Evaluación didáctica de los efectos de la COVID-19 en la enseñanza superior
- Lucía Rodríguez Olay 2
- Antonio Nadal Masegosa 1
-
1
Universidad de Málaga
info
-
2
Universidad de Oviedo
info
ISSN: 1138-3194
Year of publication: 2021
Volume: 39
Issue: 2
Pages: 85-93
Type: Article
More publications in: Aloma: revista de psicologia, ciències de l'educació i de l'esport
Abstract
This research consists of a didactic evaluation of students’ views of the effects of COVID-19 on their double degree studies in Primary Education and English Studies at the University of Malaga. This study contributes to the existing scientific literature on the subject through statistical analysis of issues related to communication, workload, quality of teaching, assessment, changes in education, and general satisfaction. The overall objectives were, firstly, to use the aforementioned categories to study the influence and the impact of online teaching on double-degree university students and, secondly, to assess whether there was a difference between the results of men and women, with the intention of giving the data obtained greater didactic potential. The results obtained point to a wide range of considerations that must be taken into account in such a way that they contribute to pedagogical science and to boost the educational potential for learning activities in the face of possible events that could take us back to bimodal or completely virtual teaching.
Bibliographic References
- Almazán, A. (2020). COVID-19: ¿Punto Sin Retorno de la Digitalización de la Educación? Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(3), 1-4. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12089
- Alvarado, M., Rosario, V. M., & Robles, M. L. (Coords.). (2020). La pandemia de la COVID-19 como oportunidad para repensar la educación superior en México. Políticas, prácticas y experiencias. Universidad de Guadalajara, México.
- Álvarez, M., Gardyn, N., Iardelevsky, A., & Rebello, G. (2020). Segregación Educativa en Tiempos de Pandemia: Balance de las Acciones Iniciales durante el Aislamiento Social por el COVID-19 en Argentina. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(3), 25-43. https://revistas.uam.es/riejs/arti-cle/view/12268
- Arce-Peralta, F. (2020). La transición del paradigma educativo hacia nuevos escenarios: COVID-19. CienciAmérica, 9(2), 115-119. doi: http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i2.285
- Arriagada, P. (2020). Pandemia COVID-19: Educación a Distancia. O las Distancias en la Educación. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(3), 1-3. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12396
- Argudo, M. & Tenecela, M. (2020). Educación con tecnología en una pandemia: breve análisis. Revista Scientific, 5(17), 292-310. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.17.16.292-310
- Bocchio, M. (2020). El Futuro Llegó Hace Rato: Pandemia y Escolaridad Remota en Sectores Populares de Córdoba, Argentina. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(3), 1-10. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12473
- Bonilla-Guachamín, J. (2020). Las dos caras de la educación en el COVID-19. CienciAmérica, 9(2), 89-98. http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i2.294
- Cabero-Almenara, J. & Llorente-Cejudo, C. (2020). COVID-19: transformación radical de la digitalización en las instituciones universitarias. Campus Virtuales, 9(2), 25-34. http://uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/713
- Cáceres-Piñaloza, K. (2020). Educación virtual: Creando espacios afectivos, de convivencia y aprendizaje en tiempos de COVID-19. CienciAmérica, 9(2), 38-44. doi: http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i2.284
- Cano, S., Collazos, C. A., Flórez-Aristizabal, L., Moreira, F., & Ramírez, M. (2020). Experiencia del aprendizaje de la Educación Superior ante los cambios a nivel mundial a causa del COVID-19. Campus Virtuales, 9(2), 51-59. http://uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/734
- Careaga-Butter, M., Badilla-Quintana, M.G., & Fuentes-Henríquez, C. (2020). Critical and prospective analysis of online education in pandemic and post-pandemic contexts: Digital tools and resources to support teaching in synchronous and asynchronous learning modalities. Aloma, 38(2), 23-32. https://doi.org/10.51698/aloma.2020.38.2.23-32
- Casal, L. & Fernández, J. (2020). La Respuesta Jurídica ante el COVID-19 y su Incidencia en la Educación. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(3), 1-7. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12436
- Castellanos, A.; Sánchez, C.; Calderero, J. (2017). Nuevos modelos tecnopedagógicos. Competencia digital de los alumnos universitarios. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(1), 1-9. doi:10.24320/re-die.2017.19.1.1148.
