Evaluación de las escuelas taller, casas de oficios y talleres de empleo en Asturias (2001-2005)

  1. Miguel Díaz, Francisco Mario de 1
  2. Pereira González, Marisa 1
  3. Pascual Díez, Julián 1
  4. Carrío Fernández, Eva María
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Journal:
Revista de educación

ISSN: 0034-8082

Year of publication: 2010

Issue Title: La transición a la vida activa

Issue: 351

Pages: 461-484

Type: Article

More publications in: Revista de educación

Abstract

In this article we present some of the main results of the researches we carried out to evaluate the employment and training programs developed in Asturias and concluded between June 2001 and July 2004. We evaluated 100 projects developed in Work Schools, Job-learning Centres and Employment Workshops. The fundamental elements of the evaluation are the assessment of the satisfaction of all people involved in the development of the projects and the follow-up of the laboral insertion of the students of these programs. To evaluate the satisfaction, we worked with all the projects generated from the employment-formation programs and with all the population of the different implicated audiences: directors, teachers, monitors, personnel of support, administrative personnel and workers-students. The procedures that we used in order to collect the information of the satisfaction study were: in-depth interviews, questionnaires, phone interviews and discussion groups. In the follow-up of the laboral insertion we also work with all the workers-students that went by all the projects, 6 and 12 months after they finished their formation, through phone interviews. In this work we include: the proof of the relevance of this research, the methodological design of the study, the profile of the participants in the formation-employment programs, the assessment of the administration and the promoters entities, the evaluation of the project development, the evaluation of the project results and the main results of the follow-up from the laboral insertion of the trained workers-students.

Bibliographic References

  • Echevarría Samanes, B. (Coord.). (2003). El reto de la Formación Profesional. Bordón Revista de pedagogía 55,3.
  • Cañedo-ArgüellesGallastegui, C., Colunga Salgado, L., Martín Martínez, A. F. et al. (2003). Escuela de Segunda Oportunidad. Cuadernos de Pedagogía, 327, 39-41.
  • CIFO(2001). Actas del 3er Congreso de Formación Ocupacional: formación, trabajo y certificación. Nuevas perspectivas de trabajo y cambio de la formación. Zaragoza, Grupo CIFO-IFES.
  • Comisión delasComunidadesEuropeas(2004). Libro Verde. Igualdad y no discriminación en la Unión Europea ampliada. Bruselas: Comisión de las Comunidades Europeas, 28.05.2004, (COM (2004) 379 final).
  • Commission oftheEuropean Communities(2001). European Commission White Paper. A New Impetus for European Youth. Bruselas: Comisión de las Comunidades Europeas, 21.11.2001, (COM (2001) 681 final).
  • DeMiguelDíaz, M. (1999). Modelos y diseños en la evaluación de programas. En L. Sobrado (Ed.), Orientación e Inserción Profesional. Tomo II. Barcelona: Estel.
  • DeMiguelDíaz, M. (2000). La evaluación de programas sociales: fundamentos y enfoques teóricos. Revista de Investigación Educativa, 18,2, 289-317.
  • Hoyt, K. y Maxey, J. (2001). Counseling for high skills. Greensboro, NC: CAPS Publications.
  • Gobierno deEspaña (2004). Plan de acción para el empleo del Reino de España 2004. Madrid: Gobierno de España.
  • INEM (1998). Escuelas Taller y Casas de Oficios. Evaluación Institucional. Resultados 1997. Madrid: Instituto Nacional de Empleo.
  • Ministerio deEducación y Cultura (1998). Nuevo Programa de Formación Profesional 1998-2002. Madrid: Ministerio de Educación y Cultura, Dirección General de Formación Profesional y de Promoción Educativa.
  • Ministerio deTrabajo y AsuntosSociales(2004). Escuelas Taller y Casas de Oficios, Talleres de Empleo. Índice de inserción laboral 2002. Evaluación de resultados. Madrid: MTAS/Unión Europea. Fondo Social Europeo.
  • Ministerio deTrabajo y AsuntosSociales(2007). Guía Laboral y de Asuntos Sociales 2007. Madrid: MTAS.
  • Naya, L.M., Basurco, F., Asúa, B., Arregui, F. y Aizpurúa, M. L.(1994). Impacto del programa de Escuelas Taller en Guipúzcoa. Datos obtenidos en una investigación. Revista de Educación, 303, 89-126.
  • Viñuela Hernández, P. (2001). Trabajo y educación. Programas de inserción laboral. Tesis doctoral, Universidad de Oviedo, Asturias, España.