Autoconcepto, autoestima y aprendizaje escolar
- Núñez Pérez, José Carlos 1
- González-Pienda García, Julio Antonio 1
- García Rodríguez, Marta Soledad 1
- González Pumariega Solís, Soledad 1
-
1
Universidad de Oviedo
info
ISSN: 0214-9915
Année de publication: 1997
Volumen: 9
Número: 2
Pages: 271-289
Type: Article
D'autres publications dans: Psicothema
Résumé
El autoconcepto es una de las variables más relevantes dentro del ámbito de la personalidad, tanto desde una perspectiva afectiva como motivacional. Las múltiples investigaciones que le abordan coinciden en destacar su papel en la regulación de las estrategias cognitivo-motivacionales implicadas en el aprendizaje y rendimiento académico. Sin embargo, esta amplia investigación está demandando una síntesis que armonice el cúmulo de información de que se dispone sobre este constructo. En el presente trabajo se ofrece un punto de vista sobre cómo integrar dicha información (a veces coincidente, a veces notablemente contradictoria) dentro de un modelo hipotético, describiendo brevemente sus características o pilares básicos
Références bibliographiques
- Banaji, M.R. y Prentice, D.A. (1994): The self in social contexts. Annual Reviews of Psychology, 45, 297-332.
- Bandura, A. (1986): Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
- Bandura, A. (1989): Perceived self-efficacy in the exercise of personal agency. The Psychologist: Bulletin of the British Psychological Society, 2, 411-424.
- Beane, J.A. y Lipka, R.P. (1986): Self-concept, self-esteem and the curriculum. New York: Teachers College Press.
- Brown, J.D. y Smart, S.A. (1991): The self and social conduct: Linking self-representations to prosocial behavior. Journal of Personality and Social Psychology, 60, 368-375.
- Brown, J.D. y Taylor, S.E. (1986): Affect and the processing of personal information: Evidence for mood-activated self-schemata. Journal of Experimental Social Psychology, 22, 436- 452.
- Byrne, B.M. (1984): The general/academic selfconcept nomological network: A review of construct validation research. Review of Educational Research, 54, 427-456.
- Byrne, B.M. (1996a): Measuring self-concept across the lifespan: Issues and instrumentation. Washington, DC: APA.
- Byrne, B.M. (1996b): Academic self-concept: Its structure, measurement, and relation with academic achievement. En B.A. Bracken (Ed.): Handbook of self-concept. New York: Wiley.
- Byrne, B.M. (1996c): The Shavelson Model Revisited: Testing for the structure of academic self-concept across pre-, early, and late adolescents. Journal of Educational Psychology, 88, 2, 215-228.
- Byrne, B.M. y Gavin, D.A.W. (1996): The Shavelson model revisited: Testing for the structure of academic self-concept across pre-, early, and late adolescents. Journal of Educational Psychology, 88, 2, 215-228.
- Byrne, B.M. y Shavelson, R.J. (1996): On the structure of social self-concept for pre-, early, and late adolescents: A test of the Shavelson, Hubner y Stanton (1976) model. Journal of Personality and Social Psychology, 70, 3, 599-613.
- Cabanach, R., Valle, A., Núñez, J.C. y GonzálezPienda, J.A. (1996): Una aproximación teórica al concepto de metas académicas y su relación con la motivación escolar. Psicothema, 8,1, 45-61.
- Campbell, J.D., Trapnell, P.D., Heine, S.J., et al. (1996): Self-concept clarity: Measurement, personality correlates, and cultural boundaries. Journal of Personality and Social Psychology, 70, 1, 141-156.
- Chapman, J.W. y Lambourne, R. (1990): Some antecedents of academic self-concept: a longitudinal study. The British Journal of Educational Psychology, 60, 142-152.
- Corno, L. y Snow, R.E. (1986): Adapting tea- ching to individual differences among learners. En M. Wittrock (Ed.): Handbook of research on teaching. New York: McMillan.
- Deppe, R.K. y Harackiewicz, J.M. (1996): Selfhandicapping and intrinsic motivation: Buffering intrinsic motivation from the threat of failure. Journal of Personality and Social Psychology, 70, 4, 868-876.
- Fantuzzo, J.W., Davis, G.Y. y Ginsburg, M.D. (1995): Effects of parent involmement in isolation or in combination with peer tutoring on student self-concept and mathematics achievement. Journal of Educational Psychology, 87, 2, 272-281.
