¿Qué necesitan los centros y las familias para poder forjar una alianza?La perspectiva del profesorado de Educación Infantil y Primaria

  1. Ceballos-Vacas, Esperanza-María 1
  2. Hervella-Fariñas, Diego 1
  3. Rodríguez-Ruiz, Beatriz 2
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info
    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

    Geographic location of the organization Universidad de La Laguna
  2. 2 Universidad de Oviedo
    info
    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

    Geographic location of the organization Universidad de Oviedo
Journal:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Year of publication: 2025

Volume: 36

Issue: 1

Pages: 43-52

Type: Article

DOI: 10.5209/RCED.90419 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista complutense de educación

Abstract

The relationship between school and family is an essential element of educational quality that needs to be strengthened (European Commission, 2021). The aim of this study is to analyse, from the teachers’ perspective, the needs of schools and families in order to build a successful partnership. The focus group technique was used to gain a depth approach into the subjective view of the teachers. Sixteen pre-school and primary school teachers took part in three focus groups. Their discourse was analysed trough Atlas-ti software. Two sub-dimensions emerged, one referring to the needs of the schools (five categories) and the other to those of the families (one category). Regarding schools, firstly, the need to regulate the school-family relationship is mentioned, although it is limited to the obligations of families, even with punitive consequences. However, teachers also empathise with families’ difficulties to conciliate work and family life, advocating more flexible working hours for teachers to facilitate family participation. Other need refers to the opening of schools to families and the community, even creating learning networks, with the support and coordination of other institutions. Finally, there is a reference to specific support to work adequately with multicultural families. Regarding the needs of families, teachers consider that they require training, especially to alleviate their deficiencies and, to a lesser extent, to favour their participation. Teachers are the key agents in the school-family relationship. Therefore, their perceived needs must be met to allow creating a partnership between schools and families and to enable the democratic participation of the school community.

