Native and Popular Elements in Latin American Design as a Strategy for Diversity as Opposed to the Globalization of Cultural Forms

  1. Renata Ribeiro Dos Santos 1
  2. Ana María Fernández García 1
  1. 1 University of Oviedo, Spain
Revista:
Res Mobilis: Revista internacional de investigación en mobiliario y objetos decorativos

ISSN: 2255-2057

Año de publicación: 2020

Título del ejemplar: Design as Cultural Heritage

Volumen: 9

Número: 11

Páginas: 65-85

Tipo: Artículo

DOI: 10.17811/RM.9.11.2020.65-85 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Res Mobilis: Revista internacional de investigación en mobiliario y objetos decorativos

Resumen

From decolonial postulates, an analysis is given of how indigenous elements, as well as those proceeding from popular culture, were gradually introduced into Latin American design and its theory, making a case for and defending the diversity of form and the multiplicity of ways of comprehending space as a strategy against homogenisation imposed by the process of globalization. This text outlines some examples of reactions from creators to the standardisation of consumption arising from globalisation and the homogenisation of style born from the modern movement and accentuated in the post-modern movement.

Referencias bibliográficas

  • Dornas, Adriana. “The Concept of Identity and Culture in Three Collections of a Designer – Contemporary Elements,” The Design Journal, 22, no.5 (2019), DOI: www.doi.10.1080/14606925.2019.1632678
  • Entrena Durán, Francisco. Modernidad y cambio social. Madrid: Trotta, 2001.
  • Fanon, Frantz. Los condenados de la tierra. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica, 1963.
  • Farrés Delgado, Yasser, and Matarán Ruiz, Alberto. “Hacia una teoría urbana transmoderna y decolonial: una introducción”, Polis. Revista Latinoamericana, no. 37 (May 2014), https://journals.openedition.org/polis/9891#quotation
  • García Canclini, Néstor. “Noticias recientes sobre la hibridación,” TRANS. Revista Transcultural de Música, no.7 (Dec 2003), http://www.sibetrans.com/trans/article/209/noticias-recientes-sobre-la-hibridacion
  • García Canclini, Néstor. Culturas Híbridas: estrategias para entrar y salir de la modernidad. Ciudad de México: Grijalbo, 1989.
  • García Canclini, Néstor. La globalización imaginada. Buenos Aires: Paidós, 1999.
  • García Ortega, Cristina. “Lina Bo Bardi. Movèis e interiores (1947-1968) interlocuçoes entre moderno e local.” (PhD diss. Sao Paulo University, 2008).
  • Giddens, Anthony. Un mundo desbocado. El efecto de la globalización en nuestras vidas. Ciudad de México: Santillana Ediciones, 2000.
  • Malta, Marize. “Joaquim Tenreiro. Estudio sobre Móvel colonial e experimentos para um móvel moderno no Brasil,” Res Mobilis vol. 5, no 6(II) (2016), DOI: https://doi.org/10.17811/rm.5.2016
  • Mariátegui, José Carlos. Siete ensayos de interpretación de la realidad peruana. Caracas: Biblioteca Ayacucho, 2007.
  • Martí, José “Nuestra América”, Revista Ilustrada, (Jan 1891), http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/osal/osal27/14Marti.pdf
  • Martí, Sandra Amelia. “Óscar Hagerman,” Anales Del Instituto De Arte Americano E Investigaciones Estéticas «Mario J. Buschiazzo», 49, no. 2., (2019) https://publicacionescientificas.fadu.uba.ar/index.php/anales/article/view/665 Accessed 10 June 2020.
  • Mignolo, Walter. “Aesthesis Decolonial,” Calle 14: Revista de Investigación en el campo del arte, no. 4 (Jan 2010): 10-25.
  • Mignolo, Walter. Desobediencia Epistémica: Retórica de la Modernidad, Lógica de la Colonialidad y Gramática de la Descolonialidad. Buenos Aires: Ediciones del Signo, 2010.
  • Mignolo, Walter. La idea de América Latina. La herida colonial y la opción decolonial. Barcelona: Gedisa, 2007.
  • Müller, Ernst Wihelm. “L'Etudiant Noir, négritude et racisme. Critique d'une critique”, Anthropos, no.91 (1996), https://www.jstor.org/stable/40465269?seq=1 Accessed 2 June 2020
  • Ortiz, Fernando. Contrapunteo cubano del tabaco y del azúcar. Madrid: Cátedra, 2002.
  • Pachón Soto, Damián. “Nueva Perspectiva Filosófica en América Latina: el grupo Modernidad/Colonialidad,” Ciencias Políticas, no. 5 (Jan 2008), http://www.bdigital.unal.edu.co/20801/1/17029-53780-1-PB.pdf
  • Rego, Alessandra Alves Paula, and Cunha, Inah Curäo. “O mobiliário brasileiro e a aquisição de sua identidade,” Linguagem Acadêmica, vol. 6, no. 3 (2016), https://claretiano.edu.br/revista/94/linguagem-academica. Accessed June 2, 2020
  • Salinas Flores, Óscar. Historia del Diseño Industrial, México: Editorial Trillas, 2003.
  • Sheppard, Randal. “Clara Porset in Mid Twentieth-Century Mexico: The Politics of Designing, Producing and Consuming Revolutionary Nationalist Modernity,” The Americas 75:2 (2018). Doi: www.doi.10.1017/tam.2017.182
  • Torrent, Rosalía, and Marín, Joan A. Historia del diseño industrial. Madrid: Cátedra, 2017.
  • Wallerstein, Immanuel. El moderno sistema mundial III. La segunda era de gran expansión de la economía-mundo capitalista, 1730-1850. Madrid: Siglo XXI Editores, 2010.
  • Wanderley, Joana, Lana, Sebastiana, and Luiz Ozanan. “Joaquim Tenreiro: o patrimônio artesanal da madeira no móvel moderno brasileiro.” Convergências. Revista de Investigação e Ensino das Artes, vol. 12 (2019): 1-6.