- Gallagher, J.J. (1994): Teaching and learning: New models. Annual Review of Psychology, 45, 171-195.
- Garcia, T. y Pintrich, P. R. (1994): Regulating motivation and cognition in the classroom: The role of self-schemas and self-regulatiry strategies. En D.H. Schunk y B.J. Zimmerman (Eds.): Self-regulation of learning and performance. Issues and educational applications. Hillsdale, NJ: LEA.
- Gardner, H. (1995): Inteligencias múltiples. La teoría en la práctica. Barcelona: Paidós.
- Gergen, K.J. (1987): Toward self as relationship. En K. Yardley y T. Honess (Eds): Self and identity. Psychosocial perspectives. Chichester: John Wiley & Sons.
- González-Pienda, J.A. (1993): Análisis del autoconcepto en alumnos de 6 a 18 años: Características estructurales, características evolutivo-diferenciales y su relación con el logro académico. Trabajo original de investigación. Departamento de Psicología. Universidad de Oviedo.
- González-Pienda, J.A. (1996): El estudiante: Variables personales. En J. Beltrán y C. Genovard (Eds): Psicología de la instrucción I. Variables y procesos básicos. Madrid: Síntesis.
- González-Pienda, J.A. y Núñez, J.C. (1992): Características estructurales y psicométricas del “Self Description Questionnaire I”. Revista de Psicopedagogía, 6-7, 133-168.
- González-Pienda, J.A., Núñez, J.C. y Valle, A. (1992): Influencia de los procesos de comparación interna/externa sobre la formación del autoconcepto y su relación con el rendimiento académico. Revista de Psicología General y Aplicada. 45, 73-82.
- González-Pumariega, S. (1995): Modelo de relaciones causales en procesos atribucionales, autoconcepto y motivación en niños con y sin dificultades de aprendizaje. Tesis Doctoral. Departamento de Psicología. Universidad de Oviedo.
- González, M.C. y Tourón, J. (1992): Autoconcepto y rendimiento escolar. Sus implicaciones en la motivación y en la autorregulación del aprendizaje. Pamplona: EUNSA.
- Harter, S. (1985): Competence as a dimension of self-evaluation: Toward a comprehensive model of self-worth. En R. Leahy (Ed): The development of the self. San Diego, CA: Academic Press.
- Helmke, A. y van Aken, M.A.G. (1995): The causal ordering of academic achievement and self-concept of ability during elementary school: A longitudinal study. Journal of Educational Psychology, 87, 4, 624-637.
- Hernández, P. (1991): Psicología de la instrucción. México: Trillas.
- Lacasa, P. y Martín Cordero, J.I. (1990): El desarrollo del autoconcepto. En J.A. García Madruga, y P. Lacasa (1990): Psicología evolutiva.2. Madrid: UNED.
- Lehtinen, E., et al., (1995): Long-Term development of learning activity: Motivational, cognitive and social Interaction. Educational Psychologist, 30, 21-35.
- Machargo Salvador, J. (1991): Eficacia del feedback en la modificación del autoconcepto académico. Revista de Psicología General y Aplicada, 45 (1), 63-72.
- Markova, I. (1987): Knowledge of the self through interaction. En K. Yardley y T. Honess (Eds): Self and identity: Psychosocial perspectives. Gran Bretaña: John Wiley and Sons.
- Markus, H. y Kitayama, S. (1991): Culture and the self: Implications for cognition, emotion, and motivation. Psychological Review, 98, 224-253.
- Markus, H. y Nurius, P. (1986): Possible selves. American Psychologist, 41, 954-969.
- Markus, H. y Rubolo, A. (1989): Possible selves: Personalized representations of goals. En L.A. Pervin (Ed): Goal concepts in personality and social psychology. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
- Markus, H., Wurf, E. (1987): The Dynamic SelfConcept: A Social Psychological Perspective. Annual Review of Psychology, 38, 299-337.
- Markus, H., Smith, J. y Moreland, R.L. (1985): Role of the self-concept in the perception of others. Journal of Personality and Social Psychology, 49, 1494-1512.
- Marsh, H. W. (1987): The hierarchical structure of self-concept an application of hierarchical confirmatory factor analysis. Journal of Educational Measurement, 24, 17-39.
