Proyecto para una Educación Física de calidad en Españaargumentación científica
- Monica Aznar Cebamanos 1
- Antonio Calderón 2
- Javier Fernández Río 3
- Oscar García Busto 4
- Sonia Herce Azanza 5
- David Hortigüela Alcalá 6
- Julio Iglesias Rodríguez 7
- Francisco Javier Gil Espinosa 8
- Jaime López Prad 9
- Ángel Pérez Pueyo 10
- Manuel Rodriguez Abreu 11
- Sònia Vidal Valero 12
-
1
Universidad de Zaragoza
info
-
2
University of Limerick
info
-
3
Universidad de Oviedo
info
- 4 IES Pérez de Ayala. Oviedo
- 5 Colegio Sagrado Corazón. Pamplona
-
6
Universidad de Burgos
info
- 7 IES “La Jarcia” de Puerto Real, Cadiz
-
8
Universidad de Málaga
info
- 9 CIFP del deporte de Avilés. Asturias
- 10 Universidad de León1
- 11 Colegio Virgen del Mar. Santa Cruz de Tenerife
- 12 Escola Pepa Colomer. Barcelona
ISSN: 1133-6366
Année de publication: 2017
Número: 417
Pages: 83-99
Type: Article
D'autres publications dans: Revista Española de Educación Física y Deportes: REEFD
Résumé
This manuscript includes the scientific arguments of the seven measures submitted to the Ministry of Education, Culture and Sports, in positioning of collective of physical education area on improvements for a physical education of quality in Spain.
Références bibliographiques
- Ardoy, D.M., Fernández-Rodríguez, J.M., Jiménez-Pavón; D., Castillo, R., Ruiz, J,R y Ortega, F.B. (2014). A Physical Education trial improves adolescents’ cognitive performance and academic achievement: the EDUFIT study. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 24, 52-61. doi: 10.1111/sms.12093
- Burgess, G., Grogan, S., & Burwitz, L. (2006). Effects of a 6-week aerobic dance intervention on body image and physical self-perceptions in adolescent girls. Body Image, 3(1), 57-66. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.bodyim.2005.10.005
- Coe, D., Pivarnik, J M., Womack, C. J., Reeves, M J., Malina, R. M. (2012). Health-related fitness and academic achievement in middel school students. The journal of Sports Medicina and PhysicalFitness, 52(6), 654660. Recuperado de http://www.minervamedica.it/en/journals/spor ts-med-physicalfitness/article.php?cod=R40Y2012N06A0654
- Comisión Europea (2013). Informe Eurydice. La Educación Física y el Deporte en los centros escolares de Europa. Recuperado de http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice. /documents/thematic_reports/150ES.pdfEuropean Society of Cardiology (2007). Carta Europea sobre la salud cardiovascular. Recuperado de http://www.heartcharter.org/default.aspx
- Gambau, V. (2015). Las problemáticas actuales de la educación física y el deporte escolar en España. Revista Española de Educación Física y Deportes, 411, 53-69.
- Gil, F.J, Chillón, P. y Delgado, M.A. (2016). Gestión de aula ante Conductas Contrarias a la Convivencia en Educación Secundaria Obligatoria. RETOS, 30, 48-53.
- González, J. y Portolés, A. (2016). Recomendaciones de actividad física y su relación con el rendimiento académico en adolescentes de la Región de Murcia. RETOS, 29, 100-104. Recuperado de http://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/vie w/39936/23471
- Gray, L., and Leyland, A. (2008). Overweight status and psychological wellbeing in adolescent boys and girls: a multilevel analysis. European Journal of Public Health, 18(6), 616-621. Recuperado de http://eprints.gla.ac.uk/82754/1/82754.pdf
- Le Mausier, G. y Corbin, Ch. (2006). Top 10 Reasons for Quality Physical Education. Journal of Physical Education, Recreation and Dance (JOPERD), 77(6), 44-53. Recuperado de http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ794467.pdf
- Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa (LOMCE) https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BO E-A-2013-12886
- López, V.M., Pérez, D., Manrique, J.C y Monjas, R. (2016). Los retos de la Educación Física en el Siglo XXI. Retos, 29, 182-187. Recuperado de http://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/vie w/42552
- Martín, J., Romero-Martín, M.R. y Chivite, M. (2015). La educación física en el sistema educativo español. Revista Española de Educación Física y Deportes, 411, 35-51.
- McIntyre, F., Chivers, P., Rose, E., & Hands, B. (2014). Exercise can improve physical self perceptions in adolescents with low motor competence. Human Movement Science, Early View (Online First).http://doi.org/10.1016/j.humov.2014.12.003
- National Association for Sport and Physical Education (NASPE) y American Heart Association (AHA) (2012). Shape of the Nation Report: Status of Physical Education in the USA. Recuperado de http://www.shapeamerica.org/advocacy/son/2 012/upload/2012-Shape-of-Nation-fullreport-web.pdf
- Organización Mundial de Salud (2010). Recomendaciones Mundiales sobre Actividad Física para la Salud. Recuperado de http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/4444 1/1/9789243599977_spa.pdf
- Parlamento Europeo (2007). Propuesta sobre la función del deporte en la educación. Resolución sobre la Función del Deporte en la Educación 2007. Recuperado dehttp://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc .do?pubRef=-//EP//TEXT+REPORT+A62007-0415+0+DOC+XML+V0//ES
- Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato. Recuperado de https://www.boe.es/boe/dias/2015/01/03/pdfs /BOE-A-2015-37.pdf
- Ruiz-Pérez, L.M., Navia, J.A., Ruiz, A., Ramón, I. y Palomo I. (2016). Coordinación motriz y rendimiento académico en adolescentes. Retos, 29, 86-89. Recuperado dehttp://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/ view/38769