- Cifuentes-Faura, J. (2020). Consecuencias en los Niños del Cierre de Escuelas por COVID-19: El Papel del Gobierno, Profesores y Padres. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(3), 1-12. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12216
- Cóndor-Herrera, O. (2020). Educar en tiempos de COVID-19. CienciAmérica, 9(2), 31-37. https://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i2.2819
- Cucinotta, D., & Vanelli, M. (2020). WHO Declares COVID-19 a Pandemic. Acta Biomed, 91(1), 157-160. doi:10.23750/abm.v91i1.9397
- Fernández, M. (2020). 2a/2p << a/p – Del aislamiento en la escuela a la codocencia en el aula: enseñar es menos colaborativo que aprender o trabajar, y debe dejar de serlo. Participación educativa, Revista del Consejo Escolar del Estado, 7(10), 13-29. https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:661cc3d0-0b70-4c39-a196-d56606886f0b/pe-n10-art01-fernandez-enguita.pdf
- García-García, M. (2020). La docencia desde el hogar. Una alternativa necesaria en tiempos del COVID 19. Polo del Conocimiento, 5(4), 304-324. http://dx.doi.org/10.23857/pc.v5i4.1386
- García-Peñalvo, F.J., & Corell, A. (2020). La COVID-19: ¿enzima de la transformación digital de la docencia o reflejo de una crisis metodológica y competencial en la educación superior? Campus Virtuales, 9(2), 83-98. http://www.uajournals.com/campusvirtuales/journal/17/7.pdf
- García-Peñalvo, F.J., Corell, A., Abella-García, V., Grande, M. (2020). La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID-19. EKSEducation in the Knowledge Society, 21, 1-26. https://doi.org/10.14201/eks.23013
- Gazca, L.A. (2020). Implicaciones del coronavirus COVID-19 en los procesos de enseñanza en la educación superior. RIDE: Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(21), 1-30. https://doi.org/10.23913/ride.v11i21.753
- George, D. & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. 11.0 update (4th ed.). Allyn & Bacon.
- Gliem, J.A & Gliem, R.R. (2003). Calculating, Interpreting, and Reporting Cronbach’s Alpha Reliability Coefficient for Likert-Type Scales. Midwest Research to Practice Conference in Adult, Continuing, and Community Education. The Ohio State University.
- Hodges, C.,Moore, S.,Lockee, B.,Trust, T. y Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review. https://bit.ly/3b0Nzx7
- Infante-Moro, A.; Infante-Moro, J. C.; Gallardo-Pérez, J. (2020). Las posibilidades de empleo del Internet de las Cosas en el sector hotelero y sus necesidades formativas. EKS Education in the Knowledge Society, 21, 1-14. https://doi.org/10.14201/eks.22777
- Jiménez, Y., Ruiz, M.A. (2021). Reflexiones sobre los desafíos que enfrenta la educación superior en tiempos de COVID-19. Economía y Desarrollo, 165(2),1-16. http://www.econdesarrollo.uh.cu/index.php/RED/article/view/811/609
- Khodabakhsh, S. & Ahmadi, S. (2020). The relationship between subjective happiness and social media usage during the COVID-19 pandemic: the moderating role of resilience. Aloma, 38(2), 105-112. https://doi.org/10.51698/aloma.2020.38.2.105-112
- Lai, K.& Hong, K. (2015). Technology use and learning characteristics of students in higher education: do generational differences exist? British Journal of Educational Technology, 46(4), 725-738. doi:10.1111/bjet.12161.
- Llorente-Cejudo, C. (2013). Aprendizaje autorregulado y PLE. Edmetic. Revista de Educación mediática y TIC, 2(1), 58-75. doi:10.21071/edmetic.v2i1
- Luthra, P. (2020, marzo). Una ocasión para reinventar la escuela. Correo de la UNESCO: un solo mundo, voces múltiples, 3. https://es.unesco.org/courier/2020-3/ocasion-reinventar-escuela
- Malo, S., Maldonado-Maldonado, A., Gacel, J., Marmolejo, F. (2020). Impacto del COVID-19 en la educación superior de México. ESAL, Revista de Educación Superior en América Latina, 8, 9-14. https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/esal/article/view/13402
- Marinoni, G., Van’t Land, H., & Jensen, T. (2020). The Impact of COVID-19 on Higher Education Around the World. IAU Global Survey Report. https://www.iauaiu.net/IMG/pdf/iau_COVID19_and_he_survey_re-port_fnal_may_2020.pdf
- Menéndez, D. & Figares, J. (2020). Retos Educativos durante el Confinamiento: La Experiencia con Alumnos con Necesidades Educativas Especiales. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(3), 1-11. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12229
- Morales, J. (2020). Oportunidad o Crisis Educativa: Reflexiones desde la Psicología para Enfrentar los Procesos de Enseñanza-Aprendizaje en Tiempos de COVID-19. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(3), 1-9. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12228
- Moreno-Rodríguez, R. (2020). Reflexiones en torno al Impacto del COVID-19 sobre la Educación Universitaria: Aspectos a Considerar acerca de los Estudiantes con Discapacidad. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(3), 1-6. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12227
- Ordorika, I. (2020). Pandemia y educación superior. Revista de la educación superior, 194(49), 1-8. https://doi.org/10.36857/resu.2020.194.1120
- Pardo. H. & Cobo, C. (2020). Expandir la universidad más allá de la enseñanza remota de emergencia. Ideas hacia un modelo híbrido post-pandemia. Outliers School.
