Educación para la Paz y Evaluación
- Rodríguez Rojo, Martín (coord.)
ISSN: 0213-8646
Year of publication: 1995
Issue Title: Educación para la paz
Issue: 22
Pages: 75-86
Type: Article
More publications in: RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales
Abstract
Incorporating evaluation process in peace education (P.E.) can improve the practice and question the traditional evaluation. It is very important to integrate instructional strategies and evaluation. The purpose of this evaluation is mainly formative and include contexts, programs, process and outcomes. The evaluation of P.E. focuses on violence situations in the classroom and the school (just community). Its criteria are: negotiation, dialogue and students participation. It is recommended the utilization of multiple data sources (formal and informal) and a variety of strategies (self-assessment, direct observation, checklist, team problem solving, conflict resolution...). A system of indicators is suggested.
Bibliographic References
- BOLIVAR, A. (1992): Los contenidos actitudinales en el currículo de la Reforma. Madrid, Escuela Española.
- CUADERNOS DE PEDAGOGIA: Monográficos: (1988) "Los valores en la escuela", n° 165. (1990)"Educación ética y cívica", n° 186. (1992) "Educación moral", n° 201. (1994) "Temas transversales", n° 277.
- DIAZ-AGUADO, M. J. y MEDRANO, C. (1994): Educación y razonamiento moral. Bilbao, Mensajero.
- DOLZ, M. D. y PEREZ, P. (1994): "El trabajo en el aula". Cuadernos de Pedagogía, 227, 19-21.
- GONZALEZ, F. (1992): Educación en valores y diseño curricular. Madrid, Alhambra Longman.
- HICKS, D. (Comp.) (1993): Educación para la paz. Madrid, Morata/M.E.C.
- IBERN, I. y ANGUERA, M.T. (1990): "Evaluación de la viabilidad de los programas de intervención educativa: Revista de Investigación Educativa, 8, 16, 461-465.
- I.E.P.S. (1980): Educación y valores. Madrid, Narcea, 2 vols.
- JARES, X.R. (1986): "Escola e paz", en GRUPO EDUCADORES POR LA PAZ, Educar para arma-la paz. A Coruña, Vía Láctea, 44-62.
- JARES, X.R. (1992): Educación para la paz. Madrid, Ministerio de Educación y Ciencia.
- JORDAN, J.A. y SANTOLARIA, F.F. (1987): La educación moral, hoy. Barcelona, PPU.
- LAZARO, A.J. (1991): "Los indicadores en el proceso evaluador". Apuntes de Educación, 43, 10-12.
- PUIG, J. M. y MARTINEZ, M. (1989): Educación moral y democracia. Barcelona, Laertes.
- RODRIGUEZ, M. (1992): Educar para la paz. Cuadernos de Pedagogía, 201, 37-40.
- ROSALES, C. (1989): "Modelo de evaluación formativa de un programa educativo". En M. P. ABARCA PONCE (Coord.). La evaluación de programas educativos. Madrid, Escuela Española, 79-87.
- SAN FABIAN MAROTO, J.L. (1986): "Educar para la paz". Aula Abierta, Revista del I.C.E. de la Universidad de Oviedo, 46, 11-26.
- SANTOS, M.A. (1993): La evaluación: un proceso de diálogo, comprensión mejora. Málaga, Aljibe.
- STUFFLEBEAM, D.L. y otros (1971): Educational evaluation decision-making. Itaska, Illinois, Peacecok.
- SUBIRATS, M. y TOME, A. (1992): Pautas de observación para el análisis del sexismo en el ámbito educativo. Universitat Autòmoma de Barcelona, Institut de Ciències de l'Educació.