Entornos virtuales de aprendizaje y su contribución al desarrollo de competencias en el marco de la convergencia europea

  1. Moral Pérez, María Esther del 1
  2. Bermúdez Rey, María Teresa 1
  3. Villalustre Martínez, Lourdes 1
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Journal:
RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

ISSN: 1695-288X

Year of publication: 2004

Volume: 3

Issue: 1

Type: Article

More publications in: RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

Abstract

The proposals to reach the European convergence require of a radical change affecting the teaching-earning paradigm and involving the adoption of a new methodology focused on teachers and a change in the roles of the agents involved. Teachers lose their role as disseminators of knowledge and information to become facilitators of learning , designers of situations, generators of assessment skills and propitiators of learning transferences. As a consequence, students must develop new competences, more active and committed attitudes towards their own learning, must constantly adapt to social changes and must encourage their own intellectual development. This new formative scenery forces the transformation of presential methodology into a hybrid methodology, which profits from the posibilities of virtuality and favours the contribution of new technologies to the improvement of the teaching-learning process, thus, raising new technical and pedagogical challenges. Apart from the skills to use them, it´s important to analyse the implications in the creation of new cooperative learning environments and the availability to organize and manage cooperative processes by means of the net. "Rural Field Education", "Computer Graphics", "SPSS Data Analysis" and "Ethics in Science and Technology" are virtual subjects offered by the University of Oviedo at The G9 Shared Virtual Campus, set up by the public universities of Cantabria, La Rioja, The Basque Country, Navarra, Balearic Islands, Castille-La Mancha, Extremadura, Oviedo and Saragossa: an innovative contribution towards the development of instrumental, personal and systemic competences.

Bibliographic References

  • ANECA  (2003): “Programa de Convergencia Europea”. El  crédito  europeo”.   Agencia Nacional de  evaluación de la calidad  y Acreditación. Madrid. 
  • Del Moral, M. E. (1999): “Implicación del profesorado en proyecto y experiencias a través de  Internet”.  Revista de Medios y Educación, Pixelt-Bit, 13, Julio, pp. 5-15. 
  • Del  Moral,  M.  E.  (2004):  “Redes  como  aporte  a  la  docencia”.  En  Docencia  Universitaria.  Orientaciones para  la  formación del profesorado. Universidad de Oviedo. Oviedo. Págs.  193-212. 
  • Del Moral, M. E. Y Villalustre, L.  (2003): “Habilidades socio-cognitivas y  factores de motivación en  entornos  virtuales  de  aprendizaje”. Actas del Congreso  Iberoamericano de Comunicación  y  educación “Luces en el Laberinto Audiovisual”. Huelva.  
  • Gonzalez,  J. Y Nagenaar, R.  (Coor.)(2003):  “TUNING. Educational  Strutures  in Europa.  Informe  Final del Proyecto Piloto – Fase 1”. Universidad de Deusto. Bilbao.  
  • Marsh,  G.  E.  II,  McFadden,  A.  C.  y  Price,  B.  JO.  (2003):  “Blended  Instruction:  Adapting  Conventional  Instruction  for  Large  Classes  En  Online  Journal  of  Distance  Learning  Administration,  (VI),  Number  IV,  Winter  2003.  http://www.westga.edu/~distance/ojdla/  winter64/marsh64.htm 
  • Miller,  L.  (2000):  “La  resolución  de  problemas  en  colaboración”.  En  Reigeluth  (Ed.)  (2000):  “Diseño  de  la  instrucción.  Teorías  y  Modelos.  Un  nuevo  paradigma  de  la  teoría  de  la  instrucción. Parte I”. Aula XXI. Santilla. Madrid. Pág. 255-259. 
  • Murphy,  P.  (2003):  The  hybrid  strategy:  Blending  face-to-face  with  virtual  instruction  to  improve  large  section  courses. University of California Regents. Teaching, Learning,  and  Technology Center.  [Online] http://www.uctltc.org/news/2002/12/feature_print.html