Adaptación y motivación escolaranálisis de la influencia del consumo de medios electrónicos de comunicación por adolescentes

  1. Bringas Molleda, Carolina
  2. Rodríguez Díaz, Francisco Javier 1
  3. Herrero Díez, Francisco Javier 1
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Revista:
Cuadernos de trabajo social

ISSN: 0214-0314

Año de publicación: 2008

Número: 21

Páginas: 141-153

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Cuadernos de trabajo social

Resumen

The influence that the use of different electronic media can have in the juvenile population�s school grade performance is a worrisome topic in which discrepancies exist in the results, so that conclusions or definitive agreements are not reached. The objective of this work is to offer an answer to it. The sample consists of adolescents (N = 433) of both sexes from the Autonomous Community of the Principality of Asturias, from institutions of secondary education (urban and suburban). The design of descriptive character, tries to correlate success or academic failure �failure of subjects at the end of the school year�as well as the motivation for... (Leer más) the study �time that the students dedicate to their academic tasks outside of class� with the use and consumption of different electronic communication media. The results offer the reality of the use and consumption of electronic media by our adolescents, while it impacts in the differential importance of the gender variable and it guides the research to establish the importance of both interpersonal resources to know other adolescents as well as their own economic and educational resources present in the context of family socialization.

Referencias bibliográficas

  • BARTHOLOW, B.; SESTIR, M. A., y DAVIS, E. B. 2005 «Correlates and consequences of exposure to video game violence: Hostile personality, empathy, and aggressive behaviour». Personality and Social Psychology Bulletin, 31 (11): 1573-1586
  • BRINGAS, C. 2007 Medios de comunicación electrónicos y conducta antisocial en los jóvenes del Principado de Asturias. Universidad de Oviedo. Tesis Doctoral sin publicar.
  • CALVO, A. M. 1996 «Videojuegos: Del juego al medio didáctico», en Redes de comunicación, redes de aprendizaje, J. Salinas (coord), Edutec 95. Mallorca: Servicio de publicaciones de las Universidad de las Islas Baleares.
  • CASTELLS, P., y BOFARULL, I. 2002 Enganchados a las pantallas: Televisión, videojuegos, Internet y móviles. Barcelona: Planeta, S.A.
  • CLEMENTE, M.; VIDAL, M. A., ESPINOSA, P. 1999 Repercusiones psíquicas en los menores del visionado mediático de espectáculos taurinos. Madrid: Defensor del menor en la comunidad de Madrid.
  • CLEMENTE, M. 2005 Violencia y medios de comunicación. La socialización postmoderna. Madrid: EOS.
  • COHEN, D. 1998 «La violencia en los programas televisivos». Revista Latina de Comunicación Social, 6.
  • COMSTOCK, G., y PAIK, H. 1991 Television and the American child. San Diego, CA: Academic Press.
  • ESPINOSA, P.; CLEMENTE, M., VIDAL, M. A. 2004 «Efectos de los medios de comunicación sobre la conducta antisocial y violencia en menores», Encuentros en psicología social, 2 (1): 402-407.
  • GARCÍA GALERA, M. C. 2000 Televisión, violencia e infancia: El impacto de los medios. Barcelona: Gedisa.
  • GARCÍA, A.; CALLEJO, J., y WALZER, A. 2004 Los niños y los jóvenes frente a las pantallas. Madrid: Ministerio de Asuntos Sociales. Subdirección general de información administrativa y publicaciones.
  • GENTILE, D.; LYNCH, P.; LINDER, J., y WALSH, D. 2004 «The effects of violent video game habits on adolescent hostility, aggressive behaviors, and school perfomance». Journal of Adolescence, 27: 5-22.
  • HAWKINS, R., y PINGREE, S. 1982 «Television’s influence on construction of social reality», en Television and social behaviour: Ten years of scientific progress and implications of the eighties, D. Pearl, L. Bouthilet, y J. Lazar (eds), Technical Reports, Washington, DC: US. Government Printing Office.
  • KANG, M. 2002 «Interactivity in television: Use and impact of an interactive program guide». Journal of Broadcasting and Electronic Media, 46(3): 330-345.
  • MUSITU, G., y GARCÍA, F. 2004 ESPA29: Escala de estilos de socialización parental en la adolescencia. Madrid: TEA.
  • ROE, K., y MUIJS, D. 1998 «Children and computer games: A profile of the heavy user». European Journal of Communication, 13 (2): 181-200.
  • SÁNCHEZ HORCAJO, J. J. 1993a «Televisión y familia: Comunicación familiar, pasividad y rendimiento escolar». Sociedad y Utopía, 1: 59-83.
  • SÁNCHEZ HORCAJO, J. J. 1993b «Televisión y familia: Comunicación familiar, pasividad y rendimiento escolar» (Segunda parte). Sociedad y Utopía, 2: 41-58.
  • SANDOVAL, M. C., y ARDILA, R. 2006 Los jóvenes y la Televisión. Serie de publicaciones sobre investigaciones académicas en Televisión. Comisión Nacional de Televisión, Bogotá: Colombia, en prensa.
  • SCHMITT, B. D. 1992 «Is your child overdosing on video games?». Contemporary Pediatrics, 105-106 (February).
  • SETZER, Valdemar W. 2000 «Los medios electrónicos y la educación». En Taller de Conciencia-Revista antroposófica, 27: 33-47 (verano 2000).
  • TEJEIRO, R., y PELEGRINA, M. 2003 Los videojuegos: Qué son y cómo nos afectan. Barcelona: Ariel.
  • URRA, J.; CLEMENTE, M., y VIDAL, M. A. 2000 Televisión: Impacto en la infancia. Madrid: Siglo XXI.
  • WARREN, R.; GERKE, P., y KELLY, M. 2002 «Is there enough time on the clock?. Parental involvement and mediation of children’s television viewing». Journal of Broadcasting and Electronic Media, 46(1): 87-111.