Bibliographic References

  • Alemán-Falcón, J. A., Martín-Quintana, J. C., Alonso-Sánchez, J. A., y Calcines-Piñero, M. A. (2023). Teacher perception about the families’ participation at school–factors predicting participation. Educação & Sociedade, 44, 1-19. https://doi.org/10.1590/ES.259456
  • Álvarez-Álvarez, C. (2017). La mejora de la participación de la comunidad en la escuela con grupos interactivos. Revista Complutense de Educación, 28(3), 815-828. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2017. v28.n3.49857
  • Antony-Newman, M. (2020). Parental involvement of Eastern European inmigrant parents in Canada: whose involvement has capital? British Journal of Sociology of Education, 41(1), 111-126. https://doi.org/10.1080/ 01425692.2019.1668748
  • Arce, S. (2019). Exploring Parent and Teacher Perceptions of Family Engagement. International Journal of Teacher Leadership, 10(2), 82-94. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1244923.pdf
  • Bartau-Rojas, I., Azpillaga-Larrea, V., y Aierbe-Barandiarán, A. (2019). Colaboración familia-escuela-comunidad según los equipos directivos de centros de Secundaria. Revista de Investigación en Educación, 17(2), 86-102. http://reined.webs.uvigo.es/index.php/reined/article/view/407
  • Ceballos-López, N., y Saiz-Linares, A. (2019). La acción tutorial como escenario de colaboración familia-escuela. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 30(2), 28-45. https://doi.org/10.5944/reop.vol.30.num.2.2019.25336
  • Ceballos-López, N., y Saiz-Linares, A. (2021). Un proyecto educativo común: la relación familia y escuela. Revisión de investigaciones y normativas. Educatio Siglo XXI, 39(1), 305-326. https://doi.org/10.6018/educatio.469301
  • Ceballos-Vacas, E. M., y Trujillo-González, E. (2021). Dificultades y apoyos emocionales del alumnado migrante: un estudio de caso en un instituto multicultural. Aula abierta, 50(4), 767-776. https://doi.org/10.17811/rifie.50.4.2021.767-776
  • Ceballos-Vacas, E. M., Trujillo-González, E., Fernández Esteban, M. I., y González Delgado, M. Y. (2023). El estudio de caso en la investigación del cambio en la cultura escolar. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 21(3), 193-209. https://doi.org/10.15366/reice2023.21.3.011
  • Consejo Escolar del Estado. (2014). La participación de las familias en la educación escolar. Mirando alfuturo. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
  • Conus, X., y Fahrni, L. (2019). Routine communication between teachers and parents from minority groups: an endless misunderstanding? Educational Review, 71(2), 234-256. https://doi.org/10.1080/00131911.2017.1387098
  • Cruz-Cruz, P., Borjas, M., Lafaurie-Molina, A., y de la Calle-Arroyo, C. (2023). Creación del rol participante de las familias en la comunidad educativa, cuando es mediada por la legislación. Estudio comparativo entre España y Colombia. Bordón, Revista de Pedagogía, 75(2), 49-66. https://doi.org/10.13042/Bordon.2023.95527
  • Deslandes, R. (2019). A framework for school-family collaboration integrating some relevant factors and processes. Aula Abierta, 48(1), 11-18. https://doi.org/10.17811/rifie.48.1.2019.31-42
  • Egido-Gálvez, I., y Bertran-Tarrés, M. (2017). Prácticas de colaboración familia-escuela en centros de éxito de entornos desfavorecidos. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 29, 97-110. https://doi.org/10.7179/PSRI_2017.29.07
  • Epstein, J. L., y Sheldon, S. B. (2019). The importance of evaluating programs of school, family and community partnerships. Aula Abierta, 48(1), 31-42. https://doi.org/10.17811/rifie.48.1.2019.31-42
  • Epstein, J. L. (2011). School, Family and Community Partnerships. Preparing Educators and ImprovingSchools. Westview Press.
  • European Commission. (2021). Education and Training 2020 Highlights from the ET 2020 WorkingGroups 2018-2020. https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/a1ffa181-8ac4-11eb-b85c-01aa75ed71a1/language-en/format-PDF/source-289207942
  • Fernández-Hawrylak, M., y Heras-Sevilla, D. (2019). Familias transnacionales, familias inmigrantes: Reflexiones sobre su inclusión en la escuela. Revista de Sociología de la Educación 12(1), 24-39. http://dx.doi.org/10.7203/RASE.12.1.12787
  • Flick, U. (2022). Introducción a la investigación cualitativa. Morata.
  • Galián-Nicolás, B. (2023). Formación del profesorado para la participación familiar. ¿Fomentan la capacitación de los padres y madres? Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación delProfesorado, 26(1), 195-214. https://doi.org/10.6018/reifop.532221
  • Galián-Nicolás, B., Hernández-Prados, M. A., y Álvarez-Muñoz, J. S. (2023). Smart Schools and the Family-School Relationship: Teacher Profiles for the Promotion of Family Involvement. Journal of Intelligence,11(3), 51. https://doi.org/10.3390/jintelligence11030051
  • Gomariz-Vicente, M. A., Parra-Martínez, J., García-Sanz, M. P., y Hernández-Prados, M. A. (2019). De lo formal a lo real. Análisis de la participación familiar en asociaciones de madres y padres y consejos escolares. Aula abierta, 48(1), 85-96. https://doi.org/10.17811/rifie.48.1.2019.85-96
  • Gonzales, S. M., y Gabel, S. L. (2017). Exploring involvement expectations for culturally and linguistically diverse parents: What we need to know in teacher education. International Journal of MulticulturalEducation, 19(2), 61-81. https://doi.org/10.18251/ijme.v19i2.1376
