(De)construyendo la imagen de la ciencia en la sociedad contemporáneacultura científica y comunicación
ISSN: 0210-0223
Year of publication: 2018
Issue Title: Ciencia en sociedad
Issue: 249-250
Pages: 91-104
Type: Article
More publications in: Sistema: revista de ciencias sociales
Abstract
The current way of life is a result of the scientific and technological development achieved hitherto. Although this development has supposed unquestionable advances, it has also made the world a more complex place when it comes to understanding how it works and how we can function properly in it. This scenario supposes a constant challenge, both for citizens and policymakers. This article is aimed at addressing this challenge from a synergic perspective between research on scientific culture and the communication of science and the practice of scientific communication. What scientific culture we need, how it can be measured, what communication formats to use and what role play the underlying values in this social processes and in the image of science of contemporary society are some of the questions addressed by this article.
Bibliographic References
- European Commission, Options for Strengthening Responsible Research and Innovation, Bruselas, European Commission, 2013. Disponible en: https://ec.europa.eu/research/science-society/document_ library/pdf_06/options-for-strengthening_en.pdf (consultado el 27 de septiembre de 2017).
- John Ziman, ¿Qué es la ciencia?, Madrid, Cambridge University Press, 1998/2003.
- Rafael Pardo y Félix Calvo, «Attitudes toward science among the European public: A methodological analysis», Public Understanding of Science, vol. 11, nº 2, 2002, págs. 155-195; Ana Muñoz van den Eynde, Belén Laspra e Irene Díaz García, «Exploring the image of science: Neural nets and the PIKA model», Advances in Research, vol. 9, nº 5, 2017, págs. 1-19.
- Susanna Priest, «Critical science literacy: What citizens and journalists need to know to make sense of science», Bulletin of Science, Technology and Society, vol. 33, nº 5-6, 2013, págs. 138-145.
- Karl F. Muenzinger, «Introduction», en J. S. Bruner, E. Brunswik, L. Festinger, F. Heider, K. F. Muenzinger, C. E. Osgood y D. Rapaport, Cognition, Cambridge, Harvard University Press, 1957.
- Dorothy Nelkin, «Selling science», Physics Today, vol. 43, nº 11, 1990, págs. 41-46.
- Gemma Revuelta y Cristina Corchero, «Acceso a la información sobre ciencia y tecnología: evolución e implicaciones», Percepción Social de la Ciencia y la Tecnología 2014, FECYT, Madrid, 2015, págs. 99-130.
- Pierre Fayard, Paola Catapano y Bruce Lewenstein, «La red internacional sobre comunicación pública de la ciencia. Una breve reseña história», Quark, nº 32, págs. 16-23, 2004, pág. 22.
- Marc Prensky, «Digital natives, digital immigrants», On the Horizont, vol. 9, nº 5, 2001, págs. 1-6.
- Jon D. Miller, «La importancia de la alfabetización científica cívica en un mundo just-in-time», en Belén Laspra y Emilio Muños (eds.), Culturas Científicas e Innovadoras. Progreso Social, Eudeba, Buenos Aires, 2014, págs. 73-99.
- Susanna Priest, «Critical Science…», op. cit., pág. 5.
- Alessandro Bessi et al., «Science vs Conspiracy: Collective narratives in the age of misinformation », PLoS ONE, vol. 2, nº 2, 2015, e0118093. DOI: 10.1371/journal.pone.0118093. Alessandro Bessi et al., «The economy of attention in the age of (mis)information», Journal of Trust Management, 2014, págs. 1-12. DOI: 10.1186/s40493-014-0012-y.
- Ana Muñoz van den Eynde, «Factores que contribuyen a construir la imagen pública de la ciencia. La relación entre percepción, interés y conocimiento», en FECYT, Percepción Social de la Ciencia y la Tecnología en España 2014, FECYT, Madrid, 2015, págs. 15-43.
- Kantar Media, «Bran and trust in a fragmented news environment. Qualitative research report », 2016, disonible en: http://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/Brand%20 and%20trust%20in%20a%20fragmented%20news%20environment.pdf.
- Montaña Cámara, Ana Muñoz van den Eynde y José Antonio López Cerezo, «Attitudes towards science among Spanish citizens: The case of critical engagers», Public Understanding of Science, DOI: 10.1177/0963662517719172, 2017.
- Observatorio Social de «la Caixa», Investigación e Innovación: ¿qué nos jugamos?, Fundación Bancaria «la Caixa», 2017.
- Ana V. Pérez Rodríguez, Imagen Visible de la Ciencia en la Prensa Digital Generalista: Actores y Procesos. España 2002-2011, Tesis doctoral, Instituto de Estudios de la Ciencia y la Tecnología, Universidad de Salamanca, 2016.
- Emilia H. Lopera Pareja, La Comunicación Social de la Ciencia del Clima en la Prensa Española: Texto y Contexto, Tesis doctoral, Universidad de Valencia, Colección Documentos Editorial CIEMAT, Madrid, 2013.
- Carolina Moreno Castro, Ramón Cáñamo Puig, Irene Díaz García, Iria Fernández Alvarez, Emilia H. Lopera Pareja, Elena Martí Jiménez, Javier Ordoñez Rodríguez y Marlín Téllez Pedroza, Campañas Institucionales en Salud Pública. El caso de la Vacuna contra el Virus VPH, Dextra, Madrid, 2016.
- Matthew C. Nisbet y Chris Mooney, «Framing science», Science, vol. 316, nº 5821, 2007, pág. 56.
- Liisa Antilla, «Climate of scepticism: US newspaper coverage of the science of climate change», en Global Environmental Change-Human and Policy Dimensions, vol. 15, nº 4, 2005, págs. 338-352.
- Maxwell T. Boykoff y J. Timmons Roberts, «Media coverage of climate change: current trends, strengths, weaknesses», Fighting climate change: Human solidarity in divided world, United Nation Development Program, Human Development Report 2007/2008, Occasional Paper 2007/3.
- Cary Funk y Brian Kennedy, «The politics of climate», Pew Research Center, 2016, disponible en: http://www.pewinternet.org/2016/10/04/the-politics-of-climate/.