- Parellada, M. (dir.). (2020). Informe CYD 2019. Fundación Conocimiento y Desarrollo.
- Pascuas-Rengifo, Y., García-Quintero, J., & Mercado-Varela, M. (2020). Dispositivos móviles en la educación: tendencias e impacto para la innovación. Revista Politécnica, 16(31), 97-109. https://doi.org/10.33571/rpolitec.v16n31a8
- Pérez-López, E., Vázquez, A., & Cambero, S. (2021). Educación a distancia en tiempos de COVID-19: Análisis desde la perspectiva de los estudiantes universitarios. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 331-350. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.27855
- Pérez-Narváez, M. & Tufiño, A. (2020). Teleeducación y COVID-19. CienciAmérica, 9(2), 58-64. http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i2.296
- Portillo, S.A., Castellanos, L.I, Reynoso, O.U., Gavotto, O.I. (2020). Enseñanza remota de emergencia ante la pandemia COVID-19 en Educación Media Superior y Educación Superior. Propósitos y Representaciones, 8(3). http:// doi.org/10.20511/pyr2020.v8nSPE3.589
- Quintana, I. (2020). COVID-19 y Cierre de Universidades ¿Preparados para una Educación a Distancia de Calidad? Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(3), 1-11. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12232
- Romero, R., Riquelme, I., & Halal, C. (2019). Barreras en la percepción del maestro sobre el uso de la tecnología para la evaluación en la educación superior digital. Education Review, 35, 170-185. doi:10.1344/der.2019.35.170-185
- Ruiz, G. (2020). Marcas de la Pandemia: El Derecho a la Educación Afectado. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(3), 45-59. https://re-vistas.uam.es/riejs/article/view/12355
- Sorgo, A., Bartol, Th., Dolnicar, D., & Boh, B. (2017). Attributes of digital natives as predictors of information literacy in higher education. British Journal of Educational Technology, 48(3), 749-767. doi:10.1111/bjet.12451
- Svenson, N., & De Gracia, G. (2020). Educación superior y COVID-19 en la República de Panamá. ESAL, Revista de Educación Superior en América Latina, 8, 15-19. https://core.ac.uk/download/pdf/326779615.pdf
- Suárez, N. (2020). Formación docente universitaria y crisis sanitaria COVID-19. CienciAmérica, 9(2), 109-114. http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i2.299
- UNESCO. (2020a). COVID-19 y educación superior: de los efectos inmediatos al día después. Análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones. Instituto Internacional de la UNESCO para la Educación Superior en América Latina y el Caribe (IESALC). http://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/05/COVID-19-ES-130520.pdf
- UNESCO. (2021). Interrupción y respuesta educativa. https://es.unesco.org/COVID19/educationresponse
- UNESCO. (2020b). 1.37 billion students now home as COVID-19 school closures expand, ministers scale up multimedia approaches to ensure learning continuity. https://en.unesco.org/news/137-billion-students-now-home-COVID-19-school-closures-expand-mi-nisters-scale-multimedia
- Varela, C., Lorenzo, M. & García-Álvarez, J. (2020). La Escuela en Prisión ante el COVID-19. Un Desafío Sobre el que Repensar la Educación. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(3), 1-12. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12469
- Vázquez-Cano, E., León Urrutia, M., Parra-González, M. E., & López Meneses, E. (2020). Analysis of Interpersonal Competences in the Use of ICT in the Spanish University Context. Sustainability, 12(2), 476, 1-12. https://doi.org/10.3390/su12020476
- Vidal, M.J., Barciela, M.C., & Armenteros, I. (2021). Impacto de la COVID-19 en la Educación Superior. Educación Médica Superior, 35(1), 1-15. http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v35n1/1561-2902-ems-35-01-e2851.pdf
- Vivanco-Saraguro, A. (2020). Teleducación en tiempos de COVID-19: brechas de desigualdad. CienciAmérica, 9(2), 166-175. http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i2.307
- Wang, Sh., Hsu, H., Campbell, T., Coster, D., & Longhurst, M. (2014). An investigation of middle school science teachers and students use of technology inside and outside of classrooms: considering whether digital natives are more technology savvy than their teachers. Education Tech Research, 62, 637-662. doi:10.1007/s11423-014-9355-4.
- Yi, Y., Lagniton, P., Ye, S., Li, E., & Xu, R. H. (2020). COVID-19: What has been learned and to be learned about the novel coronavirus disease. International Journal of Biological Sciences, 16(10), 1753-1766. https://doi.org/10.7150/ijbs.45134