 2011.
  • Álvarez Arregui, E. & Rodríguez Martín, A. (2011d). La universidad y el cambio. La innovación de la docencia universitaria como estrategia de adaptación. Comunicación del I Congreso Internacional RIAICES en la Universidad del Algarve, Faro, Portugal, los días 22, 23 y 24 de febrero de 2011.
  • Bertalanffy, L. (1982). Teoría general de sistemas. Madrid: FCE.
  • Brodo, J. A. (2006). Today's Ecosystem of e-learning. Trainer Talk, Professional Society for Sales y Marketing Training, vol. 3, Nº 4, 2006.
  • Bronfenbrenner, U. (1987). La Ecología del desarrollo humano. Barcelona: Paidós.
  • Bunge, M. (1980). Epistemología. Barcelona: Ariel.
  • Cowley, J.; Chanley, S.; Downes, S.; Holstrom, L.; Ressel, D.; Siemens, G. & Weisburgh, M. (2002). Preparing Students for Elearning. Consultado el día 26 de abril de 2011. Disponible en: http://www.elearnspace.org/Articles/Preparingstudents.htm.
  • Dimitrov, V. (2001). Learning Ecology for Human and Machine Intelligence. Consultado el día 14 de abril de 2011. Disponible en: http://www.zulenet.com/vladimirdimitrov/pages/LearnEcologyHuman.html.
  • Doyle, W. (1977). Learning the Classroom Environment: An Edological Analysis, Journal of Teacher Education, Nº 28 (6), 51-55.
  • Gimeno Sacristán, J. (1988). El currículum, una reflexión sobre la práctica. Madrid: Morata.
  • Gütl, C. & Chang, V. (2009). Ecosystem-based Theorical Models for Learning in Environments of th 21st Century. Ijet International Journal of Emerging Technologies in Learning. vol. (7): Hawthorn-Australia, 1-11.
  • Habermas, J. (1989). Teoría de la acción comunicativa. Madrid: Taurus.
  • Ismail, J. (2001). The design of an e-learning system Beyond the hype. Internet and Higher Education, vol. 4, Issues 3-4, 329-336.
  • Kulathuramaiyer, N. & Maurer, H. (2008). Learning Ecosystems for Dealing with the Copy-Paste Syndrome. Journal of Research in Innovative Teaching, vol. I, Issue I, March, 1-24.
  • Lavrin, A., Zelko, M. (2005). Knowledge Sharing in Digital Ecosystem for Small and Medium Enterprises IDIMT-2005, 13th Interdisciplinary Information Management Talks, Proceedings Linz, Johannes Kepler Universität Linz, 237-252 http://www.sea.uni-linz.ac.at/conferences/idimt2005/session_f.pdf.
  • Maneschijn, M. M. (2005). The e-learning dome: a comprehensive e-learning environment development model. Consultado el 28 de abril de 2011. Disponible en: http://uir.unisa.ac.za/bitstream/handle/10500/2398/dissertation.pdf?sequence=1
  • Pickett, S. T. A. & Cadenasso, M. L. (2002). The Ecosystem as a Multi-dimensional Concept: Meaning, Model, and Metaphor Ecosystems. Ecosystems Journal, New York: Springer, 5, 1-10.
  • Pilotti, L. & Sedita, S. R. (2005). Human Capital Development in a Complex Learning System: The Virtuous Interaction between Individuals, Organizations and Communities. Disponible en: from http://ssrn.com/abstract=816884.
  • Rodríguez Martín, A & Escandell, Mª. O. (2004). Diversidad y Sociedad de la Información y el Conocimiento: las TIC como herramienta educativa. Anuario de Filosofía, Psicología y Sociología, Nº 7, 95-106.
  • Shimaa, O.; Nasr, M. & Helmy Y. (2011). An Enhanced E-Learning Ecosystem Based on an Integration between Cloud Computing and Web 2.0. IEEE International Conference on Digital Ecosystems and Technologies. Dejeon, Corea, 113-117.
  • Shrivastava, P. (1998). Knowledge Ecology: Knowledge Ecosystems for Business Education and Training.
  • Tikunoff, W. Y. (1979). Context variables of a Tezhing-Learning Event. En D. BENNET and D. McNAMARA, Focus on Teaching. Readings in the observation and conceptualizativon of Teaching. N. Y: Longman.
  • Visser, J. (1999). Overcoming the underdevelopment of learning: A transdisciplinary view. Annual Meeting of the American Educational Research Association, Montreal, Québec, Canada.
  • Wilkinson, D. (2002). The Intersection of Learning Architecture and Instructional Design in e-Learning’, 2002 ECI Conference on e-Technologies in Engineering Education: Learning Outcomes Providing Future Possibilities, 213-221.
  • Witherspoon, J. (2006). Building the Academic EcoSystem: Implications of E-Learning. vol. 3, No. 3. http://www.itdl.org/Journal/Mar_06/article01.htm.