- Marsh, H.W. (1990): Causal ordering of academic self-concept and academic achievement: a multiwave, longitudinal panel analysis. Journal of Educational Psychology, 82, 646- 656.
- Marsh, H.W. (1993a): Academic self-concept: Theory, measurement, and research. En J. Suls (Ed): Psychological perspectives on the self. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
- Marsh, H.W. (1993b): The multidimensional structure of academic self-concept: Invariance over gender and age. American Educational Research Journal, 30, 841-860.
- Marsh, H. W. y Shavelson, R.J. (1985): Self-concept: Its multifaceted, hierarchical structure. Educational Psychologist, 20, 107-125.
- Miras, M. (1996): Aspectos afectivos y relacionales en los procesos de interacción educativa. En A. Barca, J.A. González-Pienda, R. González y J. Escoriza (Eds.): Psicología de la Instrucción, Vol. 3: Componentes contextuales y relacionales del aprendizaje escolar. Barcelona: EUB.
- Núñez, J.C. (1992): El autoconcepto: Características estructurales, diferencias evolutivas inter e intraindividuales y su relación con el rendimiento académico en alumnos de 6 a 11 años. Tesis Doctoral. Departamento de Psicología. Universidad de Oviedo.
- Núñez, J.C. y González-Pienda, J.A. (1994): Determinantes del rendimiento académico. Oviedo: SPU.
- Núñez, J.C. y González-Pumariega, S. (1996): Procesos motivacionales y aprendizaje. En J.A. González-Pienda, J. Escoriza, R.González y A. Barca (Eds.): Psicología de la Instrucción, Vol.2. Componentes cognitivos y afectivos del aprendizaje escolar. Barcelona: EUB.
- Núñez, J.C., González-Pumariega, S., GonzálezPienda, J.A. (1995): Autoconcepto en niños con y sin dificultades de aprendizaje. Psicothema, 7, 3, 587-604.
- Núñez, J.C., González-Pienda, J.A., García, M.S., González-Pumariega y García, S.I. (1995): Estrategias de aprendizaje en alumnos de 10 a 14 años y su relación con los procesos de atribución causal, el autoconcepto y las metas de estudio de los alumnos. Revista Galega de Psicopedagoxía, 10-11, 7, 219-242.
- Núñez, J.C., González-Pienda, J.A., Cabanach, R., et al. (1995): Motivación, cognición y rendimiento académico. Revista Galega de Psicopedagoxía, 12, 183-210.
- Oñate, P. (1995): Autoconcepto. En J. Beltrán y J.A. Bueno (Eds.): Psicología de la educación. Barcelona: Marcombo.
- Pintrich, P.R. (1994): Continuities and discontinuities: Future directions for research in educational psychology, Educational Psychologist, 29, 137-148.
- Platt, C.W. (1988): Effects of causal attributions for success on first-term college performance: A covariance structure model. Journal of Educational Psychology, 80, 569-578.
- Purkey, W.W. (1970): Self-concept and school achievement. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
- Royce, J.R. y Powell, A. (1983): Theory of personality and individual differences: Factors, systems and processes. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-hall.
- Scott, C.G., Murray, G.C., Mertens, C. y Dustin, E.R. (1996): Student self-esteem and school system: Perceptions and implications. The Journal of Educational Research, 89, 5, 286- 293.
- Segal, Z. (1988): Appraisal of the self-schema construct in cognitive models of depression. Psychological Bulletin, 103, 147-162.
- Shavelson, R.J., Hubner, J.J. y Stanton, G.C. (1976): Validation of construct interpretations. Review of Educational Research, 46, 407-441.
- Skaalvik, E.M. Hagtvet, K.A., (1990): Academic achievement and sel-concept: an analysis of causal predominance in a developmental perspective. Journal of Personality and Social Psychology, 58, 2, 292-307.
- Valle, A., Cabanach, R., Barca, A. y Núñez, J.C. (en prensa): Una perspectiva cognitivo-motivacional sobre el aprendizaje escolar. Revista de Educación.
- Vispoel, W.P. (1995): Self-concept in artistic domains: An extension of the Shavelson, hubner, and Stanton (1976) model. Journal of Educational Psychology, 87, 1, 134- 153.
- Watkins, D., Fleming, J.S. y Alfon, M.C.A. (1989): A test of Shavelson’s hierarchical, multifaceted self-concept model in a Filipino college sample. International Journal of Psychology, 24, 367-379.