Los primeros auxilios en la formación de los maestros de Educación Infantil

  1. Lafuente, Jorge Carlos 1
  2. González-Raboso, Aida 2
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

  2. 2 Gobierno del Principado de Asturias
    info

    Gobierno del Principado de Asturias

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/05mj4yh71

Journal:
epsir: European Public & Social Innovation Review

ISSN: 2529-9824

Year of publication: 2024

Issue Title: Innovación en perfiles de formación para las necesidades discentes

Issue: 9

Type: Article

DOI: 10.31637/EPSIR-2024-346 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: epsir: European Public & Social Innovation Review

Abstract

Introduction: The Early Childhood Education stage is key in the development of the child, in which he begins to manage his musculoskeletal system and get to know the world, so the risk of accident is high and teachers must be prepared. Methodology: 57 fourth-year students of the Teaching Degree in Early Childhood Education at the University of Oviedo participated in the study. Completing a questionnaire with open responses on three categories referring to the importance of the teacher, training and action in prevention and first aid. Results: Students point out that the figure of the teacher is key, the training is deficient, and the actions are not entirely adequate. Discussion: The students point out that help and collaboration with other professionals and families is important, indicating in relation to training, the need to quantitatively and qualitatively increase the teachings on this subject in the degree. Conclusions: First aid training in the Teaching Degree must be improved, because the little knowledge acquired in the classroom are not entirely correct.

Bibliographic References

  • Boned, C. J., Rodríguez, G., Mayorga, J. I. y Merino, A. (2006). Competencias profesionales del Licenciado en Ciencias de la Actividad Física y el Deporte. Revista Motricidad: European Journal of Human Movement, 24(15),1-6.
  • Lafuente, J. C. y González-Raboso, A. (2022a). LA MEJORA DE LAS URGENCIAS A PARTIR DE LA FORMACIÓN EN SALUD: Una visión de los médicos interinos residentes. TECHNO Review, 11.
  • Lafuente, J. C., Raboso, J. G. y González-Raboso, A. (2022b). Los profesores de educación física y los servicios de urgencias: La formación en prevención y en primeros auxilios claves para mejorar el uso de las urgencias. HUMAN REVIEW. International Humanities Review/Revista Internacional de Humanidades, 14(2), 1-8.
  • Linakis, J. G., Amanullah, S. y Mello, M. J. (2006). Emergency department visits for injury in school-aged children in the United States: a comparison of nonfatal injuries occurring within and aoutside of the school environment. Academic Emergency Medicine, 13(5), 567-570.
  • López, R. (2015). Percepción del riesgo en el profesorado del área de educación física. EmásF: revista digital de educación física, 33, 50-65.
  • Lucena, M., Román, P. Á. L. y Pozas, D. D. L. C. M. (2020). Estudio de las sentencias derivadas del ámbito civil o penal tras accidentes en la clase de Educación Física. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 37, 802-809.
  • Oliver-Hoyo, M. y Allen, D. (2006). The Use of Triangulation Methods in Qualitative Educational Research. Journal of college science teaching, 35(4).
  • Pacheco, G. (2015). Psicomotricidad en educación inicial. Algunas consideraciones conceptuales. Quito: Pacheco Montesdeoca, RG
  • Rodríguez Quezada, E., Cisterna Cabrera, F. y Gallegos Muñoz, C. (2011). El sistema de prácticas como elemento integrante de la formación profesional. Revista de la educación superior, 40(159), 67-85.
  • Saldaña, J. (2021). The coding manual for qualitative researchers. The coding manual for qualitative researchers, 1-440.
  • Sánchez, J. Á. H. y Tascón, M. G. (2016). Revisión de estudios e investigaciones sobre la prevención de accidentes y lesiones en educación física: Propuestas y medidas para minimizar o evitar riesgos. EmásF: revista digital de educación física, 43, 25-52.
  • Tortorella, G. L., Viana, S. y Fettermann, D. (2015). Learning cycles and focus groups: a complementary approach to the A3 thinking methodology. The Learning Organization.