Propuestas para la mejora de las Escuelas Taller, Casas de Oficios y Talleres de Empleo

  1. Miguel Díaz, Francisco Mario de 1
  2. Pereira González, Marisa 1
  3. Pascual Díez, Julián 1
  4. Carrío Fernández, Eva María
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info
    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

    Geographic location of the organization Universidad de Oviedo
Journal:
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

ISSN: 1139-7853 1989-7448

Year of publication: 2008

Volume: 19

Issue: 3

Pages: 316-327

Type: Article

DOI: 10.5944/REOP.VOL.19.NUM.3.2008.11432 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Sustainable development goals

Abstract

In this article we present the proposals derived from the reflection of the participants in 100 projects, developed in Asturias between 2001 and 2004, in the context of the employment and training programmes. Directors, teachers, monitors, support personnel, administrative personnel and working students participated in this evaluation through in-depth interviews, questionnaires, phone interviews and focus groups. As a result of this collaboration, the measures that can contribute to increase the quality of the employment and training programs were identified

Bibliographic References

  • Cañedo-Arguelles Gallastegui, C., Colunga Salgado, L., Martín Martínez, A. F., Obeso González, J. (2003). “Escuela de Segunda Oportunidad”. Cuadernos de Pedagogía, 327, 39‑41.
  • Carrio, E. M. (2002). “Valoración de necesidades del personal de Formación, Gestión y Administración de los centros especiales de empleo en Asturias”. Revista Española de Orientación y Psico-pedogía, 13 (1), 115‑120.
  • CIFO (2001). Actas del 3er Congreso de Formación Ocupacional: formación, trabajo y certificación. Nuevas perspectivas de trabajo y cambio de la formación. Zaragoza, Grupo CIFO-IFES.
  • De Miguel Díaz, M. (1999). “Modelos y diseños en la evaluación de programas”. En Sobrado, L. (ed.) Orientación e Inserción Profesional. Tomo II. Barcelona: Estel.
  • De Miguel Díaz, M. (2000). “La evaluación de programas sociales: fundamentos y enfoques teóricos”. Revista de Investigación Educativa, 18 (2), 289‑317.
  • Hernández Fernández, J. y Ruiz del Cerro, J. (2002). “La orientación Laboral a desempleados inscritos en las Oficinas de Empleo del INEM”. Revista Española de Orientación y Psicopedogía, 13 (1), 121‑133.
  • Hoyt, K., Maxey, J. (2001). Counseling for high skills. Greensboro, NC: CAPS Publications.
  • Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales (2004). Escuelas Taller y Casas de Oficios, Talleres de Empleo. Índice de inserción laboral 2002. Evaluación de resultados. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales/Unión Europea. Fondo Social Europeo.
  • Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales (2007). Guía Laboral y de Asuntos Sociales 2007. Madrid: MTAS.