Apuntes para la contextualización de la creación literaria desde el margenel nuevo neobarroco digital
ISSN: 1885-3625
Year of publication: 2020
Issue Title: Relacionadas. Autoras, contextos y vínculos
Issue: 23
Pages: 111-124
Type: Article
More publications in: Revista internacional de culturas y literaturas
Abstract
Technological democratization opens the door to an analysis with a feminist perspective, since the traditional obstacles to access literary creation tools seem to be disappearing. This is a proposal to contextualize the new texts that emerged outside the canon and within virtual environments. The present work intends to overlap the theories about Hypermodernism and Neo-Baroque: both of them study the horror vacui of the current narrative), but they do not dialogue with each other.
Bibliographic References
- Ardener, S., “Ardener's "Muted Groups": The genesis of an idea and its praxis”, Women and Language, 28.2 (2005), pp. 50-72.
- Calabrese, O., La Era Neobarroca, Madrid, Cátedra, 1987.
- Deleuze, G., El pliegue. Leibniz y el barroco, Barcelona, Paidós, 1989.
- D’Ors, E., Lo Barroco, Madrid, Tecnos/Anaya, 2013 (primera edición: 1944)
- Eagleton, M., Feminist literary criticism, Londres, Routledge, 2014.
- Garcés, M., Nueva ilustración radical, Barcelona, Anagrama, 2017.
- Jarauta, F., y Buci-Glucksmann C., “El barroco y su doble”, Cuadernos del círculo, 2 (1993): pp. 11-12.
- Klein, N., La doctrina del shock: el auge del capitalismo del desastre, Barcelona, Paidós, 2007.
- Lambert, G,. On the (New) Baroque, Aurora, The Dacies Group Publishers, 2008.
- Lezama Lima, J., Las Eras Imaginarias, Madrid, Fundamentos, 1971.
- Lipovetsky, G, Los Tiempos Hipermodernos. Madrid, Anagrama, 2014, (primera edición: 2004).
- Lipovetsky, Gilles, “La pantalla global”. Cátedra Alfonso Reyes. Youtube. 9-10-2013 https://n9.cl/7ql2
- López Silvestre, F., El Paisaje Virtual. El Cine de Hollywood y el Neobarroco Digital, Madrid, Biblioteca Nueva, 2004.
- Lyotard, J.F, La condición postmoderna, Madrid, Cátedra.
- Maravall, J.A., La cultura del Barroco. Análisis de una estructura histórica, Barcelona, Ariel, 1981.
- Ndalianis, A., Neo-Baroque Aesthetics and Contemporary Entertainment, Cambridge, Massachusetts, The MIT Press, 2004.
- Orihuela, J.L., “Narraciones interactivas: el futuro no lineal de los relatos en la era digital." Palabra clave, 2 (1997), pp. 37-46
- Perlongher, N., “Introducción a la Poesía Cubana y Rioplatense”, Revista Chilena de Literatura, 41 (1993), pp. 47-57.
- Sarduy, S., Barroco, Buenos Aires, Sudamericana, 1974.
- Scolari, C., "Narrativas transmedia: nuevas formas de comunicar en la era digital". Anuario AC/E de cultura digital, 1 (2014): pp. 71-81.
- Tiidenberg, K. y Gómez Cruz, E., "Selfies, image and the re-making of the body", Body & society, 21.4 (2015), pp. 77-102.
- Tolentino, J., “The personal essay boom is over”, The New York Times, Internet, 18-05-17 shorturl.at/jwCVY
- Torres Begines, C., "Novelas en Twitter: el fenómeno de la narrativa en 140 caracteres." Espéculo Revista de Estudios Literarios, 54 (2014), pp. 208-220.
- Tranche, R. R. (2019). La Máscara sobre la Realidad. La Información en la Era Digital. Madrid: Alianza Editorial, 2019.
- Zeisler, A., We were feminists once: From riot grrrl to CoverGirl, the buying and selling of a political movement, Public Affairs, 2016.