Discursos juveniles sobre inmigraciónun análisis psicosociológico en estudiantes de ESO

  1. Agulló Tomás, Esteban 1
  2. Agulló Tomás, María Silveria
  3. Rodríguez Suárez, Julio 1
  4. Alexandra Gutierrez Cruz
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Journal:
Psicothema

ISSN: 0214-9915

Year of publication: 2004

Volume: 16

Issue: 3

Pages: 384-390

Type: Article

More publications in: Psicothema

Sustainable development goals

Abstract

Youthful speeches on inmigration: a psycho-sociological analysis in secondary school students. The objective of this work consists in analyzing, through a psycho-social approach, the youthful speeches on inmigration of a sample of Asturian students, natives and inmigrants, who study Secondary Education. Using discussion groups as the central technic of the investigation and complementing it with other techniques as participant observation, interview to experts in subjects related to migratory phenomenon and different techniques of documentation, we try to unravel the way those students organize and give sense to this new multicultural reality, because we consider that the knowledge of their speeches is decisive to obtain scholastic integration of inmigrant people, and, therefore, to effectively take part in problems as segregation or racism that arise or could arise in educative contexts

Bibliographic References

  • Agulló, E. (1998). La centralidad del trabajo en el proceso de construcción de la identidad de los jóvenes: una aproximación psicosocial. Psicothema. 10, 153-165.
  • Allport, G.W. (1954). The nature of prejudice. Cambridge: Addison Wesley (v.c. La naturaleza del prejuicio. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires, 5ª edición).
  • Alvira, F. (2000). Los gitanos en España: políticas y programas de intervención sobre la población gitana. Madrid: Informe para el Banco Mundial.
  • Aragón, R y Chozas J. (1993). La regularización de inmigrantes durante 1991- 1992. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.
  • Balíbar, E. y Wallerstein, I. (1991). Raza, nación y clase. Madrid: IEPALA.
  • Billig, M. (1991). Ideology and opinions: Studies in rethorical psychology. London: Sage.
  • Bruner, J.S. (1957). On perceptual readiness. En Psychological Review, 64, 123-152.
  • Calvo, T. (2000). Inmigración y racismo. Madrid: Cauce.
  • Canales, M. y Peinado , A. (1994). Grupos de discusión. En J.M. Delgado y J. Gutiérrez (Eds.), Métodos y técnicas cualitativas de investigación en Ciencias Sociales (pp. 287-316). Madrid: Síntesis.
  • CIS (Centro de Investigaciones Sociológicas) (http:// www.cis.es). Actitudes hacia la inmigración (1992/2002).
  • Checa, J.C. y Arjona, A. (1999). Los estudios sobre migraciones en España. En F. Checa y E. Soriano, Inmigrantes entre nosotros: trabajo, cultura y educación intercultural (pp. 33-64). Barcelona: Icaria.
  • EUROSTAT (http:// www.europa.eu.int). Migration Statistics (1995/2002).
  • Gaertner, S.L. y Dovidio, J.F. (1986). The aversive form of racism. En J.F. Dovidio y S.L. Gaertner (Eds.), Prejudice, discrimination, and racism (pp. 61-89).San Diego: Academic Press.
  • García, M., Martínez, M.F. y Albar, M.J. (2002). La elección de fuentes de apoyo social entre inmigrantes. Psicothema, 14, 369-374.
  • Gergen, K.J. (1982). Toward transformation in social knowledge. New York: Springer - Verlag.
  • Gotzens, C., Castelló, A., Genovard, C. y Badía, M. (2003). Percepciones de profesores y alumnos de E.S.O. sobre la disciplina en el aula. Psicothema, 15, 362-368.
  • Gutiérrez, A. (2002). Discursos juveniles sobre inmigración: una aproximación psicosocial. Universidad de Oviedo: Departamento de Psicología.
  • Huici, C. y Ros, M. (1993). Identidad comparativa y diferenciación intergrupal. Psicothema, 5 (Supl.), 225-236.
  • Ibáñez, J. (1979). Más allá de la Sociología. El grupo de discusión: teoría y crítica. Madrid: Siglo XXI.
  • Ibáñez, J. (1991). El grupo de discusión: fundamento metodológico y legitimación epistemológica. En M. Latiesa (Ed.), El pluralismo metodológico en la investigación social: ensayos típicos (pp. 53-85). Granada: Universidad de Granada.
  • Ibáñez, T. (comp.) (1989). El conocimiento de la realidad social. Barcelona: Sendai.