  • Grané-Feliu, P., y Argelagués-Besson, M. (2018). Un modelo de educación comunitaria para la mejora de las relaciones entre las familias, escuelas y comunidades: revisión de las experiencias locales en Cataluña, Comunidad de Madrid, Comunidad Valenciana y Canarias. Profesorado, Revista De Currículum y Formación Del Profesorado, 22(4), 51–70. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i4.8394
  • Guitart-Escudero, F. (2018). El Jardín de Juanita: una experiencia de participación, ética y convivencia. Implicando a la comunidad educativa. Participación Educativa, 5(8), 183-194. https://acortar.link/foFFxM
  • Hannon, L., y O’Donnell, G. M. (2022). Teachers, parents, and family-school partnerships: emotions, experiences, and advocacy. Journal of Education for Teaching, 48(2), 241-255. https://doi.org/10.1080/02607476.2021.1989981
  • Hernández-Prados, M. A. (2022). Los ámbitos de la educación familiar: formal, no formal e informal. Participación Educativa, 9(12), 61-73. https://hdl.handle.net/11162/225225
  • Hernández-Prados, M. A., y Álvarez-Muñoz, J. S. (2023). Relación familia-escuela: La comunicación en contextos rurales y urbanos. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 26(2), 219-232. https://doi.org/10.6018/reifop.554711
  • Hernández-Prados, M. A., García-Sanz, M. P., Galián-Nicolás, B., y Belmonte-Almagro, M. L. (2019). Implicación de familias y docentes en la formación familiar. Revista Electrónica Interuniversitaria deFormación del Profesorado, 22(3), 61-75. https://doi.org/10.6018/reifop.388971
  • Jones, J. C., Hampshire, P. K., y McDonnell, A. P. (2020). Authentically preparing early childhood special education teachers to partner with families. Early Childhood Education Journal, 48, 767-779. https://doi. org/10.1007/s10643-020-01035-7
  • Jung, S. B., y Sheldon, S. (2020). Connecting Dimensions of School Leadership for Partnerships with School and Teacher Practices of Family Engagement. School Community Journal, 30(1), 9-32. https://files.eric. ed.gov/fulltext/EJ1257579.pdf
  • Kambouri, M., Wilson, T., Pieridou, M., Quinn, S., y Liu, J. (2021). Making partnerships work: Proposing a model to support parent-practitioner partnerships in the early years. Early Childhood Education Journal, 50, 639-661. https://doi.org/10.1007/s10643-021-01181-6
  • Krueger, R. A., y Casey, M. A. (2015). Focus group interviewing. In, K. E. Newcomer, H. P. Hatry, & J. S. Wholey (Eds), Handbook of practical program evaluation (pp.506-534.) Wiley Online Library. https://doi. org/10.1002/9781119171386.ch20
  • Ladrón de Guevara-Pascual, B. (2018). La participación de las familias en la educación. Participación Educativa, 5(8), 79-92. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/la-participacion-de-las-familias-en-la-educacion/politica-educativa/22633
  • Li, L. W., Ochoa, W., McWayne, C. M., Priebe-Rocha, L., y Hyun, S. (2023). “Talk to me”: Parent–teacher background similarity, communication quality, and barriers to school-based engagement among ethnoculturally diverse Head Start families. Cultural diversity and ethnic minority psychology, 29(2), 267- 278. https://doi.org/10.1037/cdp0000497
  • Llevot-Calvet, N., y Bernad-Cavero, O. (2015). La participación de las familias en la escuela: factores clave. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación (RASE), 8(1), 57-70. http://hdl.handle. net/10459.1/69778
  • LOMLOE (Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación). Boletín Oficial del Estado, 340, de 30 de diciembre de 2020. https://www.boe.es/eli/es/lo/2020/12/29/3
  • Macià-Bordalba, M. (2019). Principales canales para la comunicación familia-escuela: análisis de necesidades y propuestas de mejora. Revista Complutense de Educación, 30(1), 147-165. https://doi. org/10.5209/RCED.56034
  • Miller, K. (2022). Teachers’ reflections on supporting social and emotional learning: Desires, practices, and tensions in fostering family-school ties. Journal of Online Learning Research, 8(1), 37-65. https://www. learntechlib.org/primary/p/220634/
  • Rodríguez-Ruiz, B., Martínez-González, R. A., y Rodrigo-López, M. J. (2016). Dificultades de las familias para participar en los centros escolares. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 10(1), 79-98. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782016000100005
  • Smith, T. E., y Sheridan, S. M. (2019). The Effects of Teacher Training on Teachers’ Family-Engagement Practices, Attitudes, and Knowledge: A Meta-analysis. Journal of Educational and Psychological Consultation, 29(2), 128-157. https://doi.org/10.1080/10474412.2018.1460725
  • Steinberg, S., y Krumer-Nevo, M. (2022). Poverty-aware teacher education. European Journal of Teacher Education, 45(2), 266-281. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1827390
  • Thompson, I., Willemse, M., Mutton, T., Burn, K., y de Bruïne, E. (2018). Teacher education and family–school partnerships in different contexts: A cross-country analysis of national teacher education frameworks across a range of European countries. Journal of Education for Teaching, 44(3), 258-277. https://doi.org/ 10.1080/02607476.2018.1465621
  • UNESCO. (2022). Reimaginar juntos nuestros futuros. Un nuevo contrato social para la educación. UNESCO y Fundación SM.
  • Vaello-Orts, J., y Vaello-Pecino, O. (2018). Competencias socioemocionales del profesorado. Participación educativa, 5(8), 95-104. https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:6a41c4e1-7957-45c8-aa2c- 3ac22c74c19e/pe-n8_09art_vaello.pdf
  • Vallespir-Soler, J., y Morey-López, M. (2019). La formación del profesorado de educación primaria respecto a la participación de las familias. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(3), 77-92. https://doi.org/10.6018/reifop.389251